۲۵ درصد بیماران کرونایی بستری در بابل غیربومی هستند

 رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: ۲۵ درصد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های تابعه این دانشگاه در بابل، غیربومی هستند.

دکتر سید فرزاد جلالی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر ۳۱۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های بابل بستری هستند که از این تعداد ۴۱ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان می باشند.

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی بابل از ابتدای مقابله با کرونا تاکنون در دو زمینه تامین تجهیزات و پرداخت معوقات بیش از یک هزار میلیارد ریال هزینه کرده است و در این میان بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال از ردیف های ملی خاص کرونا بوده که با تلاش و پیگیری های دانشگاه و سازمان برنامه و بودجه استان محقق شده است.

وی گفت: در طی این مدت در بخش دارو و لوازم مصرفی از محل تسویه بخش قابل ملاحظه مطالبات دارویی به ارزش ۳۵۳ میلیارد ریال، در زمینه تهیه دستگاه اکسیژن ساز برای بیمارستان های یحیی نژاد و روحانی به مبلغ ۲۶ میلیارد ریال و همچنین خرید تجهیزات و لوازم مصرفی و دارویی به ارزش یکصد و ۱۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی افزود: کمک های غیرنقدی از سوی ستاد مردمی مقابله با کرونا، نیکوکاران سلامت و خیرین دیگر، در کل به ارزش ۷۵ میلیارد ریال و هزینه های دانشگاه به ارزش ۱۴ میلیارد و ۲۲۰ میلیون ریال بوده است.

وی با اشاره به اینکه با وجود بیماری کووید ۱۹ فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشگاه تداوم دارد؛ بیان داشت: دانشگاه در زمینه پژوهشی ارتقاء بسیار خوبی در طول دو سال و نیم گذشته داشته و از رتبه ١٣ به رتبه ٩ رسیده و  در این مدت در زمینه آموزش دو دانشکده بهداشت و پرستاری و مامایی تاسیس شد.

وی افزود: در این مدت همچنین دو رشته تخصصی داخلی مغز و اعصاب و جراحی مغز و اعصاب و دو رشته فوق تخصصی گوارش بالغین و آی سی یو و چندین رشته کارشناسی ارشد جدید راه اندازی شده است.

روی اظهار داشت: از سال ٩٧ تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال تجهیزات برای بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه مرکز جامع سرطان در شمال کشور در بیمارستان شهید یحیی نژاد در مراحل انعقاد تفاهم نامه با نیکوکار می‌باشد؛ بیان داشت: ساختمان جدید بیمارستان فاطمه الزهرا (س)  بابل  و ساختمان نوین بیمارستان کودکان امیرکلا که در حال احداث می باشد، پیشرفت خوبی دارند.

جلالی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی بابل همواره در پایین ترین رده ها از لحاظ کیفی و کمی دیالیز در کشور بوده است؛ گفت: بیماران و شهروندان از تعداد محدود تخت های دیالیز و خدمت رسانی راضی نبوده که با راه اندازی مرکز جدید جامع دیالیز به عنوان بزرگترین مرکز جامع دیالیز شمال کشور با ظرفیت ۱۰۰ تخت دیالیز توسط نیکوکار ارزشمند بابلی این مشکل به زودی مرتفع خواهد شد.

وی ادامه داد: راه اندازی بیمارستان و پلی کلینیک دندانپزشکی به عنوان تنها بیمارستان دندانپزشکی در شمال کشور یکی از اقدامات مهم این دانشگاه با همت بنیاد نیکوکاری سلامت می باشد که توسط مادر دو شهید تجهیز شده و در آینده نزدیک در محل کلینیک امید سابق راه اندازی می شود و در حال حاضر کارهای ساختمانی و بهسازی به اتمام رسیده و در مرحله خرید یونیت ها و تجهیزات می باشیم.

دکتر جلالی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد اجداث بیمارستان گلیا واقع در بندپی شرقی هم انجام شده است؛ گفت: مرکز کاشت حلزون دانشگاه علوم پزشکی بابل یکی از مراکز ویژه در کشور می باشد که بزودی در بیمارستان روحانی راه اندازی می شود و یازدهمین مرکز کشور خواهد بود.

زنگ خطر ورود بیماری کووید ۱۹ به مازندران ۳۰ بهمن سال گذشته با شناسایی ۲ بیمار مشکوک در بابل نواخته شد. بیماران شناسایی شده افرادی بودند که همزمان با شیوع کرونا در قم به آن شهرستان سفر داشتند.

دانشگاه علوم پزشکی بابل که مستقل از دانشگاه علوم پزشکی مازندران فعالیت می کند، شهرستان بیش از  ۵۲۰ هزار نفری بابل را با هفت بیمارستان تحت پوشش دارد که از این تعداد پنج بیمارستان آیت الله روحانی و میناگر ، شهید بهشتی ، یحیی نژاد و امیرکلا از ابتدا برای پذیرش بیماران کرونایی اختصاص یافتند و همچنان هم پذیرش این بیماران در تمامی این بیمارستان ها ادامه دارد.

بستری بیماران کرونایی در بابل که از مدت یک ماه اخیر به کانال افزایشی برگشته است، همچنان روند افزایشی را ادامه می‌دهد. از ۱۴ تیرماه که وضعیت قرمز کرونایی در بابل اعلام شد برای توقف روند افزایشی بستری بیماران کرونایی محدودیت هایی اعمال شده است که تاکنون نتوانسته روند افزایشی را متوقف و به کانال نزولی برگرداند.