خروج پرظرفیت‌ترین شهرستان مازندران از بن‌بست توسعه

 اگرچه کسب شهرت از بزرگ‌ترین نیروگاه کشور در کنار وجود کارخانه سیمان و شرکت کشتی‌سازی شاید تصور توسعه یافتگی را برای شهرستان « نکا » در شرق مازندران برای برخی ایجاد کرده باشد، ولی واقعیت این است که مسیر توسعه در این منطقه از سال‌ها پیش به بن بست طرح‌های نیمه تمام رسید و متوقف شده بود.

به گزارش ایرنا ، بارزترین نمونه چنین بن بستی ، رها شدگی ساخت سد « گلورد » به مدت حدود نیم قرن از آغاز تهیه طرح اولیه بود که سرانجام با آغاز فعالیت دولت یازدهم به صورت جدی در اولویت قرار گرفت و با تزریق اعتبارات کلان ملی و استانی پیشرفت کار چنان شتابی گرفت که در دوره گذار به دولت دوازدهم یعنی تابستان سال ۹۶ به مرحله آبگیری رسید.

طرح ساخت این سد اوایل دهه ۵۰ ارائه شد ولی تا سال ۶۹ در حد نقشه های کاغذی باقی ماند. در آن سال یک بار دیگر موضوع با تغییراتی در دستور کار قرار گرفت و نقشه جدید یک دهه بعد به مرحله اجرا رسید ولی از سال ۸۰ تا ۹۴ تبدیل به طرحی شده بود که مسئولان ملی و استانی هر از چندگاهی با وعده اجرایش ، تلاش می کردند تا با حلوا حلوا کردن آن دهان مردم منطقه را شیرین کنند.

بن بست این سد به عنوان بزرگ ترین طرح توسعه ای بخش کشاورزی شرق مازندران و تامین کننده بخشی از آب آشامیدنی مردم منطقه در سفر استانی کاروان تدبیر و امید به مازندران شکسته شد و با قرار گرفتن در طرح اولویت دار سفر ، قطار ساخت آن با چنان شتابی به پیش رفت که پس از ۲ سال به ایستگاه آبگیری رسید و پس از آن هم اجرای طرح های شبکه پایین دست شروع شد تا تشنگی را از کام شرق مازندران بزداید.

سد گلورد تنها بن بست شکنی در مسیر توسعه شهرستان نکا نبود. طی هشت سال گذشته طرح های زیادی در بخش های مختلف این شهرستان اجرا شد و به سرانجام رسید. بسیاری از کمبود ها و نبودهای خدماتی و رفاهی که دغدغه چندین ساله اهالی نکا بود و می رفت به یک دغدغه دائم مبدل شود ، رفع شد و به همین دلیل هم وقتی از مسئولان شهرستان در باره خدمات دولت و تدبیر و امید پرسش می کنید ف می گویند مردم این شهرستان طعم شیرین خدمت از ناحیه دولت را طی این هشت سال چشیدند .

شهرستان نکا با داشتن یک نقطه شهری و ۲ بخش مرکزی و هزار جریب ، ۱۲۷ آبادی را با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در خود جای داده است . این شهرستان همواره و طی سال ها از برخی کمبود ها و نبود امکانات از آن جمله گاز ، آب ، مراکز بهداشتی و درمانی رنج می برد و به همین دلیل هر زمان که انتخابات مجلس فرا می رسید به رقابت تنگاتنگ با همسایگان شرقی اش می پرداخت تا شاید بتواند از طریق مستقر کردن یک نکایی بر کسرسی مشترکشان در مجلس ، طعم خوش خدمت را بچشد ، آرزویی که در هشت سال دولت نهم و دهم با وجود تحقق یافتن ، آورده ای برای مردم این شهرستان نداشت.

با این وصف ، طی هشت سال گذشته دولتمردان با درک درست و دقیق از مسائلی که این شهرستان با آن درگیر بود ، بنا را بر آغاز ، اجرا و تکمیل طرح ها و پروژه هایی گذاشتند که سال ها بود مردم منطقه چشم به راه عملی شدن آنها بودند و به همین دلیل هم اتمام این طرح ها و بهره گیری از مزیت هایشان توانست کام نکایی ها را با طعم شیرین خدمت آشنا کند.

