ونگ وا// این روزها از مدیریت شهری نکا خبرهای خوبی نمی رسد. پل شورا که قرار بود در هفته دولت به همراه خیابان کنارگذر افتتاح شود همچنان مسکوت ماند گفته می شود غیر فنی بودن و حواشی آن عامل افتتاح نشدن در هفته دولت بوده است. اولین بار در سال گذشته دوستعلی کوزه گری عضو شورای شهر و رئیس شورای شهرستان به سازه پل اعتراض کرد و اکنون اختلافش با دیگر اعضای شورا و رئیس شورا به محافل رسانه ای کشیده شده است.
برای روشن شدن موضوع بحث و مناظره کوزه گری عشو شورا و سید عیسی میری رئیس شورا در یکی از کانالهای شبکه اجتماعی جالب توجه بنظر رسید. بنظرم خواندن آن بخشی از ابهامات را می تواند برطرف کند:
در ابتدا دوستعلی کوزه گری در نشست با رسانه ها این نکات را در خصوص پل شورا مطرح کرد:
۱_ پل چهارم که مرکز شهر را به منطقه ی چمازی وصل خواهد کرد ، بدون ستون طراحی شده بود . در رودخانه های سیلابی مثل نکا رود ، ساخت پل ستونی اصولاً توصیه نمیشود . (اشاره به سیل نکا)
۲_ بدلیل اشتباه طراح ، پل تاب آوری لازم را حتی قبل از بارگذاری نداشته است . بهمین خاطر بلافاصله اقدام به احداث ستون در زیر پل کردند ، تا یه فرار رو به جلو داشته باشند . جالب اینکه طراح پل برای توجیه اشتباهش در حضور جمع همکاران میفرمایند که ، چه فرقی میکنه که من ستون را اول میزدم یا آخر ؟ این فرمایش طراح پل ، یعنی توهین به شعور دیگران وگرنه همگان میدانند که پل ، درخت میوه نیست که اگر بار آن زیاد بود ، در زیر آن قیم بگذارند .
همه ی کارشناسان امر متفق القول بودند از اینکه ، اگر پل با ستون طراحی شده ، اول ستون را میزنند و بعد عرشه بر روی آن نصب میشود ، اما وقتی اول عرشه را گذاشتند یعنی اینکه پل بدون ستون طراحی و اجرا شده است .
۳_ بعد از خطای طراح و قبل از تصمیم گیری در خصوص احداث ستون در زیر پل ، میبایست از کارشناسان امر نظرخواهی شود که متاسفانه اینگونه نبود .
۴_ وقتی شورای شهر برای روشن شدن ابهامات بوجود آمده ، تقاضای کارشناس رسمی دادگستری نمود ، نمیبایست شهردار تا معلوم شدن نظر کارشناسی ، خودسرانه اقدام به نصب ستون در زیر پل نماید . این امر که در واقع سرپوش گذاشتن بر روی اشتباهات بود ، یعنی بیتوجهی به خواست شورا و بازیچه قراردادن جایگاه آن .
