مهندس سید شبیر موسوی مدیر جهاد کشاورزی نکا در نشست خبری بمناسبت هفته جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران با اشاره به تولیدات ۵۰۰ هزارتنی محصولات زراعی و باغی رتبه تولیدات این شهرستان را در استان چهارم برشمرد و افزود به لحاظ سطح اراضی زراعی و باغی نیز نکا با ۴۴ هزار هکتار در رتبه چهارم قرار دارد.

وی گفت: بیش از ۵۰ محصول زراعی و استراتژیک در این شهرستان کشت می شود. و نکا با تولید ۱۳۷ هزارتن هلو شلیل بیش از ۴۰ درصد تولید استان رتبه اول را داراست و در مرکبات ۱۴۰ هزارتن بیترین تولید را داراست و با کشت ۱۲ هزارهکتارگندم رتبه دوم استان و رتبه اول کشت سویا با ۱۴۵۰ هکتار ورتبه دوم تا سوم کشت کلزا رتبه اول کشت گیاهان دارویی استان را داراست.

مهندس موسوی به طرح قراردادی برنج در سال جاری اشاره کرد و افزود این طرح امسال برای اولین بار اتفاق افتاد و امیدواریم در سالهای بعد دیگر محصولات استراتژیک مانند گندم را هم شامل شود. در طرح کشت قراردادی جهاد کشاورزی در ابتدا با کشاورز قرارداد امضا می کند و کود، بذر  سموم را بصورت رایگان در اختیار کشاورز قرار می دهد و حتی دولت بیمه محصولات را هم انجام می دهد و کشاورز بر اساس قیمت روز محصول را به دولت می فروشد.

مدیر جهاد کشاورزی نکا همچنین گفت در سال اخیر حدود ۲۷ میلیارد تومان به کشاورزان تسهیلات پرداخت شد که بخش عمده ان مربوط به نوسازی مکانیزاسیون کشاورزی بوده است. در کشت برنج ۷۰ درصد بصورت مکانیزاسیون انجام می شود و همچنین با تسهیلات ظرفیت سردخانه های بالای صفر نگهداری محصولات کشاورزی در شهرستان به ۱۵ هزار تن رسیده است.

وی سطح زیر کشت گلخانه ای شهرستان را ۱۷٫۵ هکتار اعلام کرد و افزود با توجه به محدودیت آب و خاک کشت از کشت گلخانه ای حمایت خوبی می شود ضمن آنکه تا ۵ برابر می تواند نسبت به فضای آزاد افزایش تولید داشته باشد.

مهندس موسوی تعداد واحد مرغداری شهرستان را ۲۰۴ واحد با ظرفیت ۲۶ هزار تن گوشت سفید برشمرد که جایگاه چهارم استان را داراست و نیز ۲۳۰ هزار راس دام سبک و ۲۲ هزار راس دام سنگین با ۲۶۰۰ تن گوشت نقش موثری در تولید دارد.

گزارش: اکبر مقدسی