در کنار کارهای زیرساختی و عمرانی که مسیر توسعه را برای شهرستان همواره کرد ، قفل چندین ساله ای که بر انبار مشکلات واحدهای صنعتی منطقه زده شده بود ، طی این سال ها یکی پس از دیگری باز شد و صنایعی که یکی پس از دیگر در حال خارج شدن از چرخه تولید بودند ، به مدار برگشتند و اشتغال و تولید را به ارمغان آوردند.

طبق گفته فرماندار نکا ، اجرا و بهره برداری از پنج هزار میلیارد ریال طرح تنها طی سه سال گذشته آن هم در حالی که کشور در منگنه تحریم های ظالمانه و بعدها کرونا قرار داشت ، موید گام بزرگی است که دولت تدبیر و امید برای توسعه این شهرستان برداشته است و چنین سرمایه گذاری در هیچ دوره ای سابقه نداشته است.

 

خروج پرظرفیت‌ترین شهرستان مازندران از بن‌بست توسعه

توسعه کشاورزی مکانیزه

مدیر جهاد کشاورزی نکا در باره خدمات دولت در این بخش طی سال های گذشته ، به خبرنگار ایرنا گفت : این شهرستان با دارا بودن ۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۲۲ هزار بهره بردار در این بخش و تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن محصول کشاورزی جزو چهار شهرستان مطرح مازندران در زمینه تولیدات کشاورزی به شمار می رود .

شبر موسوی افزود :  همگام با فعال بودن بخش کشاورزی نکا ، حرکت به سوی مکانیزاسیون در این سال ها شتاب گرفت به طوری که در زمینه کشت مکانیزه برنج سطح زیر کشت شهرستان در این مدت ۳۵ درصد افزایش یافته است و در حال حاضر از هفت هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت برنج ، حدود ۷۵ درصد به صورت مکانیزه کشت می شود.

وی با اظهار این که برای مکانیزاسیون برنج در این مدت تسهیلات ارزان قیمت زیادی به کشاورزان پرداخت شده است ، افزود : در یک قلم با تسهیلات پرداختی کشاورزان توانستند ۲۴ دستگاه نشاکار خریداری کنند.

مدیر جهاد کشاورزی نکا همچنین توسعه فعالیت های گلخانه ای را از دیگر اقداماتی برشمرد که طی چند سال گذشته در این شهرستان شتاب گرفت . وی گفت : در حال حاضر بیش از ۲۰ هکتار گلخانه در زمینه تولید محصولات کشاورزی در شهرستان وجود دارد و علاوه بر این اولین کشت گلخانه هیدروپولیک کشور در زمینه تولید کاهو و کلم به وسعت یک هزار و ۵۰۰ هکتار در این شهرستان کلید خورده است .

وی همچنین از برنامه های حمایتی دولت در زمینه نوغانداری به عنوان بخش دیگری از این فعالیت ها نام برد و افزود : صنعت نوغانداری که حدود ۲ دهه در این شهرستان راکد بود با تامین تخم نوغان یارانه ای و در اختیار گذاشتن نهال درخت توت به نوغانداران ، در مسیر احیاء قرار گرفته است.

موسوی تعداد افراد فعال در زمینه نوغانداری در شهرستان نکا را ۱۳ نفر اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد که با تداوم این روند ، بر تعداد فعالان این عرصه افزوده شود .

وی از برنامه توسعه کشت گیاهان دارویی به عنوان دیگر برنامه موفق دولت طی سال های اخیر در شهرستان نکا یاد کرد و توضیح داد : با توجه به این که بخش زیادی از اراضی این شهرستان در مناطق کوهستانی و ییلاقی شیب دار و کم بازده است ، طی سال ها در حال تبدیل شدن به زمین های بایر بودند ولی در سال های اخیر با کمک و حمایت دولت ، کشت گیاهان دارویی در آنها در دستور کار قرار گرفت.