۵_ اگر قرار بر نصب ستون در زیر پل بود ، میبایست اول آگهی مناقصه در سامانه ی ستاد قرار گیرد ، و بعد از مشخص شدن برنده ی مناقصه ، نسبت به احداث ستون اقدام گردد . بارگذاری اسناد مناقصه بعد از انجام کار برای پرداخت ۹۲.۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال از حقوق بیتالمال به پیمانکاری که اشتباه از او بود ، بی توجهی به ساز و کارهای مالی و عدم رعایت اصولی که برای شفافیت های مالی باید رعایت شود ، یعنی آتش به اختیار بودن شهردار ، یعنی اینکه بزرگتر از خودش نمیبیند و یا اینکه حامیان خوبی دارد که در هر شرایطی ، حتی با زیرپا گذاشتن قانون و حیف و میل بیت المال از ایشان حمایت میکنند و به قول معروف ، پشتش گرم است و گرنه هر کسی به خودش جرات نمیدهد که اینگونه بی مهابا عمل کند . ۶_ در تعجبم که چرا عده ای اصرار به این دارند که پل قبل از تعیین تکلیف در خصوص اینهمه اشتباه فاحشی که انجام شده ، افتتاح گردد ؟ آنها چه نفعی از افتتاح پل میبرند ؟ چه کسی باید تاوان اشتباه محاسباتی طراح یا مجری و یا ناظری که تمام قد در حال دفاع از خاطی بوده را بپردازد ؟
مبالغ سنگینی که بابت این اشتباه باید پرداخت شود را چه کسی میبایست پرداخت نماید ؟ فرد خاطی ؟ یا بیچاره مردمی که دائم باید تاوان اشتباه این و آن را بپردازند ؟
۷_ اگر قرار بود پل ستونی زده شود ، نیاز به این همه هزینه کردن نبود . پس زیبایی پل چه میشود که با نصب ستون از بین رفته است ؟ پل ستونی که اینهمه خرپا و صنم و حشم نمیخواست .
سید اسماعیل میری رئیس شورای شهر در فضای مجازی در پاسخ به سوالی در خصوص این اظهارات اینطور پاسخ می دهد:
در مورد پل شورا که طراحی و جانمایی آن از دوره پنجم شورا شروع شده بود تا اینکه در این دوره مکان آن تثبیت و اجرایی شد، از آنجایی که از ابتدا برای دهانه ۴۶ متری محاسبه و طراحی شده بود و پایه های پل داخل دیواره داخلی سیل بند(دیوارهای کناری رودخانه )پيش بینی شده بود و بالطبع برای حفظ پایه از آب شستگی کوله(حفاظ)احداث میشد و هزینه مازادی گردن شهرداری میافتاد و نیز دهانه آب عبوری(دبی)کم میشد نظر بر این شد که پایه ها پشت دیوارهای سیل بند موجود قرار گیرند که هم دهانه بیشتر شود و هم هزینه کوله نشود فلذا با افزایش دهانه و عرشه از ۴۶ متر به ۵۵ متر نیاز به نصب پایه شد ضمن اینکه با افزایش ظرفیت باربری پل عبور ماشین های آتش نشانی و سنگین و سرویس دهی به ضلع جنوبی شهر هم امکان پذیر شد اگر دهانه ۴۶ متر میشد و دو طرف کوله احداث میشد هزینه کوله ها از پایه فعلی بیشتر میشد پس نتیجه این شد که هم دهانه برای آب عبوری بیشتر و هم باربری پل افزایش و هم هزینه کمتر شد شاید بعضی از موضوعات به صورت کامل برای مردم شفاف سازی نشد و موجب سو تفاهم شده باشد.
احداث پایه پل به نفع شد نه به ضرر، چون اذهان عمومی بدلیل عدم اطلاع رسانی دقیق و کامل پر شده باشد که این کار کاملا اشتباه بوده و به ضرر شهرداری بوده در حالی که توضیح دادم اینطور نیست، چرا کاری که درست هست و به این زیبایی در حال اجرا هست رو شورا مانع بشود و صرف یک سو تفاهم جلوی خدمت رسانی به مردم گرفته شود؟شماها باید از اجرای پروژههای عمرانی و خدمت رسانی خوشحال باشید و تشویق کنید.
