دانشنامه تبرستان و مازندران منتشر شد

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران می‌گوید: دانشنامه تبرستان و مازندران پس از سال‌ها با تلاش نخبگان مازندران منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، عباس زارع  گفت: دانشنامه بزرگ مازندران به سرپرستی “جهانگیر نصری اشرفی” در ۳۳۰۰ دوره ۵ جلدی به چاپ رسید.
دبیر شورای اطلاع رسانی مازندران خاطرنشان کرد : این مجموعه پنج جلدی نخستین دائرة‌المعارف جامع مازندران است که بیش از  هزار و ۲۰۰ مؤلف و دانشور طی حدود یک دهه فعالیت گردآوری شده است.
به گفته وی دانشنامه تبرستان و مازندران  از سوی نشر نی به مرحله چاپ و بزودی وارد بازار کتاب می شود.
زارع در مورد بخش های این  دانشنامه توضیح داد: جلد نخست مجموعه در قالب دیباچه  است که در آن به طور کامل درباره دانشنامه شرح داده می شود و در  جلد دوم سرفصل‌های تاریخ، اقوام، جغرافیای طبیعی و محیط زیست، باستان‌شناسی و معماری قرار دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اظهارداشت: جلد سوم  این دانشنامه به سرفصل‌های شهرستان‌ها و شهرها، نظام‌های اداری، آموزشی و فرهنگی، اقتصاد و نام‌آوران پرداخته شده است.
زارع جلد چهارم این کتاب را مربوط به سرفصل فرهنگ و مردم‌نگاری در حوزه فرهنگ ناملموس و فرهنگ ملموس و جلد پنجم به سرفصل‌های زبان، ادبیات، موسیقی، رسانه و ارتباطات و افزوده‌های دیگر اختصاص دارد.

عباس زارع با اشاره به اینکه دانشنامه تبرستان و مازندران در ثبت، ضبط و حفظ دستاوردهای باستانی، تاریخی، جغرافیایی، زیست محیطی، اقتصادی، فرهنگی و هنری و میراث مادی و معنوی این سرزمین توانسته موفق باشد، گفت: گستره اطلاعات دانشنامه، حوزه های فرهنگ تبری زبان از جمله استان گلستان، البرز، تهران، گیلان، قزوین و مازندران را در بر می‌گیرد که در نوع خود قابل ستایش است.
به گفته وی پس از شکست ویروس کرونا دانشنامه تبرستان و مازندران به طور رسمی با حضور مسوولان ارشد ملی و استانی رونمایی می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ استاندارمازندران و سایر مسوولان استانی و ملی برای تامین مالی انتشار این دانشنامه قدردانی کرد و اظهارداشت : در حالی این دانشنامه در اختیار علاقه مندان به فرهنگ ایران و مازندران قرار می گیرد که این استان این روزها در غم از دست دادن حسن انوشه یکی از فرزندان این خطه شمال کشور و یکی از نام آوران فرهنگ و ادب ایران زمین سوگوار است.