مدیرکل بازرگانی بین المللی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت که برای جلب رضایت مشتریان و کاهش زمان جا به جایی بار ترانزیتی ، سرعت قطار باری در کشور افزایش یافت.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، غلامرضا نجفی روز دوشنبه در سمینار بررسی توسعه حمل و نقل ریلی در بنادر ایران در بهشهر افزود : در حال حاضر میانگین سرعت قطار باری در ایران ۶۰ کیلومتر است که برای بارهای ترانزیتی سرعت به ۹۰ کیلومتر می رسد.
وی ادامه داد : با افزایش سرعت قطار باری در کشور ، زمان ارسال بار از مبداء به مقصد نیز کاهش چشمگیری خواهد یافت و رضایت مشتریان در این حوزه جلب می شود.
نجفی سهم راه آهن از ترانزیت کالا را در حال حاضر حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت که در برنامه چشم اندازی ۱۴۰۴ سهم راه آهن باید به حدود ۱۰ میلیون تن باید برسد.
وی افزود : ظرفیت موجود برای ترانزیت در کشور هم حدود ۳۰ میلیون تن است که سهم راه آهن باید به ۱۲ درصد برسد و تا ۳۰ درصد نیز قابل افزایش است .
نجفی مجموع جا به جایی بار در راه آهن ایران را در سال گذشته حدود ۴۰ میلیون تن و برای سال جاری نیز حدود ۵۰ میلیون تن پیش بینی کرد.
** تخفیف ۳۰ درصدی کرایه برای ترانزیت کالا
مدیرکل بازرگانی بین المللی راه آهن ایران برقراری میانگین تخفیف ۳۰ درصدی را برای ترانزیت کالا از دیگر برنامه های راه آهن دانست و گفت که راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای جلب مشتری از حدود یک دهه پیش تاکنون تعرفه جا به جایی را افزایش نداده است.
وی افزود : این برنامه همچنان در راه آهن جمهوری اسلامی ایران اجرایی می شود و در شرایط فعلی برای جلب نظر مشتریان تخفیف ۳۰ درصدی نیز برای جا به جایی کالا اعمال می شود.
نجفی گفت که براساس ظرفیت های موجود ، ایران ظرفیت ترانزیت ۱۷ درصد از بار کشورهای جهان را دارد و این بار می تواند با ایجاد زیرساخت و تعامل با کشورها ، از ایران بگذرد.
** اجرای ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر ریل گذاری جدید
مدیرکل بازرگانی بین المللی راه آهن ایران طول شبکه ریلی کشور را در شرایط فعلی افزون بر ۱۱ هزار کیلومتر اعلام کرد و گفت که در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر ریل گذاری دیگر هم در در دست اجراست.
وی اضافه کرد : با تکمیل پروژه های نیمه کاره خطوط ریلی کشور به افزون بر ۱۷ هزارکیلومتر می رسد و ظرفیت ها برای باربری افزایش چشمگیری خواهد یافت.
** صدور مجوز برای ورود واگن های ایرانی به آسیای میانه
مدیرکل بازرگانی بین المللی راه آهن جمهوری اسلامی گفت که با وجود اتصال راه آهن جمهوری اسلامی به آسیای میانه، تاکنون واگن های ایرانی مجوز لازم را برای ورود به این کشورها نداشتند که مصوبه قانونی آن از مجلس شورای اسلامی اخذ شده است.
نجفی افزود : تاکنون ترانزیت کالاهای این کشور ها از طریق واگن های باری آسیای میانه انجام می شد و این مجوز برای واگن های ایرانی نیز صادر شده است.
وی اظهارداشت : با اتصال بندر امیرآباد به شبکه ریلی کشور و اسکله رورو ، ظرفیت های موجود برای ترانزیت بار کشورهای آسیای میانه افزایش چشمگیری خواهد یافت.
او افزود : کشور قزاقستان حدود چهار میلیون تن گندم دارد که می تواند از طریق بندر امیرآباد ترانزیت کند و ظرفیت لازم نیز در این بندر برای ذخیره سازی و حمل وجود دارد.
سمینار یکروزه هم اندیشی بررسی حمل و نقل ریلی در بنادر ایران با حضور مدیران و کارشناسان بنادرو راه آهن جمهوری اسلامی در بهشهر در حال برگزاری است .