موسوی توزیع ۱۷ هزار نهال گل محمدی میان کشاورزان و بذر بعضی از گیاهان دارویی مانند گل گاوزبان را از دیگر حمایت های دولت برای احیای اراضی شیب دار منطقه معرفی کرد و گفت : علاوه بر این با ایجاد سایت گیاهان دارویی به وسعت یک هکتار و با حضور ۳۲ بانوی تحصیلکرده در رشته های کشاورزی فضایی فراهم شد تا کشت گیاهانی نظیر رزماری ، گل محمدی ، گل مریمی و سیاه دانه هم در منطقه رونق بگیرد و این کار ضمن فراهم کردن اشتغال ، در جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش درآمد کشاورزان نیز موثر بوده است.

 

خروج پرظرفیت‌ترین شهرستان مازندران از بن‌بست توسعه

تحقق رویای گازرسانی

رییس اداره گاز شهرستان نکا از اجرای پروژه های تامین گاز در مناطق بالادست و صعب العبور شهرستان به عنوان نقطه قوت و اقدام موثر دولت در هشت سال اخیر یاد کرد و گفت : گازرسانی به ۶۳ روستای منطقه هزار جریب که به دلیل واقع شدن در ارتفاعات از جمله مناطق سخت برای گازرسانی به شمار می رفت از جمله این اقدامات بود .

حسین علی نژاد افزود : با اجرای خطوط لوله کشی گاز در این مناطق با نصب هفت هزار علمک گاز و اشتراک پنج هزار خانوار  افراد برخوردار از گاز طبیعی شدند .

وی هزینه صرف شده برای اجرای طرح گازرسانی به ۶۳ روستای هزار جریب نکا را یکهزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت : همچنین علاوه بر اجرای طرح های گازرسانی در مناطق بالادست با صرف اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی ، انشعاب ها در مناطق پایین دست نکا هم انجام شده است .

رییس اداره گاز نکا از ایجاد ایستگاه ۱۲۰ هزار فشار گاز نیز به عنوان بخش دیگری در حوزه گازرسانی شهرستان نام برد و افزود : ۵۰ میلیارد ریال هم برای نصب دستگاه و تجهیزات این ایستگاه اعتبار صرف شد .

وی ادامه داد : علاوه بر ایجاد شبکه های جدید و گازرسانی به مناطق شهری و روستایی نکا ، اقداماتی برای تعمیر و ترمیم شبکه های قبلی انتقال گاز انجام شد تا ایمنی این شبکه ها فراهم شود .

به گفته علی نژاد ، دولت طی این سال ها ۵۰ میلیارد ریال برای ترمیم شبکه های گاز به طول ۷۰۰ کیلومتر هزینه کرد تا این شبکه ایمنی لازم را داشته باشد .

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از مناطق شهری و روستایی نکا از خدمات گاز برخوردار هستند ، ادامه داد : در حال حاضر پنج درصد باقی مانده که شامل ۱۰ روستا می باشد عملیات اجرای طرح گازرسانی در آنها در حال انجام است .

رییس اداره گاز نکا با اشاره به اینکه گازرسانی به مناطق کوهستانی و صعب العبور یکی از مشکلات این نهاد در انجام کارها بود ، گفت : هزینه اجرای طرح در این مناطق پنج برابر هزینه در مناطق جلگه ای است اما دولت برای فراهم کردن خدمات رفاهی مردم این هزینه را تقبل کرد و اعتبارات مورد نیاز را تخصیص داد .

تعداد مشترکان گاز شهرستان نکا ۴۶ هزار و ۷۰۰ خانوار و طول شبکه انتقال گاز این شهرستان ۸۳۶ کیلومتر است .

خروج پرظرفیت‌ترین شهرستان مازندران از بن‌بست توسعه

شکسته شدن مهر و موم واحدهای صنعتی

معاون سازمان صنعت و معدن استان مازندران هم از راه اندازی واحدهای صنعتی و همچنین خروج آنها از تملک بانک ها به دلیل بدهی به عنوان سرفصل اصلی و مهم فعالیت های دولت در هشت سال اخیر نام برد .

