رییس اتاق بازرگانی مازندران مطرح کرد:

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با بیان اینکه استان از ظرفیت های گسترده‌ای برای حضور در بازارهای بین المللی برخوردار است، گفت: بهره مندی از این ظرفیت ها منوط به مساعد شدن شرایط تجاری برای تجار استان درکشورهای هدف است.

کالاهای مازندران آماده حرکت

عبدالله مهاجر با بیان اینکه استان ظرفیت گسترده ای برای حضور در اوراسیا دارد، گفت: لبنیات، مواد غذایی و مرکبات نوک پیکان تجارت مازندران برای حضور قوی در اوراسیا است.

وی با اشاره به اینکه دو ماه از موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران با کشورهای اوراسیا می گذرد، افزود: در حال حاضر شرکت های لبنی استان به بازار این کشورها وارد شدند و در حال صادرات فرآورده‌ لبنی هستند.

مهاجر به حوزه مرکبات نیز اشاره کرد و گفت: در بخش کیوی و پرتقال مازندران ظرفیت خوبی دارد که نه تنها می تواند به میزان نیاز صادر کند بلکه این توانایی وجود دارد که طبق خواسته مشتری بر اساس وزن و کیفیت صادر شود.

به گفته او در حال حاضر ۵۰۲ محصول استان مازندران در تعرفه ترجیحی ایران و اوراسیه قرار گرفته است که بخش قابل توجهی از آن در مازندران آماده صادرات است و تقریبا همه انها قابلیت رقابت دارند.

ظرفیت های مازندران منوط به مساعد شدن شرایط تجاری

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با بیان اینکه استان از ظرفیت های گسترده‌ای برای حضور در بازارهای بین المللی برخوردار است، گفت: بهره مندی از این ظرفیت ها منوط به مساعد شدن شرایط تجاری برای تجار استان درکشورهای هدف است.

مهاجر با تاکید بر اینکه اوراسیا بازاری بزرگ به ارزش یک هزار میلیارد دلار است افزود: هیچ سرمایه گذار و تولید کننده ای علاقه ندارد چنین بازار وسیعی آن هم در نزدیک ترین فاصله از دست بدهد و سود نبرد.

وی ایجاد شرایط مساعد برای تجارت را لازمه هر فعالیت اقتصادی برون مرزی توصیف کرد و گفت: اکنون ۸۰ درصد از صادرات تولیدات مازندران به کشور عراق اختصاص دارد که نشان دهنده بستر مناسب تجارت است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران صادرات مازندران به عراق را نمونه موفق سنگینی کفه توازن تجاری میان استان و کشور عراق عنوان کرد و تاکید کرد: سرمایه گذاران و تجار استان آمادگی دارند به همین شکل وارد اوراسیا شوند.

مهاجر همچنین گفت: در حال حاضر تجار ما در کشورهای حاشیه خزر برای انتقال ارز محصولات صادر شده به ایران باید ۱۵ درصد به صرافی ها بدهند که ضربه سنگینی به توازن تجاری مازندران می زند.

وی تاکید کرد: اگر شرایط ما با کشورهای عضو اوراسیا نیز به همین شیوه باشد باید نسبت به حضور مازندران و حتی دیگر صادر کنندگان ایران در اوراسیا نا امید بود.

اوراسیا کشتی گیری با رقبای قدر

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه بازار کشورهای اوراسیا متفاوت با بازار عراق است، اظهار داشت: رقبای قوی و قدر اروپایی در بازار اوراسیا حاضر هستند.

مهاجر موفقیت مازندران برای حضور در اوراسیا را منوط به فراهم کردن شرایط تجارت از جمله حمل و نقل، جابه جایی آسان و بی واسطه ارز و موارد دیگر عنوان کرد و گفت: شرایط رقابتی بازار اوراسیا می طلبد که تجار با شناسایی و مطالعه دقیق وارد شوند زیرا فرصت سوزی در این بازار جای بازگشت ندارد./ ایرنا