برخلاف سالهای گذشته که در مراسم عزاداری ایام تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) مردم بر اساس اعتقادات مذهبی فعالیت میکردند، این روزها برای انجام برخی امور در هیأتها و تکایا هزینههای چند میلیونی دریافت میشود.
به گزارش ایسنا، در این میان، یکی از بخشهایی که بیشترین هزینه را به هیأتها و تکایا تحمیل میکند، بخشی است که مربوط به هزینههای موزیک و اکوی آنها میشود. این در حالی است که پیش از این مراجع دینی بارها بر قبیح بودن استفاده از موزیک در هیأت های مذهبی تأکید کرده بودند.
محسن محمدی از جمله شبیهخوانانی است که سالهاست در این زمینه فعالیت کرده است. وی تأکید دارد در سالهای گذشته شرایط اقتصادی و به ویژه هزینههای مربوط به موزیک و اکو (دستگاه پخش صدا) شرایطی ایجاد کرده که به تدریج رونق کار شبیهخوانی کمتر و کمتر شده است.
وی در این باره تأکید دارد که اکنون بانیان هیأتها و تکایا در موارد متعدد از پس هزینههای چند ۱۰ میلیونی موزیک و اکو برنیامده و علاقهای برای پرداخت به این بخش نشان نمیدهند.
این شبیهخوان در عین حال اظهار کرد: سال گذشته ما تنها برای یک چادر، موزیک و اکو بالغ بر ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه کردیم اما در سال جاری هزینهها از این هم بالاتر رفته و امکان اجرای ۱۰ روزه تعزیه برای بسیاری از گروهها وجود ندارد.
محمدی همچنین عنوان کرد: این اتفاق در شرایطی رخ میدهد که در گذشته علاوه بر ۱۰ روز اول ماه محرم در سایر مناسبتهای مذهبی نیز گروههای مختلف به اجرای تعزیه میپرداختند.
وی با تأکید بر این که در حال حاضر یک شیپورزن برای همکاری با هیأتها رقمی معادل ۷ میلیون تومان طلب میکند، گفت: استدلال بسیاری از افراد آن است که از این راه زندگی میگذرانند؛ در حالی که این افراد شغل ثابت دارند.
این تعزیهخوان در ادامه صحبتهای خود به خوانندگانی که در برخی از تکایا به نوحهخوانی می پردازند، اشاره کرد و گفت: حتی در برخی موارد نوحهخوانهایی که حرفهایتر هستند، مبالغ چندانی بابت خواندن نوحه در هیأتها طلب میکنند.
محمدی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به برخی دیگر از هزینههایی که برای هیأتها و تکایا وجود دارد، گفت: امسال ما تنها برای تعمیر زرههای خود حدود ۳۵۰ هزار تومان پرداخت کردیم اما البته زرههایی هم در بازار وجود دارد که جنس آنها به هیچ عنوان مرغوب نبوده و شاید اگر یک بار آنها را بر تن کنیم، دانههای آنها از جا کنده خواهد شد. برای این نوع زرهها نیز قیمتی حدود ۲۴۰ هزار تومان تعیین شده است.
محمدی ادامه داد: سال گذشته یکی از افرادی که برای ما به اجرای موزیک میپرداخت، بابت هر روز ۴۵۰ هزار تومان دستمزد میگرفت اما امسال همین شخص تأکید دارد که برای اجرای موسیقی در دستههای عزاداری روزانه ۷۰۰ هزار تومان خواهد گرفت که برای ما پرداخت چنین هزینههایی دشوار است. از سوی دیگر، افرادی که به اجرای موسیقی میپردازند، در این روزها چنان فعال هستند که از مدت ها قبل برنامهریزیهای لازم را انجام داده و اکنون فرصتی ندارند و بر همین اساس، در سال جاری اجرای یک مراسم شبیهخوانی برای ما حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه به همراه دارد.
اما مروری بر قیمتهای بازار نیز گویای آن است که در حوزه موسیقی و موزیک که از سال های گذشته در تکایا رونق گرفته، هزینههای سنگینی وجود دارد. به عنوان مثال، در ایام محرم و صفر هر سال هیأتهای زیادی سیستمهای صوتی خود را افزایش می دهند که این سیستمها عبارتند از اکو، باند، میکسر، دایناکورد، میکروفنهای معمولی و بیسیم، موتور برق و سیستمهای وایرلسی که روی چرخها سوار میشوند و از سیم استفاده نمیکنند. از سوی دیگر، در هیأتها ریتمهای زنجیرزنی نیز به کار میرود که شامل طبل، سنج و دهل بوده که در سالهای جدید به آنها دمان و پرکاشن هم اضافه شده است.
همچنین برای استفاده از سیستم وایرلس باید یک فرستنده و یک گیرنده صدا نصب شود که برای هر چرخ داخل دستهها هزینهای حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان نیاز است. میکروفونهای بیسیم و نسل جدید قیمتهایی از ۴۰۰ هزار تومان تا ۵ میلون تومان داشته و برای هر چرخ حامل سیستم برقی که در میان دستهها حرکت میکند، حدود دو تا سه موتور برق نیاز است که هزینه هر موتور برق از ۵ تا ۱۲ میلیون تومان برای سیستمهای کارکرده و ۱۴ تا ۲۵ میلیون تومان برای سیستمهای نو محسوب میشود.
اما درآمدزاییهای صورت گرفته در ماه محرم به این موارد خلاصه نشده و طبق مشاهدات، حتی افرادی که برای ذبح قربانی اقدام می کنند، هزینهای بالغ بر ۲۵ هزار تومان برای ذبح یک گوسفند دریافت میکنند.