هفتم خرداد ماه سال جاری شرکت کاله ایران در کربلا در آتش سوخت اما در باره عمدی بودن با نبودن این رویداد مواردی مطرح شد؛ زیرا این برند در کشور عراق رقبای زیادی از کشورهای عربستان، ترکیه، کویت و حتی دیگر شرکت های ایرانی داشت.
روابط عمومی این شرکت بعد از حادثه اطلاعیه داد که حدود ۹۰ درصد کارخانه لبنی در اثر آتشسوزی تخریب شده و میزان خسارت وارده، حدود ۸۰ میلیون دلار برآورد میشود. البته کارخانه گوشتی کاله، آسیب چندانی ندیده و فعالیتهای کارخانه گوشتی از فردا به حالت عادی بازخواهد گشت.
غلامعلی سلیمانی مدیرعامل کارخانه کاله در گفتگوی با خبرنگار تسنیم عمدی بودن آتشسوزی کارخانه این برند ایرانی را در کربلا تایید کرد؛ وی در مکاله تلفنی که با این خبرگزاری داشت به گفتگوی اخیر خود در اتاق بازرگانی ایران اشاره و گفت که تمام اظهارات در این ارتباط را مطرح کرده اما از ارائه توضیحاتی بیشتر درباره اینکه چه کسانی ای عمل را انجام داده اند و آیا مدرکی در این باره به دست آمده است یا خیر ارائه نداد و آن را به بعد موکول کرد.
وی اظهار کرد: اتفاقی که برای کاله افتاد به این صورت است که اول انبار کارتن آتش میگیرد؛ بعد از آن زیر کارتنها سه تا از پالتها منفجر میشود و آتش به پنلها سرایت کرده و کل کارخانه آتش میگیرد. در حال حاضر حدود ۸۰ میلیون دلار زیان این آتشسوزی است.
سلیمانی گفت: از امروز تصمیم گرفتیم؛ این کارخانه را هر چه سریعتر از نو بسازیم؛ البته از همان اول تصمیم ما این بود که اسکلت باقی مانده را تخریب کنیم و دوباره کار ساخت را آغاز کنیم ولی آتشنشانی عراق اجازه نمیداد که ما اسکلت مانده را خراب کنیم چراکه در حال تحقیق بر روی حادثه بود.
وی درباره حجم تولید شرکت کاله در عراق گفت: محصولاتی که تا الآن در عراق تولید میکردیم حدود ۵۰۰ تن بوده است. این تولیدات شامل حدود ۳۰۰ تن ماست، ۲۰۰ تن دوغ و ۱۰ تن فراورده گوشتی بوده است. ما سریعاً کار را شروع میکنیم. روش کار اینطور بود که ۵۰ درصد محصول مورد نیاز بازار عراق را از ایران صادر میکردیم و ۵۰ درصد هم آنجا تولید میشد. ولی در شرایط فعلی تا تکمیل این کارخانه در عراق دوباره همه محصولات مورد نیاز عراق را از ایران صادر میکنیم.
سلیمانی تاکید میکند که این آتشسوزی ۱۰۰ درصد عمدی بوده است اما توضیح بیشتر در این زمینه را به بعد از بررسیهای بیشتر موکول کرد.
وی درباره ویژگیهای بازار عراق و چالشهای این بازار میگوید: هر کشوری مشکلات خاص خود را دارد ما باید این مشکلات را بپذیریم و باید خود را با آنها وفق بدهیم. آنها که نباید خود را با شرایط ما وفق دهند؛ ما میخواهیم آنجا کار کنیم.
گام دوم تولید در کشور مقصد است
وی درباره این چالشها میگوید: عراقیها دوست دارند خودشان تولید کنند و کارگر بیشتری از عراق استخدام شود؛ این بخشی از خواست آنهاست. ما هم اگر کارگر آلمانی یا آمریکایی در کشور داشته باشیم، مشکلاتی برایشان ایجاد خواهیم کرد. این مشکلات طبیعی است. بالاخره ایران و عراق فرهنگ و سیستم متفاوتی دارند که کار را دشوار میکند ولی در هر صورت باید کار کرد. در حال حاضر شرکت کاله یک هزار کارگر در عراق دارد که حدود ۷۵۰ کارگر عراقی است و ۲۵۰ کارگر ایرانی.
سلیمانی در پاسخ به اینکه چرا بهجای صادرات در کشور مقصد تولید می کنید گفت : هرکسی که صادرات را شروع میکند باید بتواند در کشور مقصد تولید هم بکند. یعنی اگر صادرکننده به هدف تعیینشده خود رسیده و توانسته مقداری از بازار مقصد را به دست آورد باید گام دوم را بردارد؛ گام دوم تولید در کشور مقصد است و اینیک اصل اقتصادی است. من وقتی ۵۰۰ تا ۷۰۰ تن کالا به عراق صادر میکنم این درست است که همه را از ایران به آنجا صادر کنم؟ من در عراق پالایشگاه شیر تاسیس کردم و از ایران مواد اولیه میفرستم و در عراق بقیه فراوریها را انجام میدهم.
وی تصریح میکند: ما با دولت و قوانین کشور عراق خیلی مشکل نداریم مشکلات ما داخلی است. دولت ایران که به فعالان اقتصادی به چشم سرباز اقتصادی نگاه میکند باید بتواند با فعال اقتصادی همراه باشد. ما هنوز مشخصات یک کشور صادرکننده را نداریم.
به گفته سلیمانی، مشکلات بازار در عراق طبیعی است و برای ما ارزش دارد که مشکلات عراق را تحملکنیم. امروز اگر ۸۰ میلیون دلار در این سانحه از دست رفت، باید بازار ۸۰ میلیارد دلاری را حفظ کنیم اما متأسفانه ایران صادرکننده ندارد تا از همه ظرفیتهای این بازار استفاده کند.
سهم کاله از بازار عراق
وی گفت: من تا بازگشت وضعیت به شرایط عادی همه این سهم را از ایران تأمین میکنم. قبلاً صادرات کاله نصف شده بود یعنی نصف از ایران میبردیم و نصف را آنجا تولید میکردیم ولی الآن همه را از ایران میبریم تا بازار را از دست ندهیم.
سلیمانی در پاسخ به این سوال که آیا بیمه و ضمانتنامهای با دولت عراق امضا شده که خسارتهای آتشسوزی تأمین شود؟ میگوید: آنها هیچچیزی به ما نمیدهند اما آنچه برای من اهمیت دارد این است که کار را سریع شروع کنم و بازار عراق را از دست ندهم.
برخی ایرانی ها بازار خرابکن هستند نه رقیب
سلیمانی درباره رقبای محصولات لبنی ایران در عراق میگوید: رقبای ما شرکتهایی از کویت، عربستان و ترکیه هستند؛ همچنین برخی شرکتهای ایرانی هم در بازار عراق حضور دارند.
وی افزود: شرکتهای ایرانی کالاهای خود را به قیمت واقعی نمیفروشند و زیر قیمت میدهند. اینها بازار خراب کن هستند، صادراتچی نیستند. ما با ترکها و عربها مشکل نداریم؛ آنها رقیب ما هستند و رقابت میکنیم اما شرکتهای ایرانی بازار را خراب میکنند.
سلیمانی چشمانداز بازار عراق را «عالی» ارزیابی کرد و گفت: بازار عراق خیلی بهتر از بازار ایران است. در اینجا مشکلات از ایران بهمراتب کمتر است.
تسنیم