علیرضا یوسف نژاد گفت : برای همین منظور در شهرستان نکا اقداماتی برای خروج واحدهای صنعتی که به دلیل بدهی در تملک بانک ها قرار گرفته بودن انجام شد .

وی افزود : شرکت نکا فولاد ، فولاد گستر و شنگر خورشید کارخانه هایی بودند که به همین دلیل فعالیت آنها راکد شد و به نوعی از چرخه کار خارج شده بودند .

معاون صنعت مازندران توضیح داد : حتی ۲ کارخانه فولادگستر و نکا فولاد به مدت یک دهه به دلیل بدهی که بانک داشتند از سوی بانک تملک شده بودند و فعالیت آنها مسکوت مانده بود .

وی گفت : این کارخانه ها که در زمینه تولید فولاد و کارخانه شنگر خورشید در زمینه صنایع غذایی فعالیت داشتند میزان سرمایه گذاری کلانی برایشان انجام شده بود و میزان آن از یکهزار میلیارد ریال هم بیشتر بود ولی با این وصف از چرخه تولید خارج شده بودند و در تملک بانک ها قرار گرفتند.

به گفته یوسف نژاد با تلاش های صورت گرفته و جلسات پیگیری مشکلات واحدهای صنعتی ، مشکلات این سه کارخانه مشکلات برطرف شده است و با بازگشت آنها به چرخه تولید در آینده نزدیک ، دستکم ۲۰۰ نفر بار دیگر شاغل خواهند شد.

 

خروج پرظرفیت‌ترین شهرستان مازندران از بن‌بست توسعه

رفع عطش روستاها 

شهرستان نکا ۱۲۸ آبادی دارد . به لحاظ واقع شدن این شهرستان در منطقه ای که بارش باران در آن کمتر از دیگر مناطق مازندران است ، طی سال ها همواره از کم آبی به عنوان دغدغه مهم مردم روستاهای این شهرستان یاد می شد ، مشکلی که در دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی قرار گرفت و با آغاز ، اجرا و تکمیل طرح های آبرسانی که بنا به گفته رییس آبفای شهرستان نکا صفر تا صد برخی از این پروژه ها در این هشت سال انجام شد ، مشکلات در این بخش رفع شده است .

رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان نکا در خصوص اقدامات انجام شده حوزه تامین آب روستاهای شهرستان در هشت سال اخیر گفت : در این مدت دولت سعی کرد همراه با آغاز اجرای پروژه ها در این بخش ، روند اجرای آنها را به گونه ای برنامه ریزی کند و اعتبار تخصیص دهد که در کوتاه ترین زمان به اتمام رسید و به همین دلیل هم مشکلات این بخش خیلی زود حل شد.

الیاس صحراگرد افزود : از سال ۱۳۹۵ تاکنون رویه اجرای طرح های در حوزه آب و فاضلاب بویژه آب و فاضلاب روستایی نکا به این سمت و سو بوده است که نیمه تمام رها نشوند و کارها هم از صفر تا صد به صورت پیوسته دنبال شود.

وی ادامه داد : اجرای فاز نخست مجتمع آبرسانی منطقه « پی رجه » با پوشش سه روستا و صرف هزینه ۱۷ میلیارد ریالی ، اجرای فاز اول مجتمع آبرسانی « ولامده » با پوشش سه روستا و صرف اعتبار ۲۲۱ میلیارد ریالی ، ساخت مجتمع آبرسانی اسفندیاری با صرف اعتبار هشت میلیارد ریالی و آبرسانی روستای بریجان با صرف اعتبار پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریالی از جمله این طرح ها بود .

رییس آبفای نکا گفت : همچنین اجرای فاز دوم مجتمع پی رجه با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال ، مجتمع آبرسانی طوسکلا با اعتبار ۲۶ میلیارد ریال ، آبرسانی روستای « آکرد » با اعتبار هفت میلیارد ریال ،  آبرسانی روستای تازه آباد با اعتبار ۶ میلیارد ریال و روستای « سیاووش کلا » با اعتبار هفت میلیارد ریال از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت است .

