ونگ//   جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر در استان مازندران به ریاست استاندار در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در تعطیلات نوروز برگزار شد.

حسینی پور استاندار مازندران در این جلسه  گردشگری مازندران را اداره کلی متفاوت در استان مازندران نامید که سهم بسزایی در رشد اقتصادی استان و کشور دارد. وی گفت: مازندران با دارا بودن ظرفیت‌های بی‌نظیر خدادادی همچون جنگل‌های منحصر به فرد هیرکانی در جهان و میراث طبیعی و تاریخی و فرهنگی غنی و صنایع دستی پول‌ساز و ثروت‌آفرین سهم عظیمی در رشد اقتصادی استان دارد که باید با تلاش‌های مجدانه و جهادی تیم مدیریتی اداره کل به جایگاه واقعی خود برسد.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه امروزه صنعت گردشگری در جهان به عنوان صنعتی پول‌ساز و ثروت آفرین مطرح است از مجموعه اداره کل میراث مازندران خواست تا با مراجعه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سهم این اداره کل را طی سال‌های اخیر در رشد اقتصادی استان جویا و برای جبران عقب ماندگی‌های این حوزه برنامه‌ریزی اصولی و دقیق مبتنی بر راهبرد داشته باشند.

نماینده عالی دولت در مازندران با اظهار اینکه: برای برون رفت چالش‌های حوزه گردشگری در استان همگان باید همراه و همدل با تیم مدیریتی اداره کل گردشگری در استان باشند ضمن تاکید بر استفاده از نظر و نگاه ظرفیت‌های ملی استانی در مسندهای وزارتخانه‌ای از سوی مدیر کل استان خواستار حمایت ظرفیت‌های ملی وزارتخانه‌ای از اداره کل مازندران شد و گفت: وظیفه دینی و اجتماعی ماست که برای مردم ولایی مازندران تلاش کنیم تا بهره وافی و کافی از ثروت‌های خدادادی در استان داشته باشند و تاریخی ماندگار در مازندران ثبت شود نه اینکه برای امورات پیش پا افتاده و کوچک خود را درگیر و از وظیفه و کارکرد اصلی خود غافل شد.

استاندار مازندران با مهم انگاشتن جایگاه اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مازندران خواستار پایان دادن به دغدغه‌های ناشی از عدم شناخت صنعت گردشگری در استان شد گفت: اینکه افرادی تفکراتی مبنی بر توسعه گردشگری مساوی با نابودی کشاورزی و یا تضعیف تدٌین در استان می‌دانند باید گفت: این افراد الفبای گردشگری را نمی‌دانند تا بخواهند در خصوص آن اظهار نظر کنند.

سید محمود حسینی پور خواستار تثبیت جایگاه اداره کل گردشگری استان توسط تیم مدیریتی جدید در مازندران شد و گفت: در ادوار گذشته مدیرانی بر مسند اداره‌کل تکیه زدند که دغدغه زیادی برای منافع ملی و استانی نداشته‌اند اما تیم مدیریتی جدید ماموریتی جدید مبتنی بر تحول و توسعه صنعت گردشگری در استان دارد تا علاوه بر کمک به رشد اقتصادی استان بر امنیت ملی استان نیز تاثیرگذاری خود را نشان دهند.

حسینی‌پور با اظهار اینکه : توسعه در صنعت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی موجبات تحول اقتصادی در استان را مهیا می‌کند گفت: با این توسعه و تحول نه تنها رشد اقتصادی استان را چند پله افزایش خواهیم داد که برای امنیت ملی استان با ایجاد اشتغال در روستاها و جلوگیری از طلاق و کاهش طلاق آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌های ناشی از آن چون اعتیاد و غیره در توسعه همه جانبه استان کمک خواهیم کرد.

استاندار مازندران با تکیه بر استفاده از ظرفیت نخبگانی و دانشگاهی به عنوان مشاوران پویا در سپهر توسعه گردشگری و صنایع دستی استان از سوی تیم مدیریتی این اداره کل گفت: با برنامه‌ریزی برای گردشگری داخلی و خارجی و فعال کردن میزهای گردشگری تمام استان‌ها و کشورهای مختلف باید بر توسعه قطار گردشگری استان افزود.

وی خاطر نشان کرد: مازندران دارای ظرفیت‌های بی‌بدیلی در صنایع دستی و مواهب طبیعی و خدادادی و میراثی است، که به تنهایی خود قادر به جذب میلیون‌ها مسافر اروپایی و شرقی هستند.

