درحالی چهار شهرستان مازندران در لیست سفید وضعیت کرونا قرار گرفتند که مسئولان بهداشت و درمان استان عنوان می‌کنند خطر همچنان تهدید می‌کند.

سه روز پیش بود که مهار کرونا در چهار شهرستان استان شامل محمودآباد، کلاردشت، سوادکوه شمالی و میاندرود اعلام شد و قرار براین بود فعالیت‌های مذهبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مناطق از سرگرفته شود.

درحالی که مازندران خود را آرام آرام برای جشن پایان کرونا آماده می‌کرد سیدعباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در آخرین اظهار نظر به خبرنگار مهر گفت: با توجه به آخرین به روزرسانی سامانه‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ۲۴ ساعت گذشته، فعلاً هیچ یک از شهرستان‌های استان مازندران در وضعیت سفید (کم خطر) نیستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر ضرورت رعایت بهداشت فردی و پرهیز از حضور در اجتماعات و مناطق شلوغ تاکید و تصریح کرد: همچنان از مردم انتظار می‌رود با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران را درمهار این بیماری یاری کنند.

وی ادامه داد: شهرستان‌های استان براساس دستورالعمل‌های بهداشتی براساس وضعیت بیماری به رنگ‌های سفید، زرد و قرمز طبقه بندی شده اند.

شهرستان‌های کم خطر، سفید، شهرستان‌های میانه زرد و پرخطر قرمز طبقه بندی شدند و این وضعیت روزانه در نوسان است و امکان دارد مناطق کم خطر با رعایت نکردن نکات بهداشتی به منطقه پرخطر تبدیل شوند

موسوی ادامه داد: شهرستان‌های کم خطر، سفید، شهرستان‌های میانه زرد و پرخطر قرمز طبقه بندی شدند و این وضعیت روزانه در نوسان است و امکان دارد مناطق کم خطر با رعایت نکردن نکات بهداشتی به منطقه پرخطر تبدیل شوند.

پایش وضعیت کرونا در مازندران نشان می‌دهد که وضعیت در برخی مناطق غربی استان از جمله رامسر قرمز و نگران کننده و در برخی دیگر از شهرستان‌ها زرد است، از اینرو بررعایت و توجه ویژه به پروتکل‌های بهداشتی در استان تاکید شده است.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران در گفتگوبا خبرنگار مهر با بیان اینکه چهار شهرستان استان به عنوان شهرستان‌های کم خطر محسوب می‌شود، تاکید کرد: این به آن معنا نیست که خطر تهدید نمی‌کند بلکه باید همچنان موارد بهداشتی مورد توجه قرار گیرد زیرا احتمال خروج از لیست وجود دارد.

وی درباره ازسرگیری فعالیت‌های مذهبی در این مناطق گفت: انجام و آغاز فعالیت‌های مذهبی در مناطق کم خطر یا سفید منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و اگر مورد جدیدی از فوتی ناشی از کرونا در این مناطق ثبت شود، فعالیت‌ها دوباره ممنوع می‌شود.

وی در عین حال از همراهی مردم و بازار برای مدیریت کرونا در استان تقدیر کرد و گفت: با اطلاع رسانی‌های صورت گرفته و پیگیری مسئولان بیش از دو هزار میلیارد ریال اعتبارات مدیریت کرونا به استان تخصیص یافته است.

وضعیت رامسر قرمز است

از میان شهرستان‌های مازندران وضعیت رامسر، غربی‌ترین شهرستان مازندران قرمز و پرخطر قلمداد شده است و محمد آزاد فرماندار این شهرستان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه وضعیت کرونا در منطقه پرخطر و قرمز است از انبوه سفر مسافران در روزهای اخیر به شهرستان انتقاد و عنوان کرد: شرایط این شهرستان هنوز طبیعی نشده و برای میزبانی مهیا نیست.

وی از هموطنان خواست از سفر کردن به شهرستان به دلیل آنکه همچنان شرایط عادی نشده پرهیز کنند و با رعایت برنامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، مسئولان بهداشتی را در مهار این بیماری کمک کنند.

قرار است اماکن مذهبی شهرهای سفید در مازندران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شود، اما به گفته حجت الاسلام ابراهیم حیدری مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران بر اساس ابلاغیه ستاد مقابله با کرونا و معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه، درب مساجد، بقاع متبرکه و آستان مقدس امامزادگان به روی نمازگزاران و زائران در شهرهای با وضعیت سفید باز خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه شهرهایی که در وضعیت سفید قرار ندارند نمی‌توانند درب اماکن مذهبی را بدون هماهنگی با ستاد مقابله با کرونای شهرستان بازگشایی کنند، افزود: در حال حاضر اماکن مذهبی شهرستان‌های میاندورود، سوادکوه شمالی، محمودآباد و کلاردشت به روی زائران باز خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران خاطرنشان کرد: بازگشایی بقاع متبرکه در مناطق با وضعیت سفید باید با حفظ پروتکل بهداشتی باشد و شهروندان برای زیارت اماکن متبرکه حتماً از دستکش و ماسک استفاده کنند.

حیدری با بیان اینکه محوطه آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه روزانه در نوبت‌های مختلف ضدعفونی می‌شوند، گفت: محدودیت‌هایی مانند توزیع غذای نذری در اماکن مذهبی همچنان ادامه دارد و نمازگزاران برای اقامه نماز در اماکن مذهبی حتماً از مهرهای شخصی استفاده کنند.

در دو روز گذشته ابتلاء به کرونا در برخی شهرستان‌های مازندران تأیید شد این وضعیت نشان از کم توجهی به پروتکل‌ها و برنامه‌های بهداشتی دارد، درحالی که رعایت برنامه‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی بهترین گزینه برای مهار کرونا پیشنهاد می‌شود./ مهر