وی افزود : اجرای فاز دوم مجتمع ولامده با اعتبار ۳۹ میلیارد ریال ، آبرسانی روستای « دنگ سرک » با اعتبار ۱۷ میلیارد ریال و اجرای فاز نخست آبرسانی به روستای « سنگدره »  با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از دیگر اقدامات دولت برای تامین آب مناطق روستایی نکا بود .

صحراگرد اجرای این طرح ها و پروژه ها را گامی موثر برای رفع مشکلات کمبود آب در این مناطق عنوان و تصریح کرد : به طور مثال با اجرای فاز نخست مجتمع آبرسانی پی رجه مشکل کم آبی روستاهای یعقوب محله و درویش کلا و دواب برطرف شده است .

از ۳۱ هزار مشترک آب شهرستان نکا به تعداد ۴۵ هزار خانوار ،  ۱۴ هزار مشترک روستایی هستند .

وی همچنین از آغاز اجرای طرح جمع آوری فاضلاب های خانگی شهر نکا به عنوان دیگر اقدام انجام شده در دولت تدبیر و امید یاد کرد و گفت : شبکه جمع آوری فاضلاب این شهر ۱۷۰ کیلومتر است که تاکنون ۱۰ کیلومتر از این مسیر انجام شده است که شامل پنج درصد از روند اجرای کار می شود .

صحراگرد هزینه اجرای این میزان طرح فاضلاب شهری نکا را حدود ۱۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد .

خروج پرظرفیت‌ترین شهرستان مازندران از بن‌بست توسعه

ارتقای بهداشت و درمان 

پارسال فاز دوم بیمارستان بوعلی سینای نکا  در بیش از یکهزار متر مربع آغاز شد که شامل آزمایشگاه، تاسیسات، رادیولوژی، پذیرش، نمازخانه، دیالیز و بایگانی است.

ساخت این فاز از بیمارستان بوعلی با ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار شروع شده و بنا به تحویل این پروژه در مدت زمان ۳۰ ماهه است .

بیمارستان بوعلی نکا سال ۱۳۸۰ در زمینی به مساحت حدود ۱۰ هزار متر مربع با زیربنای سه هزار و ۸۰۰ متر مربع در قالب یک ساختمان چهار طبقه تاسیس شد. این بیمارستان سال ۸۴ دارای بخش آی سی یو شد و سال ۹۰ هم بخش دیالیز آن شروع به کار کرد. اطفال ، اورژانس ، داخلی ، گوش و حلق و بینی ، ارتوپدی ، جراحی عمومی ، زنان و زایمان ، عفونی ، مغز و اعصاب ، قلب و عروق ، اورولوژی ، بیهوشی و دندان پزشکی از درمانگاه های این بیمارستان است.

این بیمارستان همچنین دارای بخش های ستاره دار ، بخش های کلینیکی و بخش های پاراکلینیکی است.

بر اساس آمارهای رسمی ، بیمارستان بوعلی نکا یکی از شلوغ ترین بیمارستان های تامین اجتماعی مازندران با ضریب اشغال بیش از ۹۰ درصدی تخت محسوب می شود. بیش از ۷۰ درصد از جمعیت ۱۲۰ هزار نفر شهرستان نکا به خاطر این که زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند ، برای پیگیری کارهای درمانی به این بیمارستان مراجعه می کنند.

این شهرستان دارای ۲ بیمارستان دولتی امام حسین (ع) و بیمارستان تامین اجتماعی بوعلی است. چهار پایگاه اورژانس، بیش از ۷۰ خانه بهداشت ، بیش از ۱۰ مرکز روستایی و چهار مرکز شهری می باشد .

همچنین بنا به اعلام فرماندار شهرستان نکا در این سال ها برای بخش بهداشت و درمان شهرستان دولت حدود ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار صرف شده است .

خروج پرظرفیت‌ترین شهرستان مازندران از بن‌بست توسعه

فرماندار نکا با اعلام اینکه دولت در هشت سال اخیر فعالیت های خوبی برای ارائه خدمات و زیر ساخت ها در این شهرستان انجام داده است ، گفت : این خدمات تنها به یک بخش و یک جنبه از خدمات در شهرستان خلاصه نشده است و دولت به تمامی جهات نگاه عمیق و عدالت محورانه داشته است .