حسینی‌پور با اشاره به طریق الرضا (ع) بودن مازندران خواستار تمهیداتی برای جذب گردشگران و زائران امام رضا شد و گفت: تعامل با آژانس‌های گردشگری مشهد بر رونق گردشگری مازندران خواهد افزود و در جذب گردشگران عراقی، سوری، کویتی و اماراتی هم تأثیر مستقیم و مثبتی دارد.

وی استفاده از این بستر را محلی برای تبلیغ برنج شمالی به عنوان سوغات و برندسازی محصول نام برد و گفت: کار در حوزه گردشگری سخت و زمان‌بر است. مقام عالی دولت در مازندران با انتقاد از اینکه در حوزه گردشگری مازندران خلأهای بسیاری است و اصولاً در این بخش کار نشده است افزود: مجموعه تاریخی صفی آباد بهشهر قدمت ۵۰۰ ساله ظرفیت عظیم از به رخ کشیدن سیستم امنیتی پادشاهان گذشته در این دیار است که بیانگر تمدن اصیل ایرانی اسلامی است که هیچ بهره‌ای از صنعت گردشگری آن نبرده‌ایم.

وی با اظهار اینکه: استان هم متضرر از منافع باندی بوده است خواستار نگاه جمعی و منافع عمومی به ویژه در اداره کل گردشگری و صنایع دستی مازندران شد و گفت: با جمعیت ۲۲ میلیونی گردشگر به استان مازندران، وزارت میراث فرهنگی باید برای استان مازندران حساب ویژه‌ای باز کند و برای ارتقاء جایگاه اداره کل استان تماماً حمایت کند.

وی با اظهار اینکه: مازندرانی‌هایی که در سطوح ملی این وزارتخانه مشغول خدمت هستند باید برای مازندران تمام قد بایستند گفت: مشغول شدن به امور پیش پا افتاده در شأن مدیران مازندرانی نیست. وی با تاکید بر اینکه: منافع عمومی استان باید خط قرمز همگان باشد افزود: مازندران با این توصیفات هنوز در کشور شناخته شده نیست در حالی که در استان‌های دیگر شاهد ایجاد نمادهای معظمی برای معرفی استان‌ها هستیم.

حسینی پور با بیان اینکه: صنایع دستی مازندران به تنهایی تأمین کننده بودجه کل استان هست افزود: صنایع دستی مازندران بازار خوبی در کشورهای آمریکایی، اروپایی و شرق آسیا دارد و به واسطه بازار بزرگی که این حوزه دارد می‌تواند در بردارنده سهم بزرگی هم در اقتصاد استان باشد متاسفانه شاهد هستیم هنرمندان صنایع دستی برای دریافت تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی به استاندار رو می‌اندازند که جای تأسف دارد و باید گریست.

حسینی پور نوری خواستار ایجاد ساز و کار تحول گرایانه تیم مدیریتی در این اداره کل برای اقتصادی کردن صنایع دستی مازندران شد و گفت: سرمایه گذاری در امر صنایع دستی و بازاریابی این صنایع نیازمند اقدام عاجل است که در آن راهکار تهیه مواد اولیه صنعت گر هم باید دیده شود. وی ورود صنایع دستی مازندران به بازار بورس را راهکار حمایتی دانست و گفت: حمایت از صنایع دستی رقم زننده تحول عظیم در استان خواهد بود. مقام عالی دولت در استان با اشاره به تسهیلات حوزه ساخت و ساز و صنایع دستی تسهیلات این حوزه را نابرابر دانست و گفت: سهم تسهیلات صنایع دستی استان کجاست؟؟ وی با اظهار اینکه: بهترین صنعتگران ما لنگ ده میلیون تومان برای خرید مواد اولیه کار می‌باشند این مشکل را بی‌عدالتی محض دانست و گفت: حمایت از صنایع دستی به ویژه در روستاها احیا کننده اقتصاد و ثروت‌سازی در روستاهاست که ارتباط مستقیمی با امنیت استانی دارد.

حسینی پور با اشاره به تشکیل ستاد عالی رشد اقتصادی در استان همراه با رشد ۳ درصدی اقتصاد استان گفت: بعد از ده سال شاهد رشد اقتصادی استان هستیم که تا پیش از این منفی بوده است. وی دستیابی به این موفقیت را انجام کارهای بسیار در بهره‌وری و سرمایه گذاری دانست و گفت: هم اکنون استان مازندران جزو سه استان برتر کشور در رشد بهره‌وری است.

