عمارت صفی‌آباد تحویل میراث فرهنگی شد

 مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت که کاخ و باغ صفی‌آباد بهشهر از سوی وزارت اطلاعات به وزارت میراث فرهنگی تحویل شده است.

سیف الله فرزانه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس تفاهم نامه میان وزارت اطلاعات و وزارت میراث فرهنگی عمارت صفی آباد بهشهر به صورت رسمی تحویل میراث فرهنگی شد.

وی با اشاره به اینکه هنوز به صورت فیزیکی این عمارت تحویل میراث فرهنگی مازندران نشد ، افزود: در حال هماهنگی برای تحویل عمارت صفی آباد از مدیریت کنونی آن هستیم و سعی خواهیم کرد در سریع ترین زمان این اتفاق رخ دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران همچنین از آماده بودن برنامه های فرهنگی ، بازسازی و همچنین طرح های گردشگری برای باغ صفی آباد خبر داد و افزود: به محض تحویل گرفت مجموعه طرح های گردشگری در آن اجرا خواهد شد.

عمارت صفی آباد از بناهای متعلق به دوران صفویه است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازدید از آن برای مردم امکان پذیر بود ، اما به دلیل مجاورت با یک منطقه نظامی پس از مدتی کوتاه دیگر حضور مردم در آن میسر نشد .

کاخ و باغ صفی‌آباد پیش از انقلاب برای مدت طولانی در دست مستشاران آمریکایی قرار داشت و به گونه‌ای پایگاه آنها محسوب می شد، مدتی پس از انقلاب اسلامی در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفت.

اگر چه موضوع آزادسازی کارخ صفی آباد برای بازدید عموم از سال ۸۴ جسته گریخته مطرح شد ، ولی احمد حسین زادگان استاندار مازندران از زمستان سال پیش که سکان استانداری را در دست گرفت، آزادسازی باغ و عمارت صفی آباد را به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استان در دستور کار خود قرار داد و رایزنی برای باز شدن درهای این عمارت برای بازدید مردم را کلید زد.

این پیگیری ها سبب اعزام چندین گروه برای بررسی شرایط کاخ و چگونگی تحویل آن به میراث فرهنگی شد و آخرین بار دی ماه امسال مدیران اقتصادی هیات دولت شامل وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر میراث فرهنگی و وزیر راه و شهرسازی از مجموع عمارت صفی آباد بازدید کردند تا آخرین تحولات برای تحویل این باغ به میراث فرهنگی را از نزدیک دنبال کنند.