مدیركل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: 4 هزار کامیون یخچالدار در کشور وجود دارد که قابل استفاده برای ترانزیت داخلی است، برای تجارت خارجی 500 تا 700 دستگاه کامیون یخچالدار نیز است که به دلیل اینکه دو سر بار نیستند برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.

به گزارش ایسنا مازندران، محمد جواد عطرچیان در گفت وگو در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 4 هزار کامیون یخچالدار در کشور وجود دارد که قابل استفاده برای ترانزیت داخلی است، برای تجارت خارجی 500 تا 700 دستگاه کامیون یخچالدار نیز است که به دلیل اینکه دو سر بار نیستند برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: کامیون های روسی که تا آذربایجان بار دارند می‌توانند در ساری بارگیری کنند چون دو سربار می‌شوند برای آنها به صرفه بوده و اگر شرایطی را برای کامیون های ایرانی مهیا کنیم که در رفت و برگشت بتوانند بارگیری کنند می توانیم از آنها در تجارت خارجی استفاده کنیم.

مدیركل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: مجموعه وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سعی کرده تا با توجه به تاكیدات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی برای توسعه صادرات كشور، نگاه و توجه ویژه‌ای به صادرات استان های گیلان و مازندران داشته باشد.

وی  با بیان اینکه عمده محصولات صادراتی مازندران، محصولات كشاورزی و باغی هستند، افزود: برای اینكه بتوانیم كرایه حمل را كاهش دهیم، تصمصم گیری شد تا كامیون‌های خالی كشورهای شمالی در زمان بازگشت به کشور خود، اجازه حمل محموله‎های ایران را داشته باشند.

عطرچیان با تاکید به تجار و بازرگانان استان های شمالی اظهار کرد: تجار برای حمل و نقل به سراغ واسطه ها نروند و سعی کنند قراردهای كتبی با شركت های حمل و نقل بین‌المللی را منعقد كنند تا مانع هرگونه سودجویی از سوی سوداگران در مرزها شوند.

وی افزود: اولویت براساس اصل اقتصاد مقاومتی استفاده از ناوگان حمل و نقل داخلی است ولی در صورت عدم كفایت ناوگان داخلی، تجار می‌توانند براساس این تصمیم ملی برای استانهای شمالی و مرزی از ناوگان حمل و نقل خالی خارجی استفاده كنند.

مدیركل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در سال گذشته در کل کشور بالغ بر 6 میلیون تن صادرات و 2 میلیون تن واردات از طریق حمل و نقل جاده‌ای انجام شد که بیشترین كشورهای هدف كشورهای سی.آی.اس بودند.

وی افزود: خشكبار، منسوجات، میوه و تره‌بار، سوخت و فرآورده‌های نفتی و برخی كالاهای عمومی محصولات و کالاهای عمده صادراتی ایران به کشورهای هدف است.