شورا به درخواست و معرفی یکی از اعضا تاریخ پنجم بهمن ۱۴۰۲ و تعیین یک شخص بعنوان کارشناس رسمی دادگستری توسط همان عضو شورا جهت اطمینان کامل برای استحکام پل درخواست کارشناس کرد که بعد از ۷ ماه پاسخ نداد و طی این ۷ ماه منتظر بودیم و بخشی از پول رو هم واریز کردیم ولی جواب نداد به نظر شما جواب کارشناسی چقدر طول میکشه؟پس به نطر میرسه این داستان صرفا بیشتر وقت کشی نیست؟
“مشق ننوشته غلط نداره “واقعا اگه کارهایی به این بزرگی انجام نمیشد آیا میشد ازش ايراد گرفت؟بله حق میدم باید سعی بشه خطا به حد اقل برسه، ضمن اینکه باید از عواملی که کار میکنن و زحمت میکشن خداقوت گفت و قدردانی کرد ،(البته منظورم غیر از اعضای شورا هستن چون ما وظیفه داریم با افتخار برای مردم خدمت کنیم )
و اینکه بنده با کارشناس معرفی شده تماس تلفنی داشتم که ایشان بصورت شفاهی استحکام پل را تایید کرده بود و منتظر پاسخ کتبی بودیم.
مهندس کوزه گری در همان کانال اینطور جواب مهندس میری را داد:
در نقشه اولیه اصلا ستون وسط و داخل رودخانه و وسط دهنه طراحی نشد
اگه در طراحی بود چرا قبل اجرای عرشه فلزی ستون اجرا نشد ؟
طراح در محاسبات پل اشتباه کرد ، حالا هی بیایم این اشتباه را توجیه کنیم . مسئول امور اداری شورا ، رییس شورای شهر هست ، پس اگر کارشناس رسمی جواب نداد ، ایشان میبایست از نظر اداری پیگیری کنند . اینکه توپ رو شوت کنیم تو زمین دیگری و گناه آهنگر بلخی را گردن مسگر شوشتری بندازیم ، پسندیده نیست.
آزموده را آزمودن خطاست . به نظر شما بعد از اون سیل ویرانگر سال ۷۸ که هنوز اثراتش بر در و دیوار شهر باقیه ، باز هم ما دنبال پل با ستون بودیم ؟ اگر بودیم نیاز به پل خرپایی نداشتیم . طراح اشتباه کرد ، چرا باید ازش دفاع کنیم ؟ من به کتاب فارسی قسم نخوردم ، دنبال بازار گرمی هم نیستم ، بر اساس وظیفه ای که در قبال مردم داریم دفاع کردیم . بین ما و خدا و مردم . البته که این دفاع به مزاج بعضی ها خوش نیامد و با استفاده از نیروهای نیابتی سعی کردن اذهان مردم را به سمت و سویی دیگر منحرف کنند و اظهارات ما را غیر حق جلوه دهند.
من در رشته ی حقوق و فضای سبز میتونم نظر بدهم ، چون رشته های تخصصی منه ، ولی یاد گرفتم که در علوم دیگر از صاحبان فن نظرخواهی کنم و فلسفه ی شورا هم همینه ، پس یقیناً از نظرات مهندسین عزیز استفاده کردم .