عبدالجواد توحیدی افزود : از جمله اقدامات صورت گرفته دولت در بخش گازرسانی به مناطق صعب العبور می باشد که سال ها این مناطق فاقد گاز بودند و به دلیل هزینه بالایی که گازرسانی به این مناطق داشت از این خدمات بی بهره بودند .

وی ادامه داد : علاوه بر این در حوزه بهداشت و درمان ، دولت با آغاز عملیات اجرای فاز دوم بیمارستان امام حسین ( ع) توانست گام بلندتری در این بخش بردارد و اکنون این پروژه با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد در حال انجام است .

فرماندار نکا گفت : همچنین صرف اعتبار بیش از ۵۰۰ میلیارد ریالی در بیمارستان بوعلی به عنوان دیگر بیمارستان این شهرستان تلاش دیگر دولت برای مطلوب سازی خدمات به این شهرستان به شمار می رود .

وی همچنین به آغاز سرمایه گذاری ۱۸ هزار میلیارد ریالی در نیروگاه نکا به عنوان دیگر طرح مهم دولت در این شهرستان اشاره و تصریح کرد : سرمایه گذاری که اثرات و تبعات اقدامات انجام شده در آن را سال های آینده کشور می تواند لمس کند .

نیروگاه شهید سلیمی نکا متشکل از چهار واحد بخار هر یک با قدرت اسمی ‎ ۴۴۰ مگاوات، سیکل ترکیبی شامل ۲ واحد گازی با قدرت نامی ۳۷۵.۵ مگاوات و یک واحد بخار دیگر با قدرت ‎ ۱۶۰ مگاوات و همچنین ۲ واحد توربواکسپندر با قدرت نامی هر یک ۹.۵ مگاوات است و ۶ درصد برق کشور را تولید می‌کند.

این نیروگاه در ساحل دریای خزر در حدود ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان نکاء در استان مازندران واقع است. نیروگاه شهید سلیمی در سال ۱۳۵۸ ایجاد شد و یکی از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و از بزرگترین تولید کننده برق کشور با حدود ۴۰ سال عمر شناخته می شود.

فرماندار نکا همچنین از اجرای طرح های آبرسانی به منطقه هزار جریب به عنوان منطقه ای که مردمانش با کمبود و مشکل جدی تامین آب بودند ، به عنوان اقدام دیگر از سوی دولت برای تامین خدمات مطلوب تر به مردم این دیار یاد کرد.

توحیدی در توصیف عملکرد هشت ساله دولت در شهرستان نکا از عنوان « سرآمدترین عملکرد پس از انقلاب اسلامی » نام برد و توضیح داد : با توجه به جمعیت حدود ۱۵۰ هزار نفری شهرستان میانگین تخصیص اعتبار سالانه برای شهرستان ۳۰۰ میلیارد ریال ، اما در مدت سه سال فعالیتم به عنوان فرماندار در این شهرستان دولت با کلنگ زنی و بهره برداری پروژه های متعدد به ارزش پنج هزار میلیارد ریال در این شهرستان سرمایه گذاری زیرساختی انجام داده است.

وی گفت : تخصیص این میزان اعتبار در قالب اجرای و کلنگ زنی طرح ها نشان می دهد که دولت تا چه اندازه در این شهرستان کار انجام داده است. نتیجه بعضی از این طرح ها را مردم در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید لمس کردند مانند برق رسانی و یا آبرسانی ولی نتایج بعضی از پروژه ها طی سال های آینده قابل لمس خواهد شد.

فرماندار نکا تاکید کرد : در حالی این حجم اعتبار و سرمایه گذاری در شهرستان تنها در مدت سه سال اخیر صورت گرفته است که همگان می دانیم دولت در شرایط بد اقتصادی از قبیل تحریم ، کرونا ، سیل و زلزله قرار داشت اما هیچگاه چرخ خدمت و مسئولیت دولت در جامعه متوقف یا کند نشد.