حذف گارد ریل فلزی از جاده‌های مازندران کلید خورد

ساری-ایرنا- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران گفت: در راستای ایمن‌سازی اتوبان‌های استان برای تردد خودروهای عبوری، گارد ریل ( حفاظ فلزی) از محورهای اصلی استان جمع‌آوری می شود.

عباسعلی نجفی روز یکشنبه  به مناسبت روز ایمنی حمل و نقل جاده ای در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود: براساس برنامه ریزی در سال جاری حدود ۱۰۰ کیلومتر از گارد ریل های فلزی از اتوبان های بین شهری استان مازندران جمع آوری خواهد شد.
وی اضافه کرد : برای  جمع آوری هر کیلومتر گارد ریل فلزی و جایگزینی آنها با  نیم نیوجرسی بتنی  حدود چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است که برای سال جاری حدود ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار  پیش بینی شد.
به گفته وی در سال جاری گارد ریل فلزی محور  ساری – آمل و کمربندی آمل به محمود آباد در دستور کار جمع آوری قرار گرفت و قرارداد با پیمانکاران برای اجرای این طرح نیز منعقد شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران خط کشی ، نصب علایم رانندگی را از برنامه های ایمن سازی جاده های استان در سال جاری بیان کرد و اظهارداشت : به دلیل طول بالای راههای استان میزان اعتبار برای اجرای طرح های ایمنی ناچیز است.
رانش زمین چالش پیش روی راههای مازندران 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران رانش زمین را یکی از چالش های اصلی پیش روی ایمنی سازی راهها بیان کرد و اظهارداشت : در دو ماهه اخیر به دلیل شدت بارش باران زمستانی و بهاری حجم رانش زمین نسبت به مدت مشابه سنوات گذشته چندین برابر افزایش یافت.
نجفی دلیل اصلی ازدیاد رانش زمین در محورهای اصلی استان را عدم اجرای طرح لق گیری کوههای اطراف این محورها ناشی از عدم صدور مجوز از سوی منابع طبیعی بیان کرد و اظهارداشت : در دو سال گذشته به دلیل عدم صدور مجوز از سوی منابع طبیعی استان کار لق گیری کوهها و دیوارهای خاکی حاشیه جاده های اصلی و روستایی متوقف شد.
وی اضافه کرد : در سال جاری راهداری استان با وجود مخالفت منابع طبیعی طرح ترانشه  و لق گیری سنگ های معلق کوههای حاشیه جاده های اصلی را برای افزایش سطح ایمنی افزایش می دهد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران تاخیر در اجرای برخی طرح های راهسازی را در سال جاری ناشی از شیوع ویروس کرونا و عدم تمکین پیمانکاران برای شروع فعالیت عمرانی در راهها بیان کرد و اظهارداشت : با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالیت های راهسازی نیز از اول اردیبهشت ماه سال جاری از سر گرفته شد.
زمین گیر شدن حمل نقل مسافری 
نجفی در مورد ضرر و زیان کرونا به بخش حمل و نقل در مازندران گفت : شیوع کرونا و محدودیت های سفر، شرکت های مسافربری مازندران به عنوان قطب گردشگری کشور را با ضرر وزیان مواجه کرد که برای فعالیت مجدد نیاز به حمایت دولت دارند.
وی اضافه کرد : با وجود برداشته شدن محدودیت های سفر استانی، همچنان بخش حمل و نقل مسافری استان در اکثر خطوط  مسافربری بین استانی با کمبود شدید مسافر مواجه است و ادامه این روند شرکت های حمل و نقل  را بیش از گذشته با چالش مالی مواجه می کند.
این مسوول خواهان پیش بینی بسته های حمایتی برای حمل و نقل مسافری و استمهال تسهیلات شرکت های مسافری استان در پیک شیوع ویروس کرونا شد.
براساس آمار جابجایی مسافر با وسایل نقلیه عمومی بین استانی  در نوروز سال جاری به دلیل شیوع کرونا تا ۸۰ درصد با کاهش مواجه شد.
رشد ۶ درصدی حمل بار در همه گیری کرونا
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران گفت : با وجود کم کاری شرکت های مسافربری به دلیل شیوع کرونا، جابجایی بار از سوی شرکت های حمل بار و کالا در این استان در این مدت با رشد ۶ درصد مواجه شد.
نجفی افزود : در دو ماهه گذشته ( فروردین ۹۹و اسفند۹۸) ۲۰۲ هزار برگه بارنامه برای کامیونداران صادر شد که در این مدت حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن بار از طریق کامیون های ملکی استان جابجا شد.
مازندران با داشتن حدود ۱۱ هزار دستگاه کامیون ۱۲ درصد از جابجایی بار و کالا سطح کشور را به خود اختصاص داد.
وی اضافه کرد : با وجود لغو محدودیت های سفر بین استانی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، همچنان حمل و نقل مسافربری استان به دلیل کمبود مسافر نیمه فعال است و برای گذر از این وضعیت ، این شرکت ها نیازمند دریافت بسته های حمایتی و تسهیلات دارند.
وی خاطرنشان کرد : اگرچه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بسته های حمایتی شامل تخصیص سوخت بدون پیمایش و لاستیک دولتی را برای کامیون داران پیش بینی کرد، ولی برای بخش مسافری تاکنون بسته حمایتی در نظر گرفته نشد.
استان مازندران ۵۸ شرکت مسافری با ۲۵۰ دستگاه اتوبوس دارد که تا پیش از شیوع ویروس کرونا روزانه این شرکت ها پنج هزار مسافر را در اقصی نقاط ایران جابجا می کردند که با شیوع ویروس کرونا جابجایی مسافر از سوی این شرکت ها تا ۸۰ درصد کاهش یافت.