بر این اساس، در صورتی که حقوقدانان شورای نگهبان در مرحله اول در مجلس رأی نیاوردند، ملاک رأی گیری ماده ۱۱۷ است و «اکثریت مطلق آراء» نصاب رأی گیری محسوب می شود.

امکان عزل حقوقدانان شورای نگهبان از سوی مجلس فراهم شدنمایندگان مجلس شورای اسلامی سازوکار استیضاح و عزل اعضای شورای نگهبان را تعیین کردند.

به گزارش ایلنا، در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۲ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی نمایندگان در جریان بررسی طرح اصلاح آیین نامه داخلی، ماده ۲ این طرح به تصویب رسید.

بر اساس ماده دو این طرح، جزء ۲ بند (ز) ماده ۱۱۷ قانون به بند (د) این ماده منتقل می شود.

بر این اساس، در صورتی که حقوقدانان شورای نگهبان در مرحله اول در مجلس رأی نیاوردند، ملاک رأی گیری ماده ۱۱۷ است و «اکثریت مطلق آراء» نصاب رأی گیری محسوب می شود.

در ادامه، فتحی نماینده مردم تهران پیشنهادی را برای الحاق به این طرح مطرح کرد.

وی گفت: طبق ماده ۲۴ آیین نامه داخلی منتخبان مجلس اگر در انجام وظایف خود تعلل کنند و این امر مورد اعتراض ۲۵ نفر از نمایندگان قرار گیرد، هیئت رسیدگی به اعتراضات تشکیل شده و نسبت به افراد متخلف تعیین تکلیف خواهد شد. از جمله افراد منتخب مجلس، حقوقدانان شورای نگهبان هستند که ماده ۲۴ نسبت به آنها ساکت است.

بر اساس ماده ۲۴ آیین نامه داخلی مجلس: هر گاه نمایندگان به کیفیت اداره جلسات یا سایر امور مجلس و نحوه ایفای وظایف رئیس یا سایر اعضای هیئت رئیسه معترض باشند، می توانند طی تقاضای کتبی با امضای حداقل ۲۵ نفر یا به درخواست کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس، تشکیل هیئت رسیدگی به اعتراضات، مرکب از رؤسای کمیسیون های تخصصی و اعضای کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس را درخواست نمایند.

کمیسیون آیین نامه داخلی مکلف است ظرف سه روز نسبت به تشکیل هیئت رسیدگی به اعتراضات اقدام نماید. هیئت اخیر مکلف است ظرف ۱۰ روز با حضور سه نفر از منتخبین معترضین، به موضوع رسیدگی نماید. در صورتی که اکثریت اعضای هیئت بر عدم صلاحیت فرد مورد اعتراض رأی دادند، عضویت وی در هیئت رئیسه تعلیق می گردد.

گزارش هیئت در این باره در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار می گیرد و در اولین جلسه علنی مجلس بدون بحث به رأی گیری گذاشته می شود.

در صورت رد عدم صلاحیت، عضو مزبور به کار خود ادامه خواهد داد و در غیر این صورت از سمت خود مستعفی شناخته می شود و حق شرکت در انتخابات مجدد آن دوره را ندارد.

تبصره ۱-هیئت رسیدگی کننده به اعتراض در ابتدای نخستین جلسه خود هیئت رئیسه ای را وفق مقررات مربوط به انتخاب هیئت رئیسه کمیسیون ها انتخاب می نمایند.

جلسات هیئت با حضور سه چهارم اعضا رسمیت می یابد و مناط اعتبار تصمیمات آن، رأی اکثریت مطلق حاضرین می باشد.

تبصره ۲- نمایندگان معترض و اعضای مورد اعتراض هیئت رئیسه مجلس حق رأی در جلسه هیئت رسیدگی کننده به اعتراضات را ندارند.

تبصره ۳- رسیدگی فوق مانع از انجام وظایف قانونی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی نسبت به طرز کار مجلس نخواهد بود و نمایندگان می توانند از آن طریق نسبت به عملکرد هیئت رئیسه نظارت و پیگیری نمایند.

تبصره ۴- نحوه رسیدگی به اعتراض در مورد ایفای وظایف رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و نیز رئیس و دادستان دیوان محاسبات و همچنین سایر نمایندگان مجلس که با رأی مجلس انتخاب می شوند، ولی در این آیین نامه برای رسیدگی به اعتراض در مورد ایفای وظایف آنان روشی مشخص نشده است، طبق این ماده است.

تبصره ۵-چنانچه ۱۰ نفر از نمایندگان به عملکرد هر یک از نمایندگان منتخب مجلس در هیئت ها، مجامع و شوراهای غیراستانی و غیرشهرستانی معترض باشند، طبق این ماده به عملکرد آنان رسیدگی می شود.