حسینی پور با اظهار اینکه: سهم میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران در رشد اقتصادی استان کجاست گفت: رقابت بسیار سختی بین گردشگری، کشاورزی و صنعت در مازندران است ولی از آنجایی که صنعت و کشاورزی رشد خود را داشته‌اند افزود: اما سهم گردشگری و صنایع دستی در رشد اقتصادی استان بسیار ویژه است چرا که این حوزه بکر و کار بسیار دارد.

استاندار مازندران خواستار تحول در صنعت گردشگری و صنایع دستی مازندران با ایجاد راهکارهای نوین شد و گفت: امروز مدیری در مسند اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران تکیه زده است که جوانی با انگیزه دلسوز و دانشگاهی است که پیگیر نقش این اداره کل در استان است. وی، جوان بودن را یکی از خصیصه‌های بارز مدیرکل میراث دانست و گفت: جوانگرایی امروز در سیستم مدیریتی یک امتیاز است که در کنار استفاده از تجربیات بازنشستگان مسیر روشن آینده را امید بخش می‌کند.

مقام عالی دولت در استان با تاکید بر مسئله‌شناسی در رأس برنامه‌های راهبردی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مازندران خواستار پرهیز از هرگونه حاشیه نگاری‌ها و اختلافات شد و گفت: توسعه گردشگری در مازندران باید با شتاب و هماهنگ بین ارکان آن به حرکت درآید و به مسیر خود ادامه دهد و در این مسیر شخص استاندار تماماً در حمایت از این اداره کل امکانات و اختیارات را به مدیر کلان تفویض می‌کند.

نماینده عالی دولت در مازندران با اظهار تأسف از عدم توازن و تناسب بین ظرفیت‌های گردشگری و زیرساخت‌های آن در استان گفت: در دنیای امروز که فضای مجازی واقعی محسوب تبلیغات در گردشگری حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و به عنوان رکنی رکین مطرح است. پس بایسته است که از تبلیغات گسترده و استفاده از فضای مجازی برای معرفی مازندران در داخل و خارج از کشور بهره برد.

حسینی پور با بیان اینکه مازندران زیباترین طبیعت نقشه جهان را دارد و در هیچ کجای دنیا فاصله بین جنگل و جلگه و کوهستان و دریا به ۲ تا ۳ کیلومتر نمی‌رسد افزود: باید از روش‌های سنتی در گردشگری عبور کنیم و به ساختار جدید در گردشگری برسیم.

استاندار مازندران با اظهار اینکه: بزرگ‌ترین صنعت خدماتی در دنیا صنعت گردشگری است که همواره مورد توجه دولت‌ها بوده است و در جمهوری اسلامی هم با همین نگاه شاهد روند رو به رشد این صنعت در کشور بودیم با مروری بر آمار کشور طی ۲۵ سال گذشته این صنعت در کشور را دارای فراز و فرودهایی دانست که علل مختلف داشته است.

استاندار مازندران با بیان اینکه از سال ۲۰۲۰ آمار گردشگران ورودی با کاهش ۸۳ درصدی نسبت به ۲۰۱۹ به یک میلیون و پانصد و پنجاه هزار نفر رسید گفت: عملاً این کاهش را ناشی از موضوعات مختلفی از جمله موضوع سیاست خارجی و امنیت داخلی است که همواره دشمنان خواهان به انزوا کشاندن جمهوری اسلامی بودند که در صنعت گردشگری هم ما را بی نصیب نگذاشتند.

این مسئول با اشاره به اینکه رقبای جمهوری اسلامی تمایلی به رشد صنعت گردشگری در ایران و منطقه را ندارند افزود: ترکیه هم با سهم بسزایی که گردشگری در بودجه آن دارد به عنوان یکی از اصلی‌ترین رقبای جمهوری اسلامی ایران در منطقه خواهان رشد صنعت گردشگری در کشور ما نیست.

استاندار با بیان اینکه مازندران، دارای برترین رتبه در فراوانی جاذبه‌های گردشگری است خاطر نشان کرد: مازندران با بیش از سه هزار آثار میراثی، ۴۷۰ کیلومتر مرز آبی، جنگل‌های بی‌نظیر هیرکانی نیازمند راهبردی در جذب گردشگر به ویژه گردشگری طبیعی و دریایی و جنگلی است و ما از اداره کل مازندران انتظار مکانیزمی داریم که بتواند گردشگران داخلی و خارجی را در مازندران جذب کند. استاندار مازندران با اشاره به سفرهای ایرانیان به خارج از کشور و صرف هزینه‌های هنگفت در گردشگری دریایی خواستار توجه به راهکارهای جذب توریسم با تکنولوژی نوین شد.