بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبارات سفر استانی به بخش کشاورزی مازندران رسید

 سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : در سفر رییس جمهور به استان، سه هزار و ۵۰ میلیارد تومان به زیر بخش کشاورزی مازندران تخصیص یافت که حوزه آب و خاک با یکهزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بیشترین سهم را دریافت کرده است.

روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران   روز سه شنبه به نقل از حسن عنایتی سفر آیت الله رئیسی و هیات دولت به مازندران را پر خیر و برکت برای کشاورزی استان توصیف کرد و افزود : از مجموع  یکهزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار حوزه آب و خاک  ۶۰۰ میلیارد تومان برای  طرح های زهکشی اراضی کشاورزی ، ۶۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری ، ۸۰ میلیارد تومان جهت سامانه های نوین آبیاری ، ۱۸۰ میلیارد تومان برای مرمت و لایروبی آب بندان ها ، ۲۰۰ میلیارد تومان جهت پوشش بتنی کانال‌های آبیاری شبکه‌های فرعی پایاب سدهای مخزنی و ۹۰ میلیارد تومان هم برای تأمین و انتقال آب و ایستگاه پمپاژ توسعه باغ ها در اراضی شیبدار است.

وی اعتبار اختصاص یافته به حوزه تولیدات گیاهی استان را ۲۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که ۷۰ میلیارد تومان هم برای توسعه باغ ها و گیاهان دارویی در اراضی شیبدار، ۱۳۰ میلیارد تومان برای اصلاح، نوسازی و احیاء باغات سیاه ریشه و مرکبات و ۱۰ میلیارد تومان نیز برای مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای و آفات و بیماری‌های عمومی و همگانی گیاهی و قرنطینه‌ای اختصاص یافته است.

عنایتی با بیان اینکه در سفر رییس جمهور به استان ۳۰۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به حوزه امور اراضی استان تخصیص یافت، توضیح داد : برای رفع تداخلات اجرای قوانین موازی بر عرصه‌های واحد ۱۲۰ میلیارد تومان، حدنگاری (کاداستر) اراضی کشاورزی و صدور اسناد مالکیت ۱۰۰ میلیارد تومان، اجرای احکام معوقه صادره از مراجع قضایی و آرای فسخ هیأت نظارت ۷۳ میلیارد تومان و پیشگیری، شناسایی و مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی و تجهیز یگان حفاظت ۱۴.۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: در این سفر پر خیر و برکت ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار به حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان اختصاص پیدا کرد که ۲۵۰ میلیارد تومان آن مربوط به اجرای عملیات آبخیزداری، ۱۰ میلیارد تومان طرح های مرتعداری، ۲۰ میلیارد تومان تأمین و تجهیز یگان حفاظت، ۱۰ میلیارد تومان ممیزی اراضی و تفکیک مستثنیات، ۳۰ میلیارد تومان طرح صیانت از جنگل‌های شمال کشور و ۱۰ میلیارد تومان مربوط به اصلاح طرح کاداستر منابع طبیعی است.

وی با اشاره به تخصیص ۲۵۰ میلیارد تومان به حوزه شیلات استان مازندران ، گفت:  برای بهسازی بنادر صیادی ۱۰ میلیارد تومان، طرح تعدیل، ساماندهی، اقتصادی کردن و تثبیت اشتغال در تعاونی‌های صیادی ۱۰۰ میلیارد تومان، ایجاد اسکله و سایت پشتیبان پرورش ماهی در قفس ۱۰۰ میلیارد تومان، پرورش میگو در اراضی بهشهر ۲۰ میلیارد تومان و طرح کلان تولید قزل‌آلای رنگین کمان عاری از بیماری‌های خاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت.

آب و خاک کشاورزی مازندران نیمی از اعتبار سفر ریاست جمهور را به خود اختصاص داد

حدود ۱۴۳میلیار تومان برای تحقیقات و پژوهش حوزه کشاورزی  

عنایتی با بیان اینکه در این سفر ۱۴۲.۵ میلیارد تومان به حوزه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اعتبار تخصیص پیدا کرد، اظهار داشت : برای تکمیل و تجهیز زنجیره پژوهش و توسعه مرکز تحقیقات ۴۰ میلیارد تومان، تجهیز و تکمیل پروژه های تحقیقات برنج ۲۰ میلیارد تومان، تکمیل و تجهیز پروژه های تحقیقاتی شیلات ۲۵ میلیارد تومان، تولید نهال سالم در پژوهشکده مرکبات رامسر ۴۰ میلیارد تومان و احیای مجتمع گاودشت شهرستان بابل ۱۷.۵ میلیارد تومان اعتبار اختصاص پیدا کرد.

وی با بیان اینکه ۳۵ میلیاد تومان برای تأمین آب شرب سالم (انسان و دام)، بازسازی و مرمت ایل‌ راه‌های عشایی و خرید یک دستگاه گریدر به بخش امور عشایر استان تخصیص یافت، تصریح کرد: ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیز برای تجهیز مجتمع شهرک‌های گلخانه‌ای به شرکت شهرک‌های کشاورزی استان اختصاص یافت.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه طرح های مصوب سفر رییس جمهور از نیازها و دغدغه های اصلی بخش کشاورزی بود که پس از برگزاری جلسات کارشناسی در سطح استان و ستاد وزارت متبوع بررسی و مورد تصویب قرار گرفت، گفت: برای تحقق اجرای طرح های فوق که از اهمیت و حساسیت بسزائی برخوردار است بایستی پیگیری و هماهنگی لازم درخصوص تخصیص و ابلاغ اعتبارات مربوطه از طریق معاونت ها و سازمان های ذیربط و تدوین برنامه عملیاتی بر اساس نیازسنجی منطقه و سیاست های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی به تفکیک شهرستان اقدام عاجل انجام شود.

آمارهای رسمی نشان می دهد که سفره رنگین ۸۵ میلیون جمیعت کشور را کشاورزان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی تامین می کنند و در این بین نقش مازندران که ۴۰۰ هزار کشاورز آن حدود هشت میلیون تن محصول تولید می کنند بسیار مهم و حساس است.

طبق آمارهای رسمی سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در مازندران تولید می شود که شامل حدود یک میلیون تن برنج سفید، ۲میلیون و ۷۵۰ هزار تن مرکبات، ۱۸۰ هزار تن گوشت سفید، حدود ۱۰۰ هزار تن انواع آبزیان است. همچنین ۹۰ درصد کیوی کشور در مازندران تولید می شود. انواع گل و گیاه، گندم، علوفه و، کلزا هم از دیگر تولیدات بخش کشاروزی مازندران است. در مجموع مازندران ۱۱ درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در هفدهمین سفر استانی دولت سیزدهم، صبح روز جمعه ۲۰ اسفند به استان مازندران سفر کرد. بازدید از تعدادی طرح‌ اقتصادی و عمرانی و بازدیدهای سرزده، دیدار با اقشار مردم، دیدار با مجموعه کارشناسان ارشد محیط زیست و همچنین شرکت در شورای اداری استان در سفر یک‌روزه رئیس جمهور به مازندران انجام شده بود.