معاون استاندار: صادرات کالا از مازندران ۶۰ درصد افزایش یافت

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران گفت: صادرات کالا از مبدا استان مازندران به نقاط مختلف جهان از ابتدای فروردین تا پایان بهمن سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، حسن خیریانپور روز دوشنبه در هشتمین همایش تجلیل از واحدهای برتر حامی حقوق مصرف کنندگان مازندران در ساری افزود : در این مدت ۲۶۲ میلیون دلار کالای غیر نفتی از مبدا مازندران به کشورهای عراق، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه، امارات متحده عربی، ازبکستان، رومانی، افغانستان و هند صادر شد.
وی خاطر نشان کرد : جهش در صادرات کالا از مازندران به نقاط مختلف جهان در سال جاری با وجود با فشارهای خارجی و تحریم و همچنین شرایط کرونایی حاصل شد و دولت با حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان روند تولید و صادرات کالا را در استان هموار کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران گفت : تولید کنندگان در مازندران در کنار توجه به کمیت در تولید کالا به کیفیت و حقوق مصرف کنندگان هم توجه دارند و به طور حتم با رعایت رویکرد مشتری مداری و بهره گیری از دانش و فناوری می توان جهش خوبی را در روند صادرات کالا از استان ایجاد کرد.
خیریانپور تصریح کرد: واحدهای صنعتی استان باید رویکرد صادرات محور داشته باشند و به طور حتم با نوسازی ماشین آلات خط تولید، علاوه بر کاهش هزینه تولید، با تولید کالاهای با کیفیت می توان بازار های صادراتی نقاط مختلف کشور و جهان را تصاحب کنند.
وی با بیان این که، زیرساخت ها برای سرمایه گذاری اقتصادی در حوزه های مخالف صنعتی، گردشگری و تولید با رعایت شرایط زیست محیطی در مازندران وجود دارد، گفت: دولتمردان در استان برای جذب سرمایه گذار، پیش پای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان واقعی فرش قرمز پهن خواهند کرد.
معاون استاندار مازندران اضافه کرد: جمعیت شناور با توجه به گردشگر پذیر بودن استان، فرصت ارزشمندی است که تولیدکنندگان و صنعتگران با بهره مندی از این بازار فروش مطلوب، با تولید کالاهای با کیفیت روند توسعه اقتصادی در این دیار را هموار کنند.
به گزارش ایرنا، در این آیین از متصدیان ۲۱ واحد صنعتی مازندران به عنوان واحدهای برگزیده حامی حقوق مصرف کنندگان تجلیل شد. از این تعداد واحد برگزیده، پنج شرکت عنوان تندیس طلایی و مابقی واحدها هم گواهی نامه حامی حقوق مصرف کنندگان را کسب کردند.
مازندران با ۲۲ شهرستان، ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی و ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی دارد.
حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند و از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند. بیشترین سهم واحدهای صنعتی استان نیز متعلق به شهرستان آمل است که حدود ۴۰۰ واحد صنعتی فعال دارد. ۲۶ درصد صنایع فعال استان نیز در شهرستان‌های ساری، بابل و سوادکوه مستقر هستند.
مازندران در حوزه اشتغال واحدهای صنعتی با استقرار چهار درصد واحدهای صنعتی کشور در این استان یازدهمین استان کشور است و ۳.۸ درصد اشتغال صنعتی را در اختیار دارد.