ونگ/ سال‌ها از آرزوی فعالان اقتصادی مازندران برای صادرات محصولات استان از طریق حمل بار هوایی (کارگو) به کشورهای منطقه می‌گذشت که این آرزو اکنون با تلاش‌های دولت سیزدهم و پیگیری‌های مسوولان ارشد استان محقق شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تیرماه امسال بود که سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران اولین اظهار نظر خود در ارتباط با صادرات هوایی محصولات تولیدی استان را به صورت رسمی ابراز کرد و گفت: تمام تلاش خود را برای تحقق این آرزوی دیرینه بکار خواهد گرفت.

در ماه‌های گذشته با آماده شدن زیرساخت شرکت های داخلی حمل بار هوایی و مذاکرات با شرکت های خارجی اولین هواپیما حمل بار(کارگو) وارد استان مازندران شد تا محصولات تولیدی استان به ویژه در حوزه کشاورزی، گل و گیاه و صنایع دستی راحت تر از این دیار به کشورهای منطقه صادر شود.

این استان ۱۰ درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می کند و این موضوع نشان دهنده قابلیت مازندران در صادرات این محصولات است. در سبد تولید محصولات کشاورزی استان، محصولاتی همچون برنج، مرکبات و محصولات تازه کشاورزی در زمره کالاهای پرطرفدار در آن سوی مرزها محسوب می شود و در این میان، مصنوعات ساخته دست هنرمندان مازنی مانند فرش دستباف با توجه به اصالت در رنگ و نقش آنها و همچنین محصولات دانش بنیان استان در حوزه برق و الکترونیک و دیگر موارد مشتریان ویژه ای در آن سوی مرزها دارد.

مازندران در مسیر توسعه صادرات
کارگو یا خدمات حمل بار هوایی به محموله های باری گفته می شود که با بهره گیری از ناوگان هواپیمایی منتقل می شود و در این میان، بخشی از صادرات به کشورهای مقصد از این طریق شکل می گیرد.
آرزوی داشتن خطوط منظم حمل بار هوایی موسوم به کارگو بارها بر زبان فعالان اقتصادی مازندران جاری شده و اکنون این پایانه باری با استقرارهواپیما ویژه در فرودگاه بین المللی دشت ناز راه اندازی و استقرار یافته است.

در این ارتباط استاندار مازندران گفت: حمل و نقل دریایی بویژه ازطریق بندر امیرآباد یک امکان مناسب برای صادرکنندگان است که می بایست برخی از خدمات را در این حوزه تسهیل کنیم تا شاهد روند توسعه صادرات محصولات استان باشیم. ‌

حسینی پور با عنوان این‌که اولین هواپیما کارگو وارد استان مازندان شد که در این راستا دو هفته فرصت دادیم تا دستگاه های مختلف اقدامات اولیه و لازم را جهت راه انداری کارگو در استان انجام دهند، خاطرنشان کرد: در حال پیگیری هستیم تا با توجه به نرخ هایی که حمل و نقل هوایی دارد از طریق وزارت صمت سوبسیت بنزین را با قیمت مناسب تری در اختیار صادرکنندگان قرار دهیم و مشکلات این بخش را حل کنیم.

وی ادامه داد: حمل و نقل دریایی بویژه ازطریق بندر امیرآباد یک امکان مناسب برای صادرکنندگان است که می بایست برخی از خدمات را در این حوزه تسهیل کنیم تا شاهد روند توسعه صادرات محصولات استان باشیم.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه امر کشاورزی و اهمیت این مقوله در استان مازندران هرچه جلوتر می رویم بیشتر برای ما اهمیت پیدا می کند و نیازمند تحول در سیاست گذاری هایمان در جهاد کشاورزی هستیم، اظهار کرد: استانداردهای ضروری که نیازمند صادرات است را باید رعایت کنیم و تولیدات ما باید مناسب استانداردهای روز دنیا باشد.

وی ادامه داد: ترویج محصولات با کیفیت در حوزه مرکبات باید در دستور کار مجموعه جهاد کشاورزی قرار گیرد. استاندار مازندران یادآور شد: موضوع کیفیت بخشی و تحول در تولیدات مرکبات باید به عنوان یک نهضت قوی در استان مازندران دیده شود و شناسنامه دار کردن باغات یکی از فرآیندهایی است که باید با سرعت بیشتری پیش برود و مجموعه سورتینگ های استان باید با باغات مازندران تعامل بیشتری داشته باشند.

