برنامه‌های گردشگری شبانه رویداد ساری۲۰۲۲ آغاز شد

ونگ//  برنامه‌های گردشگری شبانه مازندران در رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ با اجرای ویژه‌برنامه شب‌های فرهنگی رامسر از جمعه شب رسما آغاز شد.

شب‌های فرهنگی رامسر عنوان ویژه‌برنامه‌ای است که از شامگاه جمعه نهم اردیبهشت –دیشب- در بوستان ولایت ساری به عنوان افتتاحیه و نخستین برنامه از مجموعه برنامه‌های گردشگری شبانه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ آغاز شد.

در این ویژه‌برنامه که برای برگزاری به مدت دو شب برنامه‌ریزی شده است، برخی از ظرفیت‌های فرهنگی رامسر با حضور هنرمندانی از این شهرستان به نمایش در آمده و به مخاطبان عرضه می‌شود. برپایی غرفه‌های مربوط به صنایع دستی رامسر اعم از نمدمالی، سفال، معرق چرم، عروسک، دستبافته‌ها و غرفه‌های مربوط به نان و غذاهای محلی، زیورآلات، گیاهان زینتی و سوغات رامسر بخشی از این رویداد فرهنگی گردشگری دو روزه مربوط به رامسر در شهر ساری است.

علاوه بر این بخش نمایشگاهی شب‌های فرهنگی رامسر که امروز نیز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ شب برپاست، یک بخش اجرایی فرهنگی و هنری نیز برای ساعات پس از افطار تدارک دیده شده است که امشب نیز از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۱۲ در آمفی‌تئاتر روباز بوستان ولایت ساری برگزار می‌شود.

در این بخش از برنامه با حضور ۲۵ تن از هنرمندان حوزه موسیقی بومی و هنرهای آیینی و بومی رامسر بخشی از ویژگی‌ها و جاذبه‌های فرهنگی غربی‌ترین شهرستان مازندران به نمایش درمی‌آید. اجرای گروه‌های موسیقی و آیینی بومی از مناطق مرکزی مازندران نیز بخشی از ویژه‌برنامه فرهنگی شب‌های رامسر در ساری است. گروه‌ آیینی عروس‌بران اشکور و گروه آیین زندگی مازندران دیشب بخشی از آیین‌های بومی مازندران مانند عاروس‌یار، کشتی لوچو و رقص محلی مازندران را با اجرای موسیقی محلی به نمایش در آوردند و یک گروه موسیقی بومی مازندران نیز به خوانندگی محمود شریفی قطعاتی از موسیقی مازندران را برای حاضران در جشن اجرا کرد.

برنامه‌های گردشگری شبانه رویداد ساری۲۰۲۲ آغاز شد

دبیر رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ در حاشیه شب نخست ویژه‌برنامه شب‌های فرهنگی رامسر به خبرنگار ایرنا گفت: این برنامه یکی از گام‌های ابتدایی برای ایجاد و رونق گردشگری شبانه در مرکز مازندران است تا با ایجاد فضایی شاد و جذب شهروندان و مسافران، ظرفیت‌های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی ساری و سایر نقاط مازندران به مرور معرفی شود.

دکتر علی ماهفروزی اظهار کرد: گردشگری شبانه یکی از اجزای اصلی گردشگری در کشورها و شهرهای گردشگرپذیر است که متاسفانه مازندران طی سال‌های اخیر از آن غافل ماند و بهره چندانی نبرد. رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ فرصت مناسبی است تا بتوانیم با برگزاری شب‌های فرهنگی شهرستانی و بین استانی، فرصت معرفی و تبادل داشته‌های فرهنگی و گردشگری را ایجاد کنیم و به موازات آن شهرهای استان را به سمت شهرهای دارای شب‌های زنده و پویا هدایت کنیم.

وی افزود: در این ویژه‌برنامه که برای دو شب برنامه‌ریزی شد محوریت به شهرستان زیبا و گردشگرپذیر رامسر اختصاص داده شد تا از غربی‌ترین نقطه مازندران گام‌های جدی برنامه‌های گردشگری در رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ را برداریم. هدف این رویداد توجه دادن به همه ظرفیت‌های گردشگری مازندران به منظور ایجاد رشد متوازن در گردشگری است. بر همین اساس تلاش بر این است که همه مناطق استان در این رویداد نقش ایفا کنند که امیدواریم با همراهی مدیران و مسئولان شهرها و شهرستان‌های سراسر استان شاهد اجرای برنامه‌های مشارکتی متعدد باشیم.

دبیر رویداد بین‌المللی گردشگری ساری۲۰۲۲ خاطرنشان کرد: گام بعدی ما برگزاری مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ است که طبق برنامه‌ریزی انجام شده در دهه سوم ماه جاری برگزار می‌شود.

ماهفروزی افزود: پس از برگزاری افتتاحیه برنامه‌های متعددی در استان و بویژه ساری برپا خواهد شد که تا مهر امسال و زمان برگزاری مراسم اختتامیه و رویداد اصلی ساری۲۰۲۲ به یک برنامه‌ریزی جامع در حوزه گردشگری مازندران و ساری برسیم و آن برنامه نقشه راه ما برای پس از سال ۲۰۲۲ باشد.

برنامه‌های گردشگری شبانه رویداد ساری۲۰۲۲ آغاز شد

شهردار رامسر نیز در شب نخست این رویداد فرهنگی گردشگری در ارتباطی تلفنی با محل برگزاری جشن ضمن قدردانی از مسئولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران و مدیران شهرداری ساری بابت برگزاری این برنامه و ایجاد فرصت معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی رامسر به شهروندان مرکز استان، اظهار کرد: رامسر مجموعه‌ای کم‌نظیر از نظر گردشگری است که سال‌هاست مورد توجه مسافران و گردشگران قرار دارد. اما در کنار جاذبه‌های شاخص گردشگری رامسر، ظرفیت‌های جذاب و کم‌نظیر فرهنگی این شهرستان نیز ظرفیت بالایی برای گردشگری محسوب می‌شوند.

علی امینی شاد افزود: این شهرستان در حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی، غذاها و آداب و رسوم نیز منطقه‌ای جذاب محسوب می‌شود که امیداوریم با رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ فرصتی برای معرفی این ظرفیت‌های مکمل گردشگری در رامسر ایجاد شود.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده، شب‌های فرهنگی رامسر امشب نیز با برپایی غرفه‌های صنایع دستی و سوغات این شهرستان و برگزاری جشن فرهنگی و موسیقایی در آمفی‌تئاتر روباز بوستان ولایت ادامه می‌یابد.

به گفته مسئولان برگزارکننده این رویداد، قرار است در ادامه برگزاری این برنامه‌ها، شب‌های فرهنگی با حضور اقوام سایر استان‌ها نیز در ساری برگزار شود.

پیشنهاد میزبانی مرکز مازندران به عنوان پایتخت گردشگری اکو با عنوان رویداد ساری‌۲۰۲۲ اوایل سال ۱۳۹۸ از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ هم به تصویب هیئت وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.

فعالیت اجرایی این رویداد از آذر ماه ۱۳۹۸ با استقرار دبیرخانه در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سپس اقدامات تبلیغاتی همچون رونمایی از لوگو آغاز شد.

اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه‌های ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعت‌گردی، گردشگری مذهبی، سلامت و فرهنگی در میان کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه‌های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به منظور رشد گردشگری است.

منبع:ایرنا