فروش سهام شرکت چوب و کاغذ مازندران لغو شد

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران از لغو آگهی فروش سهام شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران خبر داد.

حسن خیریانپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح فروش سهام شرکت صنایع چوب و کاغذ یکی از پیشنهادهایی بود که در پی مشکلات اقتصادی این کارخانه مطرح و به مرحله عمل وارد شد.

وی افزود: متعاقب همین طرح اخیراً از طرف هیات مدیره شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا (یکی از شرکت های زیر مجموعه صنایع چوب و کاغذ) آگهی مبنی بر فروش ۵۸/۰۶ درصد سهام شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران (سهامی عام) منتشر شده بود.

معاون اقتصادی استاندار مازندران با اشاره به اینکه ممکن بود طرح فروش سهام صنایع چوب و کاغذ استان منجر به ورود سرمایه گذاران غیر مازندران و سرتوشت نامعلومی برای این کارخانه داشته باشد، گفت: با پیگیری های استاندار محترم مازندران در روز جاری توسط مدیرعامل شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا فعلاً لغو فروش سهام شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران اعلام شد.

خیریانپور  همچنین گفت: در سال ۱۳۹۸ با پیگیری های مجدانه استاندار محترم مازندران جلسه ای در تاریخ ۳۰/۴/۱۳۹۸ به ریاست جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول محترم رییس جمهور برگزار شد که منتهی به اخذ ۷ مصوبه اختصاصی برای شرکت چوب و کاغذ گردید و نتیجه این اقدامات افزایش تولید و تثبیت اشتغال در این بزرگترین کارخانه کاغذ سازی کشور شد .

وی ادامه داد: طی مذاکره ای که استاندار مازندران با مدیرعامل محترم شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا صورت پذیرفت مقرر گردید در آینده نزدیک جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مازندران تشکیل و پاره ای از مشکلات مطروحه و اقدامات اصلاحی نیز رسیدگی و مورد اتخاذ تصمیم قرار گیرد.

معاون امور اقتصادی استانداری مازندران بار دیگر علت لغو آگهی فروش سهام شرکت صنایع چوب کاغذ را جلوگیری از خروج سهام آن از استان مازندران عنوان کرد.

شرکت چوب و کاغذ مازندران از سال ۱۳۷۶ در شهرستان ساری آغاز به کار کرد و مهم‌ترین تولیدکننده کاغذ در کشور محسوب می‌شود. این شرکت با در اختیار داشتن حدود یکهزار و ۳۰۰ نیروی انسانی به صورت مستقیم و ارتباط شغلی با چند صد نفر دیگر به طور غیرمستقیم، نقش مهمی در اشتغال استان مازندران دارد.

شرکت صنایع چوب و کاغد مازندران یک شرکت سهامی خاص است  که سهامداران این شرکت شامل بانک ملی با ۵۸ درصد ، صندوق بازنشستگی کشوری با ۲۴ درصد و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (تاپیکو) ۱۸ درصد از سهام این واحد صنعتی را در اختیار دارند. این شرکت یکی از ۱۳ شرکت بهره بردار از چوب جنگل های مازندران بود. این شرکت در حدود ۱۵۰ هزار هکتار از جنگل های مازندران را برای بهره برداری از چوب در اختیار داشت . پایان قرارداد بهره برداری این شرکت بر اساس قانون تنفس جنگل آن را دچار مشکل  کرد و در زمره شرکت های زیان ده قرار داد به طوری که بر اساس آمارهای رسمی با اجرای این قانون به دلیل کمبود مواد اولیه (چوب) ظرفیت تولیدی این واحد صنعتی از ۱۸۳ هزار تن در سال به ۶۳ هزار تن در سال ۹۷ کاهش یافت.

شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران سال گذشته در معرض اعمال ماده ۱۴۱ قانون تجارت قرار داشت ، ماده ای که تصریح دارد « اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رای واقع شود. هرگاه مجمع مزبور رای به انحلال ندهد باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد. در صورتی که هیات مدیره برخلاف این ماده به دعوت مجمع عمومی فوق العاده مبادرت ننماید و یا مجمعی که دعوت می‌شود نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گردد، هر ذینفع می‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت‌دار درخواست نماید.»

اما با ورود استاندار مازندران و پیگیری های انجام شده اواخر سال گذشته به دستور رئیس جمهور و ستاد تسهیل رونق تولید با تزریق سرمایه چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی سرمایه به مجموعه صنایع چوب و کاغذ موافقت شد تا این واحد صنعتی از ورشکستگی و تجدید در ارزیابی سرمایه نجات یابد. /ایرنا