پاسخ آقای میری:
ضمن تشکر از دوست گرانقدرم آقای مهندس کوزه گری اولا در خصوص اجرای پایه پل که به نظر میرسه منظورشون کاهش عرض دهانه و به طبع آن کاهش حجم آب عبوری و احتمال گیر کردن درخت ها در زمان سیل هست(اشاره به سیل سال ۷۸،البته که عامل اصلی سیل ۷۸ و ویرانگری زیاد آن سیل کوچک و تخریب یکی از پایه های پل مرکز شهر و افتادن عرشه پل و دپوی درختان پشت این پل یک هفته قبل از سیل ویرانگر ۷۸ و تعلل در جمع آوری آن توسط شهرداری وقت بوده)به عرض شهروندان عزیز میرسانم که پل در حال احداث شورا شامل دو دهنه که دهنه شمالی آن ۲۹ متر و دهنه جنوبی ۲۱ متر که با جمع پایه ها و کوله ها ۵۵ متر میشه ولی دهنه پل عابر پیاده چمازی۲۷٫۶۰ هست یعنی اینکه اندازه یک دهنه فقط شمالی پل در حال احداث ۱٫۴ از دهنه پل عابر پیاده چمازی بیشتره پس حجم آب عبوری بیشتر بوده و مانعی در زمان سیل نمیشه،ضمن اینکه پل مرکز شهر نیز دو پایه داره که فاصله ش حد اکثر ۲۲ متره، پس پایه پل مانعی نمیشه و بالطبع احداث پایه مشکلی ایجاد نمیکنه(همه ی اعدادی که اعلام کردم رو هر یک از شهروندان میتونن چک کنن )
دوما در رابطه با نحوه انتخاب و پیگیری دریافت پاسخ کارشناس رسمی دادگستری باید عرض کنم که:انتخاب کارشناس رسمی دادگستری با پیشنهاد و اصرار آقای کوزه گری که الا و لابد باید این شخص باشه چون ایشون رو میشناسم و کارشناس دادگستری هم حتی در مکاتباتش عنوان “در معیت آقای کوزه گر”استفاده میکرد و اطلاعات و قرار داد مربوط به پل رو رد بدل میکردن و همه ی امور مربوط به کارشناس دادگستری رو به آقای کوزه گری محول کرده بودم(بر حسب اعتماد و درخواست آقای کوزه گری)و حتی ۸۰ میلیون تومان هزینه کارشناسی رو که از شورا درخواست کردن، برای انعکاس به شهرداری مینوت نامه شورا به شهرداری رو آقای کوزه گری گرفتن(همه ی عرایض بنده بصورت مستند موجود هست)،حالا که کارشناس جواب رو به تاخیر انداخت رئیس شورا باید پاسخگو باشه؟دوست من خواهشا فرافکنی نکن
آقای مهندس کوزه گری شما اذعان دارید و تایید کردید که انتخاب کارشناس رسمی دادگستری به این صورت کاملا غیر قانونی بوده (البته بنده زیاد از قوانین حقوقی سر در نمیارم و چون شما نماینده حقوقی شورا هستین به علم شما اعتماد کردم و حتی سوال هم نکردم که این مسیر درسته یا نه)و الان که مبلغ بیست میلیون تومان از حساب شهرداری به حساب کارشناس واریز کردیم چه کسی پاسخگو هست؟ به نظر اعضای محترم گروه انتخاب اشتباه کارشناس رسمی دادگستری توسط شورا که منجر به واريز بیست میلیون تومان بصورت غیر قانونی بود رو شهردار باید ژست سیاسی میگرفت و جار میزد که ایها الناس میلیون ها تومان بیت المال توسط شورای شهر حیف و میل شد؟و باعث التهاب در شهرو حس بی اعتمادي نسبت به شورا میشد؟
ویا اینکه همه باید پیگیری کنیم این مبلغ به حساب شهرداری بگرده؟
ضمنا بنده از کسی دفاع نمیکنم و آنچه حق هست رو باید اعلام کنم چون به کتاب فارسی قسم نخوردم و هر کس در هر موقعیتی اگر خیانت کرد و یا بیت المال رو حیف و میل کرد باید پاسخگو باشدو تحت هیچ شرایطی اختلاف نظر شخصی خودم رو در امور شهر دخالت نمیدم تا باعث رنجش خاطر شهروندان و ایجاد حس بی اعتمادي در شهر نشوم
کوزه گری:
ظاهراً خاطر جناب آقای مهندس میری خیلی مکدر شد که اینگونه پاسخ دادند . دو سه تا موضوع کوچیک در فرمایشات ایشان هست که اهل فن متوجه میشوند . شما در همین اظهارات خود فرمودین ( کارشناس در مکاتباتش … و جواب رو به تاخیر انداخت ) ، پس کارشناس رسمی دادگستری با شما مکاتبه داشته و این شما بودید که با همکاران خود صادق نبوده و این موضوع را به آنها اطلاع نداده اید . در نشست خبری شما و شهردار محترم هم شما فرمودید که تقاضای کارشناس رسمی دادگستری بابت استحکام پل نبود ، بلکه بابت ستون زیر پل بود . ( این موضوع را خبرنگاران محترم آن نشست میتوانند تایید کنند و ویدئو ی آن نشست را هم اگر دوستان خواستند ، تقدیم خواهم کرد . در جلسه هم گفتید که ما پاسخ کارشناس را گرفتیم . بالاخره مردم کدامشو قبول کنند ؟ دم خروس یا قسم ….
