ونگ / مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با اشاره به تداوم رونق ترانزیت خارجی کالا با توجه به موقعیت ممتاز منطقه ای و قرارگیری این بندر در کریدور بین المللی شمال – جنوب، میزان تجارت در آن را با رشد ۲۸ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آن، ۲۱۰ هزار و ۵۱ تُن عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد؛ محمدتقی انزان پورافزود: در سال گذشته ۸۲۱ فروند کشتی در این بندرامیرآباد شرق مازندران پهلوگیری کرده است.

وی ادامه داد: طی سال گذشته یک میلیون و ۸۳۷ هزار و ۲۰۴ تن کالای اساسی مشتمل بر ذرت، جو، گندم، روغن نباتی و محصولات کشاورزی تخلیه شده، که ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال ۱۴۰۰ رشد داشته است.

مدیرکل بندرامیرآباد در ادامه تشریح عملکرد سال ۱۴۰۱ به میزان تخلیه و بارگیری کالا به تفکیک کالاهای نفتی و غیر نفتی پرداخت و گفت در این مدت بیش از ۳ میلیون و ۵۴ هزار تن کالای غیر نفتی و ۱۶۸ هزار و ۶۵۸ تن کالاهای نفتی در این بندر تخلیه و بارگیری شده است.

انزان پور به تداوم رونق ترانزیت خارجی کالا با توجه به موقعیت ممتاز منطقه ای و قرارگیری بندرامیرآباد در کریدور بین المللی شمال – جنوب اشاره و میزان آن را با رشد ۲۸ درصدی نسبت به سال گذشته، ۲۱۰ هزار و ۵۱ تن عنوان کرد.

مدیرکل بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر میزان تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در بندرامیرآباد را در سال گذشته هشت هزار و ۵۱۰ کانتینر ” TEU ” (هر تی ای یو معادل یک کانتینر ۲۰ فوت) برشمرد و ابراز امیدواری کرد، بندرامیرآباد به عنوان دروازه تجارت کشور در حوزه خزر و توان بالای جذب بازرگانان و صاحبان کالا در بخش های مختلف اقتصادی با بکارگیری از تمام ظرفیت های راهبردی و لجستیکی خود و با تکیه بر اهداف مدون و چشم انداز توسعه ای سازمان بنادر و دریانوردی به بندر کانونی حمل کانتینر در شمال کشور تبدیل شود.

این مقام مسئول در تشریح اهداف بندر امیرآباد در سال ۱۴۰۲، تامین قطعات و نگهداری تجهیزات سخت افزاری فناوری اطلاعات و ارتباطات و کنترل اجرای الزامات دولت الکترونیک را از مهمترین برنامه های این بندر در توسعه دولت الکترونیک برشمرد و بر ارتقاء توان عملیاتی بندر از طریق رشد نرم های عملیاتی از قبیل برنامه ریزی و تخصیص اسکله به شناورهای غیرکانتینری-غیرنفتی، برنامه ریزی تخلیه و بارگیری از به واگن در حمل و نقل ریلی و کنترل تعمیرات اساسی تجهیزات بندری تأکید کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد در ادامه، کنترل راهبری علائم ایمنی و کمک ناوبری، عملیات آبنگاری و لایروبی، مدیریت عملیات جستجو، امدادونجات دریایی، کنترل تعمیر و نگهداری تجهیزات دریایی و ارتقاء سطح پیشگیری و مقابله با آلودگی محیط زیست دریایی را بخشی از مهم ترین اهداف دریایی بندرامیرآباد در سال ۱۴۰۲ برشمرد.

انزان پور همچنین به شعار ” مهار تورم، رشد تولید و اهتمام بندرامیرآباد بر اجرایی نمودن منویات مقام معظم رهبری اشاره و بررسی طرح های متقاضی سرمایه گذاری از جنبه اقتصادی و مالی و مشارکت و کنترل اجرای قراردادهای سرمایه گذاری از جنبه اقتصادی و مالی را از برنامه های این بندر در افزایش میزان جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در سال جاری عنوان کرد.

مدیرکل بندرامیرآباد گفت: امیدواریم با متناسب سازی ظرفیت فعلی بندرامیرآباد با بازار کشورهای حاشیه دریای خزر، تا پایان سال جاری شاهد ارتقاء بیش از پیش فعالیت های اقتصادی در بندرامیرآباد باشیم.

منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد به عنوان پهناورترین بندر تجاری شمال کشور و یکی از کانون های مهم تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی، با ۱۵ پست اسکله و تجهیزات پیشرفته تخلیه و بارگیری و نیروهای عملیاتی مجرب نقش بسزایی را در زنجیره‌ی تأمین کالا در کشور ایفاء می‌کند.