مشترکان مازندرانی با مصرف ماهانه ۸۰ کیلووات مشمول طرح برق امید می‌شوند

 معاون امور مشترکین شرکت توزیع برق مازندران منطقه ساری گفت که طرح برق امید شامل آن دسته از مشترکان خانگی استان می‌شود که میزان مصرف ماهانه آنها حداکثر تا ۸۰ کیلووات ساعت باشد.

بر اساس طرح برق امید که طبق برآورد وزارت نیرو ۳۰ میلیون نفر را در بر می گیرد ، مشترکان پولی پرداخت نمی کنند و مصرف برقشان رایگان است.

بهزاد زینتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تشریح جزئیات طرح برق امید در مازندران ، افزود : این طرح مربوط به مشترکان خانگی برق است و بخش‌های کشاورزی ، صنایع و واحدهای تجاری را شامل نمی شود.

وی هدف این طرح را حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه عنوان کرد و گفت : با توجه به شرایط اقلیمی مازندران ، مشترکینی که در طول دوره یک‌ ماهه کمتر از ۸۰ کیلووات برق مصرف کنند بهای انرژی مصرفی آنان رایگان می‌شود.

معاون امور مشترکین توزیع برق مازندران منطقه ساری میزان مدیریت مصرف برای بهره مندی مزایای طرح برق امید را برای استان های کشور متفاوت توصیف کرد و افزود : البته مصرف حداکثر ۸۰ کیلووات شامل فصل تابستان نمی شود و الگوی مصرف برق امید برای ۱۵ خرداد ماه هر سال تا ۱۵ شهریور به میزان ۱۵۰ کیلووات در طول یک ماه محاسبه خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد مشترک در مازندران مشمول طرح برق امید می شوند ، توضیح داد : با توجه به این که میزان مصرف ماهانه مشترکان ثابت نیست ، نمی توان آمار دقیقی ارائه کرد ولی برای درک بهتر میزان مصرف می توان اطلاعاتی را در اختیار مشترکان قرار داد تا بتوانند بر مصرف برقشان مدیریت داشته باشند.

زینتی توضیح داد :  هر لامپ ۱۰۰ وات در طول ۱۰ ساعت روشنایی مداوم تنها یک کیلووات مصرف می کند که البته امروزه بسیاری از لامپ‌های خانگی از نوع کم مصرف و ۲۰ تا ۳۰ واتی است که به همان میزان مصرفشان یک سوم تا یک پنجم کاهش می یابد.

وی ادامه داد : مثلا هر کولر ۳۰ هزار جدید و با مصرف بهینه در هر ساعت ۲ تا ۲.۵ کیلوات مصرف دارد و خانواده ها با دانستن چنین الگویی می توانند مصرف خود را مدیریت کنند.

برآورد شمول ۲۰۰ هزار مشترک

معاون امور مشترکین توزیع برق مازندران منطقه ساری تاکید کرد: طرح برق امید مشمول واحدهای مسکونی خالی از سکنه نمی‌شود و باید میانگین کارکرد کنتور برای شرکت توزیع آشکار شود.

وی آمار مشترکان خانگی زیر پوشش شرکت توزیع برق مازندران منطقه ساری را بیش از یک میلیون مشترک از گلوگاه تا آمل اعلام کرد و گفت : طبق بررسی به عمل آمده حدود ۲۱ درصد از این مشترکان دارای الگوی مصرف زیر ۸۰ کیلوات در ماه هستند و می توانند از مزیت های طرح برق امید بهره مند شوند.

زینتی همچنین از جریمه مشترکین پر مصرف خبر داد و اظهار داشت : مشترکینی که در فصل تابستان میزان مصرف آنان از ۴۰۰ کیلو وات و در فصول دیگر از ۲۰۰ کیلوات تجاوز کند ، بهای مصرفی آنان با میانگین جریمه ۱۰ درصدی محاسبه می‌شود.

طرح برق امید که در هفته‌های اخیر به تصویب هیأت دولت رسید، در نگاه نخست، تخصیص برق رایگان برای کم مصرف‌ها و تشویق مشترکان به اصلاح الگوی مصرف است ، اما این طرح در عمل یک همکاری بزرگ در جهت پیک سایی (کاهش قله بار مصرف برق در اوج تابستان)، جلوگیری از ساخت نیروگاه با هزینه‌های میلیاردی برای گذر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساعت گرم سال و از آن مهم‌تر کاهش آلاینده‌های زیست محیطی است.

مازندران دارای ۲ شرکت توزیع برق است که شرکت توزیع برق مازندران منطقه ساری یک میلیون و ۵۴۰ هزار مشترک دارد و از این میزان حدود ۷۰ درصد آن خانگی هستند که تقریبا همین میزان مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهند.