ونگ وا//  اخبار مربوط به نیروگاه نکا،اعم از میزان تولید ، ثبت رکوردهای بی سابقه، تولید قطعات جدید و جوان سازی نیروگاه،تعمیرات با کمک متخصصان داخلی،اجرای طرحهای توسعه ای، برنامه های فرهنگی و… همواره غرور آفرین بوده و می توان نمونه بارز شکوفایی ، رونق تولید و استفاده از ظرفیت داخلی را از این مجتمع بزرگ تولیدی استان نام برد.

مهندس محسن نعمتی مدیر عامل نیروگاه شهید سلیمی یک بار دیگر  در نشست خبری خود به موفقیتهای نیروگاه پرداخت و افزود: در سال گذشته پرسنل نیروگاه با توانمندی و تلاششان توانستند با بهره گیری از ظرفیت های نهفته نیروگاه وبهسازی و بازسازی برخی قطعات ۴۲ مگاوات در هنگام پیک مصرف ظرفیت تولید را ارتقا ببخشند که برای تولید این میزان برق در کشور به سرمایه گذاری معادل۴۲۰ میلیارد تومان نیاز است.

وی همچنین افزود واحد یک بخار نیروگاه پس از ۴۰ سال قدمت در تابستان امسال به تولید ۴۴۰ مگاوات برق رسید که یک رکورد بی نظیر است. این موفقیت در پی تعمیرات و به روز رسانی قطعات در سالهای اخیر بوده است.

مهندس نعمتی به بومی سازی و ساخت ۴۴۵۹۴ قطعه نیروگاهی به روش مهندسی معکوس از سال ۱۳۹۰ تاکنون اشاره کرد و افزود: بعنوان نمونه ساخت و نصب پره های فید پمپ توربینی واحد یک بخار نیروگاه با اعتباری به میزان ۲٫۳ میلیارد تومان انجام شد که از مزایای نمونه ساخته شده کاهش مصرف انرژی برق به میزان ۱۵ مگاوات و افزایش راندمان برق تولیدی می گردد در حالی که تهیه این قطعات از شرکتهای خارجی حدود ۴۰ میلیارد تومان هزینه داشت.

وی از دیگر اقدامات در حال انجام در نیروگاه شهید سلیمی نکا را در جهت مهندسی معکوس و بومی سازی به تعمیرات اساسی بویلر فید پمپ، کندانیست پمپ،پمپ آب دریا و… برای اولین بار بدون حضور کارشناسان خارجی اشاره کرد که با کیفیت و استاندارد بالا راه اندازی و در حال بهر برداری هستند.

مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی همچنین افزود بمنظور کاهش برداشت آب از ذخائر زیرزمینی برای تولید بخار پروژه آب شیرین کن(اسمز معکوس) با ظرفیت ۶ میلیون لیتر در شبانه روز از سال گذشته در نیروگاه اجرایی شد و تاکنون با سرمایه گذاری۴۰ میلیارد تومانی به پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد داشته امیدواریم تا تابستان آینده فاز اول آن به بهره برداری برسد. با بهره برداری کامل این پروژه دیگر نیاز به برداشت آب از چاههای نکا نخواهیم داشت.

به گزارش ونگ وا مهندس نعمتی از دیگر پروژه های بسیار مهم توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی در داخل نیروگاه به ظرفیت ۴۸۴ مگاوات اشاره کرد و افزود این پروژه در هفته دولت امسال کلنگ زنی شد ودر مراحل آماده سازی زمین و شروع عملیات اجرایی است پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد و با تکمیل این پروژه ظرفیت اسمی نیروگاه شهید سلیمی به ۲۷۰۰ مگاوات خواهد رسید.

مدیرعامل نیروگاه همچنین به پروژه دوگانه سوز نمودن واحدهای گازی نیروگاه اشاره و افزود این پروژه با اعتباری معادل ۶٫۲ میلیارد تومان آماده بهره برداری است. در شرایط فصل سرد سال که شرکت گاز به نیروگاه گاز تحویل نمی دهد واحدهای گازی می توانند با سوخت دوم گازوئیل تولید داشته باشند.