ونگ وا// استاندار مازندران در نشست خبری در جمع خبرنگاران بمناسبت دهه فجر گفت طی یکسال گذشته ۹ مجوز سرمایه گذاری خارجی باارزش ۵۱ میلیون دلار صادر شد که این میزان ۲۲ درصد کل سرمایه گذاری خارجی در استان است.
سیدمحمود حسینی پور همچنین افزود ۴ پروژه با ارزش ۲.۵ میلیون دلار بطور مستقیم با سرمایه گذاری خارجی جذب شد.
استاندار مازندران معتقد است در ده سال گذشته رشد اقتصادی مازندران منفی بوده و طی یکسال اخیر با سیاستگذاری دولت سیزدهم به ۳درصد رسید و با توجه به سرمایه گذاریهایی که در حال اتفاق است رشد اقتصادی استان تا چند ماه آینده به بالای ۵ می رسد.
وی افزود اولین فاینانس خارجی دولت سیزدهم با چین در مازندران به مرحله اجرا رسیده و آغازسرمایه گذاری چینی ها برای زیرساخت۴۸ پروژه برق به ارزش ۵۰۰۰ ملیارد تومان در ایام دهه فجر رونمایی می شود.
استاندار به مشکل زیرساختی راههای استان اشاره کرد و از دستور کار دولت برای احداث آزادراه شرق به غرب مازندران خبرداد و افزود آزادراه قائمشهر به ساری در دهه فجر امسال کلنگ زنی می شود که با سرمایه گذاری بانک ملی اجرایی می شود. و پس از آن قطعه قائمشهر به آمل، آزادراه چالوس به رامسر و آمل به چالوس بایستی در آینده اجرایی شود.
استاندار مازندران در این نشست خبری به موضوع درمانی استان اشاره کرد و از کلنگ زنی بیمارستان مجهز ۱۲۰۰ تخت خوابی توریست درمانی در راستای گردشگری سلامت در مسیر ساری به قائمشهر کلنگ زنی می شود و همچنین بیمارستان ۳۰۰ تخت خوابی بابلسر هم در دهه فجر کلنگ زنی می شود. وی همچنین گفت در حوزه آب با مشارکت ۵ بانک ۳۰۰۰ میلیارد سرمایه گذاری می شود و به اضافه ۴۰۰۰ میلیارد تومانی که در سفر ریاست جمهوری مصوب شد اتفاقات مهمی در حوزه آب استان می افتد.
حسینی پور افزود ۲۱۰۰پروژه نیمه تمام استان با اعتباری بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان در ایام دهه فجر افتاح می شود.
استاندار همچنین به بحث کریدور شمال جنوب و نقش استان مازندران با سه بندر در این راستا را مهم دانست و از سفارش ساخت ۱۰ کشتی تجاریی برای بنادر مازندران و خرید دو دستگاه کشتی مسافربری در استان از اقدامات در این حوزه است.وی از همه عوامل استان خواست با همدلی و ایجاد گفتمانی واحد موانع توسعه استان را برطرف شود.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد با روندی که پیش می رود تا ۵ سال آینده مازندران به لحاظ تامین بودجه خودش بی نیاز از مرکز می شود و حتی می تواند به دولت مرکزی هم کمک کند.
استاندار مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار ونگ در خصوص اینکه شما از سال گذشته قول دادید مشکلات فروش و صادرات مرکبات استان را در امسال برطرف می کنید پس چرا همچنان این مشکلات وجود دارد گفت: طی ۵ سال اخیر بصورت بی رویه باغات مرکبات افزایش یافت و امسال هم با رشد ۳۰ درصدی تولید مواجهه هستیم از طرفی کاهش مصرف مرکبات در سبد غذایی داخلی داشتیم. از طرفی صنایع تبدیلی در استان نداریم ما در یکسال اخیر ۴ واحد صنایع تبدیلی مجوز دادیم ولی تا راه اندازی ممکن است دو تا سه سال طول بکشد. در همین راستا جلسات زیادی با مسئولان و اصناف مرتبط برگزار کردیم برای صادرات تلاش زیادی شد. بازار چین را اماده کردیم برای صادرات به چین می بایست از مسیر هوایی اقدام شود. حتی هواپیماهای باربری کارگو را به استان آوردیم منتهی شرکتهای صادرکننده معتقدند از این زریق به صرفه نیست. دولت بودجه ای برای سوبسید بنزین هواپیماها گذاشته بود دنبال این بودیم تا بنزین هواپیمای کارگو از این یارانه استفاده کنند که متاسفانه هنوز نتیجه نگرفتیم. از سوی دیگر مشکلاتی درمرز آستارا و آذربایجان برای کامیونها بوجود آمده و کامیونها ۱۰ تا ۱۵ روز معطل می شدند و همین روند صادرات را کند کرد. با بررسی انجام شده بهترین مسیر، مسیر دریایی به روسیه است که برای اولین بار اتفاق افتاد. بستر سازی مسیر دریایی کار آسانی نبود برای صادرات دریایی کانتینرهای یخچال دار و کشتی های کانتینر بر نیاز بود که بسترش در دریای مازندران آماده نیست. بالاخره با تلاشهای انجام شده اولین محموله در غالب ۱۰ کانتینر به وزن ۲۲۰ تن صادر شد ودر چند روز آینده مرکبات بیشتری از مسیر دریا صادر خواهد شد.
از طرفی بحث استاندارد سازی محصولات باغی هم یکی دیگر از مشکلات است که با همکاری جهاد و اصناف کشاورزی تلاش می شود تا این استاندارد سازی انجام گیرد.