فعالیت بزرگ‌ترین واحد ام دی اف کشور در بندر امیرآباد مازندران به خاطر آنچه که متولیان آن کمبود مواد اولیه می‌نامند ، تنها ۲ ماه پس از افتتاح متوقف شده است.

بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد که این واحد از زمان افتتاح در مرداد ماه امسال فعالیت چندانی نداشته و محصولی بیرون نداده است و هم اکنون نیز در وضعیت راکد به سر می برد.

این واحد تولیدی بخش خصوصی نهم مرداد ماه امسال با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری و حضور میدانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در بندر امیرآباد در شرق مازندران افتتاح شد.

مسئولان در زمان بهره برداری اعلام کردند که برای ساخت آن در مجموع ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تسهیلات بانکی و آورده بخش خصوصی سرمایه گذاری شد. معادل ۳۵ میلیون یورو از این اعتبار در قالب ارزی برای خرید ماشین آلات از سوی دولت تخصیص داده شد.
این واحد تولیدی سولزی که وابسته به شرکت آرین شیمی مالک چند واحد زنجیره ای مشابه در استان های شمالی است ، در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار و زیر بنای هفت هزار متر مربع ساخته شد و سالانه قادر به تولید افزون بر ۳۰۰ هزار متر مکعب تخته فیبری فشرده است.

مسئولان این شرکت در زمان بهره برداری گفتند که بیش از ۳۰۰ نفر با راه اندازی این واحد صنعتی مشغول کار شدند.

مدیرعامل کارخانه ام دی اف بندر امیرآباد در باره علت فعالیت نداشتن این کارخانه به خبرنگار ایرنا گفت : واحد ما با رویکرد تامین مواد اولیه چوب از کشورهای آسیای میانه از جمله روسیه جواز تاسیس و بهره برداری از وزارت صنعت ، معدن و تجارن دریافت کرد و تمام رویکرد این واحد صنعتی نیز واردات چوب از خارج و صادرات تولیدات نهایی به خارج از کشور تدوین شده است.
فاطمه افسون افزود : در آیین افتتاح واحد هم مشکل مواد اولیه از سوی مالک مطرح و قرار شد وزرات صنعت و کشاورزی در نشستی این مشکل را بر طرف کنند ولی تاکنون اتفاقی رخ نداده است.

وی با اطهار این که سازمان حفظ نباتات ایران اجازه واردات چوب با پوست برای این کارخانه را نمی دهد ، گفت : در شرایط فعلی این واحد صنعتی با مشکل تامین مواد اولیه برای تولید نهایی مواجه است و به همین دلیل نیز تاکنون موفق به تولید نهایی و ورود به بازار نشده ایم و کارگران نیز به میزانی که در گواهی بهره برداری وجود داشت، جذب نشد.

افسون تحقق تعهدات کارخانه را مشروط به تامین مواد اولیه دانست و وعده داد : به مرو زمان با حل مشکلات و افزایش ظرفیت تولید ، تمام تعهدات عملی خواهد شد.

واردات چوب با پوست طبق مقررات سازمان حفظ نباتات به خاطر نگرانی از ورود آفات مختلف به کشور ممنوع است ولی واردات چوب بدون پوست و به صورت الوار مشکلی ندارد.

کارشناسان سازمان حفظ نباتات در بررسی هایی که از واردات چوب در اواخر دهه ۸۰ از طریق بنادر شمالی کشور از جمله امیرآباد بهشهر ، انزلی گیلان و آستارا انجام دادند ، متوجه شدند کم توجهی به قرنطینه صحیح ضریب خطر ورود آفت به کشور را حتی از طریق واردات چوب بدون پوست در قالب گرده بینه فراهم می کند.

سمباده در راه کارخانه

اگر چه مدیرعامل کارخانه نبود مواد اولیه را علت فعالیت نداشتن آن می داند ، ولی بررسی ها نشان می دهد که تجهیزات آخرین مرحله از تولید ام دی اف یعنی سمباده هنوز در کارخانه نصب نشده است.

مدیرعامل کارخانه ام دی اف امیرآباد در مورد مشکل راه اندازی بخش سمباده به عنوان آخرین مرحله تولید ام دی اف فشرده در این واحد صنعتی هم اظهار داشت : تجهیزات مورد نیاز وارد کشور شد و بزودی به واحد صنعتی حمل و نصب خواهد شد.
وی افزود : اگر ما مواد اولیه داشته باشیم ، می توانیم آخرین مرحله کار را در سه کارخانه مشابه دیگری که در مازندران و گیلان داریم انجام دهیم.

کارخانه ام دی اف امیرآباد وابسته به گروه صنعتی سلولزی آرین سعید است که در حال حاضر سه واحد صنعتی سلولزی شامل ۲ واحد در مازندرن و یک واحد در استان گیلان دارد.

درخواست واردات چوب از روسیه

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران هم در باره علت فعالیت نداشتن این کارخانه به خبرنگار ایرنا گفت : این واحد صنعتی مشکل از لحاظ تجهیزاتی و حتی مالی برای ادامه فرایند تولید نداشته و مشکل اصلی آن نداشتن مواد اولیه مورد نیاز است و در این مدت نیز از منابع ذخیره ای خود استفاده کردند.
حسنیعلی قوانلو افزود : این واحد صنعتی به دنبال واردات چوب از روسیه است و موافقت اولیه برای واردات انجام شده، ولی باید فرایند این واردات که همان ایجاد قرنطینه است به موافقت سازمان حفظ نباتات برسد که تاکنون این سازمان به دلایلی که از جمله ترس از احتمال ورود آفات است، موافقت نکرده است.

موافقت با واردات چوب بدون پوست
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران هم گفت : برای واردات چوب بدون پوست به کشور مشکلی از نظر سازمان حفظ نباتات ایران وجود ندارد و تنها مشکل کارخانه تازه افتتاح شده ام دی اف امیرآباد ، درخواست واردات چوب با پوست به دلیل قیمت پایین است.

حسن خیریانپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که رایزنی در این زمینه در جریان است ، افزود : واردات چوب با پوست نیاز به زیرساخت های قرنطینه ای و پایانه دارد که کارگروهی نیز در این زمینه در حال بررسی است و امیدواریم که هر چه سریع تر مشکل این واحد صنعتی نیز رفع شود.