حسینی پور اضافه کرد: انعکاس دغدغه ی کشورهای هدف صادراتی و باغداران استان می تواند منجر به فرهنگ سازی شود و آموزش و انتقال اطلاعات باغداران نمونه استان موجب ارتقای کیفیت محصولات و توسعه صادرات می شود.

استاندار بیان کرد: برداشت مرکبات و سایر محصولات می بایست بصورت واحد انجام بگیرد و نظرات کارشناسی می بایست رعایت شود. با صادرات غیراستاندارد حتما برخورد می کنیم چرا که به کل مرکبات استان لطمه وارد می کند.

وی تاکید کرد: همه محصولاتی که در استان صادر می شود باید براساس استانداردهای مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی باشد والا اجازه نمی دهیم هیچ محموله ای از استان خارج شود و براساس ضرب الاجل یک هفته ای می بایست مطالبات باغداران که مربوط به خرید تضمینی میوه شب عید سال گذشته پرداخت گردد که علیرغم اختلاف قیمتی که در این راستا وجود دارد، مطالبات ۳۰ میلیارد تومانی باغداران استان طی روزهای آتی پرداخت می شود.

حمل بار هوایی از مازندران، آرزویی که محقق شد

صادرات به قزاقستان و روسیه

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که، افزایش اشتغال و سرمایه گذاری روند توسعه صادرات در استان را تسهیل خواهد کرد، گفت: در زمان حاضر مازندران ۱۰ درصد از کل محصولات کشاورزی کشور را تامین و تولید می کند.

سید رحیم بخشی ادامه داد: مازندران در تولید ۱۷ محصول کشاورزی اکنون رتبه اول کشور را دارد و برای مقابله با انباشت تولید، صادرات و ارسال کالا به نقاط مختلف جهان و کشور با جدیت در دستور کار است.

وی اضافه کرد: زیرساخت های خطوط صادرات هوایی از جمله هواپیمای کارگو در استان مازندران وجود دارد و با کشورهای همچون روسیه و قزاقستان برای صادرات هوایی کالا رایزنی هایی انجام شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری مازندران تصریح کرد: در کنار صادرات محصولات کشاورزی، صنایع دستی و همچنین گل و گیاه استان با هواپیمای کارگو از گمرکات خود استان صادر خواهد شد که این امر در افزایش درآمد ارزی مازندران تاثیر شایانی دارد.

بخشی با بیان این که، اکنون بسیاری از محصولات کشاورزی استان به صورت فله ای در گمرکات دیگر نقاط کشور به کشورهای منطقه صادر می شود، گفت: با هواپیمای کارگو به طور حتم میزان ارزش و وزن محصولات صادراتی استان در گمرکات خود استان ثبت می شود.

به گزارش ایرنا، مازندران با ۲۲ شهرستان، ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی و ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی دارد. حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند و از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند. بیشترین سهم واحدهای صنعتی استان نیز متعلق به شهرستان آمل است که حدود ۴۰۰ واحد صنعتی فعال دارد. ۲۶ درصد صنایع فعال استان نیز در شهرستان‌های ساری، بابل و سوادکوه مستقر هستند.
همچنین مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۱ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

مازندران ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات دارد که سالانه بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع مرکبات از آن برداشت می شود در حال حاضر باغداران سخت مشغول برداشت انواع مرکبات به خصوص پرتقال هستند.

صادرات محور کردن محصولات کشاورزی مازندران دستکم طی یکسال گذشته ترجیع بند اظهارات کارشناسان و مسوولان در سطوح مختلف بود و به همین دلیل در ماه های گذشته اصلاح و بازسازی باغ های مرکبات برای دستیابی به محصولی بازار پسند در آن سوی مرزها در دستور کار گرفت و در کنار آن تعداد سورتینگ ها و مراکز بسته بندی نیز از ۲۰۰ به ۸۰۰ واحد افزایش یافت تا زنجیره صادرات پس از باغ هم تکمیل شود. ظرفیت انبار داری محصولات کشاورزی مازندران هم بر همین مبنا از ۸۰۰ هزار تن با توسعه سردخانه ها به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید.