مجتمع‌های رفاهی دولتی در مازندران اقامتگاه بیماران کرونایی می‌شود

 استاندار مازندران در پی افزایش شیوع بیماری کرونا در این استان و تکمیل ظرفیت‌های بیمارستانی ، دستور داد تا مجتمع‌های رفاهی دولتی استان برای پذیرش بیماران حاد تنفسی یا مشکوک به بیماری کرونا و بهبودیافتگان ناشی از این بیماری برای گذراندن دوران نقاهت آماده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، احمد حسین زادگان روز سه شنبه در نشست ستاد مقابله با کرونای استان در ساری گفت : این تصمیم در قالب بسیج ملی مقابله با کرونا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانداران در شهرستان های استان اجرایی می شود.

نماینده عالی دولت در مازندران توضیح داد : بر اساس این طرح ، در هر شهرستان به تعداد تختهای بیمارستانی از تخت های مجتمع های رفاهی دولتی برای بستری کردن بیماران مشکوک و بیماران در حال گذراندن دوران نقاهت استفاده می شود و چنانچه در شهرستانی مجتمع رفاهی دولتی وجود نداشته باشد از هتل ها و مهماسراهای غیر دولتی برای این کار استفاده خواهد شد.

حسین زادگان اختصاص مجتمع های رفاهی برای بستری و نگهداری بیماران مشکوک کرونایی را در شرایط کنونی شیوع ویروس در مازندران کاربردی تر و اجرایی تر دانست و توضیح داد : با بهره گیری از مجتمع های رفاهی و مهمانسراها که از لحاظ امکانات و تجهیزات نیز ظرفیت های مناسبی برای نگهداری این بیماران است ، نیاز استان مازندران به ایجاد بیمارستان صحرایی که می تواند هزینه های جانبی را نیز تحمیل کند، منتفی می کند.

فرمانده قرارگاه پدافند زیستی و ستاد مقابله با کرونای مازندران اظهار داشت : برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز جهت خدمات دهی به بیماران بستری در مجتمع های رفاهی و مهمانسراهای دولتی در استان نیز از نیروهای بسیج و سایر نیروهای داوطلبی که پیش از این در سایت داوطلبان دانشگاه علوم پزشکی مازندران نام نویسی کردند، استفاده می شود.
حسین زادگان با اظهار این که در استان مازندران در هر شهرستانی مجتمع های رفاهی و اقامتی مناسب با امکانات نسبتا خوب در حال حاضر وجود دارد ، افزود : چنانچه در یک شهرستانی این امکانات اعم از مهمانسرای دولتی ، هتل یا مجتمع رفاهی خصوصی وجود نداشته باشد ، می توانیم از امکانات شهرستان های همجوار استفاده کنیم.

۲ هفته ، دوران نقاهت بیماران کرونایی 

استاندار مازندران یکی از مشکلات و گلایه های مردم استان در باره شرایط کنونی شیوع کرونا را ، نگهداری از بیماران در حال بهبودی و گذراندن دوران نقاهت دانست و گفت که نیاز این بیماران به رسیدگی در حالت قرنطینه و تحت نظر سبب شده است تا ظرفیت های بیمارستانی استان بشدت در اشغال باقی بماند.

وی گفت : بر اساس دستورالعمل پزشکی بیماران بهبود یافته تا ۲ هفته پس از بهبودی نیز احتمال انتقال ویروس را به دیگران دارند و به همین خاطر تصمیم بر آن شد برای تخلیه بیمارستان ها ، بهبودیافتگان بقیه دوران درمان را در این اماکن پیگیری کنند تا هم بار اشغال تخت های بیمارستانی کاهش یابد و هم بار روحی و روانی از دوش مردم برداشته شود.

نماینده عالی دولت در مازندران وضعیت شیوع کرونا در استان را جدی توصیف کرد و به مردم هشدار داد : همه تصمیمات و اقداماتی که تاکنون صورت گرفته اعم از تعطیلی ها ، ممنوعیت ها و محدودیت ها به خاطر حفاظت از سلامت هم استانی ها بوده است ولی متاسفانه باز هم شاهدیم که یک عده رعایت نمی کنند و این وضعیت قابل قبول نیست.

حسین زادگان با استناد به توصیه های پزشکان که تنها راه ریشه کنی کرونا را قرنطینه داوطلبانه خانگی و کاهش تماس ها و تعاملات اجتماعی حضور دانستند ، گفت : این که اکنون به این مرحله رسیده ایم که مجتمع های رفاهی استان را برای بستری کردن و اقامت بیماران کرونایی اختصاص دهیم یعنی این که شدت شیوع بیماری در مازندران بالاست و لازم است هم استانی ها بیشتر از این همکاری و رعایت کنند.

استاندار مازندران از حمایت های شهروندان مازندرانی از تصمیمات استانی مقابله با کرونا قدردانی و تاکید کرد : بهترین راه برای قدردانی از زحمات تمامی افرادی که این روزها خودشان را وقف مقابله با کرونا کردند ، از جمله پزشکان ، پرستاران و سایر اعضای کادر درمانی و همچنین مسئولانی که مردم از عملکردشان راضی هستند ، این است که توصیه های متخصصان و پزشکان را جدی بگیرند و به مصوبات ستاد مقابله با کرونا در تمامی سطوح عمل کنند.

اجرای طرح اکسیژن سنجی برای مازندرانی ها  
فرمانده قرارگاه پدافند زیستی مازندران همچنین از اجرای طرح اکسیژن سنجی جمعیت استان خبر داد و گفت که این طرح با هدف ” برخورد پیش‌دستانه ” با ویروس کرونا انجام می شود تا افرادی که آلودگیشان به ویروس در مرحله ابتدایی قرار دارد ، شناسایی شده و تحت مراقبت قرار گیرند.

بر اساس نتایج یافته های محققان پزشکی ، ویروس کرونا بین ۲ هفته تا ۲۸ روز دوران نهفتگی دارد در حالی که ممکن است در همین دوران از فرد ناقل به افراد دیگر سرایت کند.

یکی از عللی که پزشکان این بیماری را خطرناک قلمداد کرده اند ، علاوه بر سرعت شیوع ، ناشناخته بودن رفتار آن است در حالی که در علم پزشکی به طور کلی کرونا به مجموعه ای از ویروس ها گفته می شود که سابقه کشف آنها دستکم به ۶۵ سال پیش باز می گردد. نوع کرونایی که در حال حاضر ایران و برخی از کشورهای جهان را درگیر کرده از چین و در سال ۲۰۱۹ میلادی نشات گرفته و به همین دلیل هم نام ” کوید۱۹” برای آن انتخاب شده است.

حسین زادگان اظهار داشت : با اجرای این طرح، افرادی که میزان اکسیژن خونشان زیر ۹۳ و ۹۴ باشد به عنوان افراد درگیر ویروس کرونا به مراکز درمانی انتقال داده می شوند تا تحت مراقبت های ویژه قرار گیرند.
وی افزود : چنانچه مردم مازندران در اجرای این طرح که بهورزان هم حضور فعال دارند همکاری کنند ، قادر خواهیم بود تمامی جمعیت استان را اکسیژن سنجی کنیم ، اگر چه ممکن است زمان بر باشد ولی چون پیش دستانه است ، می تواند اثرات خوبی داشته باشد.

تب سنجی در مناطق محروم

استاندار مازندران همچنین در نشست امروز دستور اجرای طرح تب سنجی در مناطق محروم و پرجمعیت استان را نیز صادر کرد.

حسین زادگان گفت : برنامه تب سنجی در مراکز پرجمعیت و نقاط محروم استان اعم از شهری و روستایی باید انجام شود و برای اجرای این طرح نیروهای بسیج مردمی و سایر نیروهایی که آموزشهای لازم را دیده اند ، به کار گرفته می شوند.

وی هدف از اجرای این طرح را شناسایی بیماران احتمالی دارای مشکل تنفسی و مشکوک به کرونا برشمرد.

پیش از این تب سنجی در مبادی ورودی مازندران از مسافران و افراد ورودی به استان به عمل می آمد.

مازندران از جمله استان هایی است که بیشترین درگیری را با بیماری کرونا دارد به گونه ای که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد ظرفیت های بیمارستانی استان در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفت و بسیاری از بیماران مشکوک هم در خانه هایشان در قرنطینه هستند.

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم تاکنون نتیجه تست ۶۳۳ نفر به ویروس کرونا در استان قطعی شد، یک هزار و ۲۴ نفر بیمار مشکوک در بیمارستان ها بستری  شدند و ۲۷ نفر نیز تاکنون براثر ویروس کرونا جان خود را از دست دادند. ۳۳۵ نفربیمار هم پس از بهبودی از بیمارستان ها و مراکز درمانی استان مرخص شدند.

مازندران حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.