دکتر گلچوبی الکترونیکی کردن فعالیت ها و کمک به کاهش ترددهای غیر ضروری افراد دارای معلولیت به مراکز و ادارات بهزیستی را از نکات مثبت راه اندازی این مراکز عنوان کرد و اذعان داشت: در دسترس بودن خدمات برای عموم مردم، تغییر نگاه جزیره ای خدمات به خدمت رسانی مبتنی بر سرویس، ارائه خدمات در بستر فناوری اطلاعات، استفاده از ظرفیت های محله ای و اجتماع محور، از اهداف راه اندازی مراکز مثبت زندگی بوده است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران؛ دکتر گلچوبی رئیس اداره فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی، تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی مازندران در برنامه تور رسانه ای که به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار در مرکز مثبت زندگی شهرستان ساری برگزار شد، با اشاره به ارائه خدمات بهزیستی در مراکز مثبت زندگی به جامعه هدف، گفت: باتوجه به تخصصی بودن سازمان بهزیستی و مددکار محور بودن طرح مراکز مثبت زندگی از افراد متخصص و با آگاهی و دانش بالا جهت همکاری و بهره مندی از تجارب آنها در این مراکز استفاده شده است که در این راستا اشتغال و کار آفرینی نیز صورت گرفت.
دکتر گلچوبی الکترونیکی کردن فعالیت ها و کمک به کاهش ترددهای غیر ضروری افراد دارای معلولیت به مراکز و ادارات بهزیستی را از نکات مثبت راه اندازی این مراکز عنوان کرد و اذعان داشت: در دسترس بودن خدمات برای عموم مردم، تغییر نگاه جزیره ای خدمات به خدمت رسانی مبتنی بر سرویس، ارائه خدمات در بستر فناوری اطلاعات، استفاده از ظرفیت های محله ای و اجتماع محور، از اهداف راه اندازی مراکز مثبت زندگی بوده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ پرونده کاغذی در این مرکز وجود ندارد و تمامی کارها سیستمی صورت میگیرد، افزود: در حال حاضر هیچ مددجوی پشت نوبتی در استان نداریم و هر مددجوی واجد شرایط در همان روز از خدمات بهره مند می شوند.
دکتر گلچوبی با اشاره به تعداد ۴۳ هزار پرونده تشکیل شده در مراکز مثبت زندگی سراسر استان، گفت: رویکرد دیگری که مراکز مثبت زندگی دارد مردمی کردن ارائه خدمات است و اکنون ۱۱۴ مرکز مثبت زندگی در محلات استان مازندران داریم که نزدیک به ۵۰۰ نفر با تحصیلات مرتبط و مددکاران اجتماعی، روانشناسان و جامعه شناسان در این مراکز مشغول خدماترسانی به جامعه هدف بهزیستی هستند.
شایان ذکر است؛ مراکز مثبت زندگی در تعریف اداری خود ۲۲ نوع خدمات را برای جامعه هدف ارائه می دهند که شامل «ثبت درخواست فرزندخواندگی و تشکیل پرونده اولیه، ثبت درخواست و تشکیل پرونده و پاسخگویی به مراجعین، مصاحبه اولیه، اخذ و بررسی مدارک، بازدید منزل، تحلیل، تشخیص و تعیین اولویت های نیاز مددجو و ارائه پیشنهاد برنامه کمکی، ارجاع درخواست های جامعه هدف اعم از مالی و معرفی نامه، پیگیری امور مددکاری خانوار، ارجاع به مراکز سطح بالاتر و سایر دستگاه ها، نیازسنجی و داشته سنجی محلی، شناسایی داوطلبین، خیرین و معتمدین محلی و حمایت طلبی» است.
همچنین این مراکز مسئولیت شناسایی، بررسی و تحلیل وضعیت اجتماعی محله، تسهیل گری و تشکیل تیم محله و اقدامات اجتماع محور، شناسایی فعال جامعه هدف، ارائه آموزش های تشکیل و تحکیم خانواده، آموزش های مهارت های زندگی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، آگاه سازی برای پیشگیری از معلولیت ها، غربالگری سطح یک پیشگیری از معلولیت ها، ارجاع و پیگیری شامل غربالگری بینایی، شنوایی، اختلالات ژنتیک، اتیسم و انجام استعلامات و پیگیری های مورد نیاز جهت صدور و تمدید موافقت اصولی، پروانه تاسیس، پروانه فعالیت، پروانه مسئول فنی مراکز و موسسات غیر دولتی مندرج در بندهای سیزده گانه ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت؛ اطلاع رسانی و معرفی خدمات سازمان، همکاری در اجرای طرح ها و برنامه های جدید سازمان، جلب مشارکت های مردمی اعم از نقدی و غیر نقدی را نیز برعهده دارند.