مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی:
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه سازمان را با مشکلات بسیاری تحویل گرفتیم گفت: در دولت قبل تنها در سه پرونده، حجم سوءاستفاده 900 میلیارد تومان بود.
سید تقی نوربخش در مراسم بزرگداشت سوم آبان سالروز تصویب قانون بیمه همگانی که در سازمان بیمه سلامت برگزار شد، در این باره اضافه کرد: به عنوان مثال فردی در دوره قبل زمینی متعلق به سازمان را به ارزش 200 میلیارد تومان را به مبلغ 9 میلیارد تومان خریده بود و دو سال بعد، 200 میلیارد تومان معامله کرد. تنها در سه پرونده، حجم سوءاستفاده 900 میلیارد تومان بود.
به وضعیت سلامت در سال 92 و در زمان تحویل دولت توسط دکتر روحانی اشاره کرد و گفت: طبق اعلام وزیر بهداشت وقت، 56 درصد هزینه درمان از جیب مردم پرداخت می شد و این رقم برای بیمه شدگان تامین اجتماعی به 65 درصد می رسید.
به گزارش ایسنا، وی افزود: در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه آمده است که هزینه های خانمان سوز نباید بیش از یک درصد باشد در حالی که در دوره قبل به هفت درصد رسیده بود و اگر مردم به بیماری جدی مبتلا می شدند از دهک های میانی به سه دهک پایین سقوط می کردند. خرید تجهیزات و لوازم از بیرون بیمارستان هم حکایت خود را داشت .
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه دکتر روحانی این درد را درک کرد و سلامت را نه در شعار بلکه در عمل در اولویت قرار داد گفت: با رشد حدود 25 درصدی احداث مراکز درمانی طی 3 سال اخیر در مقایسه با سال های قبل مواجهیم و 85 درصد بیمارستان های تامین اجتماعی بر اساس اعتبار بخشی وزارت بهداشت درجه عالی و درجه یک دارند.
نوربخش افزود: بیمارستان های خوب تامین اجتماعی تنها در تهران متمرکز نشده اند. همچنین اکثر بیمارستان های افتتاح شده جدید در این دولت در مناطق محروم و دورافتاده هستند که بیمارستان های ایلام، عسلویه و دزفول از این جمله اند.
وی با اشاره به اینکه اکثر پروژه های ما در این دولت کلنگ زده و در همین دولت افتتاح شده اند عنوان کرد: راهبرد این دولت عمل به وعده هاست.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره خرید خدمت در بخش درمان نیز گفت: طرح تحول سلامت باید مستمر و پایدار باشد و هر تهدیدی چه به لحاظ ساختار و منابع به ضرر طرح است. ما در منابع و مصارف چالش داریم و راه حل را کنترل مصارف می دانیم. چه بسا اگر پولدار هم باشیم حق اسراف در منابع بخصوص در بخش درمان را نداریم.
نوربخش افزود: کشور طی دو سال اخیر در فشار اقتصادی بود، اما اکنون دریچه هایی گشوده شده و امیدواریم منابع پیش بینی شده کامل تحقق یابد. درباره مصارف نیز باید گفت اگر بویژه در بخش درمان مصارف را مدیریت نکنیم موفق نمی شویم .
وی نظام ارجاع را راهگشای مدیریت مصارف و رضایتمندی مردم دانست و گفت: در طرح پایلوت نظام ارجاع در دو استان کشور علی رغم صرف هزینه بالاتر، رضایت مردم بالا نیست. تا زمانی که خریدار و تولید کننده خدمت و استراتژیست یک دستگاه واحد باشد در امور سلامت توفیق نخواهیم داشت.
نوربخش تاکید کرد: با جابجا کردن ساختمانها و تغییر ساختارها به صورت ناقص مشکل درمان کشور حل نخواهد شد و راهکار، عنایت و توجه به سیاست های ابلاغی رهبری است.