موضوع کاملا ساده ست . ما پل را بدون ستون خواستیم ، بعد شما از فنی بودن ستونها صحبت میکنید ؟ کدوم ستون ؟ بعد میفرمایید من فرا فکنی میکنم ؟
ما در سیر درخواست کارشناس رسمی اشتباه کردیم . میبایست اول نامه را به کانون رسمی کارشناسان میزدیم که اینگونه نشد . آدم باید اشتباه خودشو قبول کنه و کارشو توجیه نکنه . اولین باری که کارشناس رسمی برای بازدید از پل تشریف آوردند ، تا یه چایی پیش ما بخوره ، زنگها به صدا درآمدند که … نمیدونم به چه دلیل و چه اتفاقاتی افتاد که دیگه کارشناس محترم به تماس ما پاسخ نداد ، ولی طبق فرمایش شما مکاتبات ( یعنی بیش از یک مکاتبه با شما داشت ) ، حالا که انصراف داده بر اساس قانون باید ۲۰ میلیون پیش پرداخت را برگردونه ، اگر چنین نشد و گناهش گردن من بود ، جهت پیشگیری از ورشکستگی شهرداری ، بنده مسئولیتش را میپذیرم .امیدوارم شما هم بعنوان نماینده ی فنی شورا ، مسئولیت اشتباهات عمرانی شهر را بپذیرید ، که برای مثال، ظاهراً فرمودید مبلغ بازسازی مجدد جاده ی ساحلی قابل توجه نبوده !!!! امیدوارم از ۲۰ میلیون کارشناس کمتر باشه .
کار شورا نظارته و بنده در این امر کامل نیستم ، ولی سعی میکنم تا آنجا که ممکنه به وظیفه ام عمل کنم . اگر توجیه کردن دوستان ادامه یافت ، از چند نفر به نمایندگی از مردم یا و اصحاب رسانه دعوت کنم تا بنده را در بازگو کردن و روشن شدن خیلی از مسائل همراهی کنند .
میری:
تشکر همکار خوبم آقای مهندس کوزه گری، اینکه باید بجایه مکاتبات باید مکاتبه مینوشتم و یا اینکه فلان روز در فلان نشت خبری باید از فلان کلمه استفاده میکردی و…نه در حوصله ی این جمع فرهیخته هست و نه خروجی داره پس بنده به این موضوعات نمیپردازم و فقط در خصوص صداقت با همکاران خودم عرض کنم که همیشه با همکارانم صادقانه رفتار کردم که لطف کردن وطی ۴ سال انتخابات هیات رئیسه هر ۴ سال با ۷ رای به بنده بعنوان رییس شورا اعتماد کردن …و اینکه بنده توضیح کاملی در خصوص پل شورا بصورت مبسوط ودقیق عرض کردم و انتظار میرود همه ی عزیزان آنرا مطالعه کنند
ضمنا در رابطه با دقت نظر در اجرای پل و جلوگیری از حیف و میل بیت المال همه ی اعضای محترم شورا بشدت حساس و پیگیرن و انتخاب کارشناس رسمی و محاسبه دقیق هزینه پل و ….تصمیم جمع اعضای شورا بوده وفرآیند قانونی آن در حال انجام هست و بعد از دریافت نتیجه ی نهایی توسط سخنگوی شورا (رئیس شورای شهر )به سمع و نظر شهروندان عزیز خواهد رسید.