مدیرکل بهزیستی مازندران:

مدیر کل بهزیستی مازندران، از اجرای طرح غربالگری ژنتیک با هدف پیشگیری از معلولیت‌ها در استان خبر داد.

به گزارش ونگ به نقل از مهر، جمال باقری با اشاره به اهمیت اجرای غربالگری ژنتیک و مشاوره قبل از ازدواج به گفت: یکی از اهداف اساسی سازمان بهزیستی، پیشگیری از معلولیت‌ها با علت ژنتیکی است که در این راستا از مهرماه امسال دو طرح غربالگری اختلالات ژنتیک و مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح‌ها با هدف پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیکی و پیشگیری از تولد نوزادن دارای معلولیت‌ها در سطح شهرستان‌های استان درحال اجرا است افزود: مشاوره‌های ژنتیکی قبل از ازدواج برای زوج‌ها در مراکز زیرپوشش بهداشتی و درمانی و پایگاه‌های سازمان بهزیستی و مراکز مشاوره ژنتیک سازمان در دو بخش دولتی و خصوص که با مجوز فعالیت می‌کنند، رایگان بوده، اما انجام آزمایش‌ها برای خانواده‌های معلولان زیرپوشش بهزیستی هم رایگان است.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه این طرح در بیشتر استان‌های کشور اکنون در حال اجرا است، اضافه کرد، طبق برنامه پنجم و ششم توسعه این طرح به صورت اجباری در کشور باید اجرایی شود به طوری که زوج‌ها قبل از عقد باید توسط این طرح در مراکز مشاوره ژنتیک و برخی مراکز بهداشتی مشاوره‌های لازم را دریافت کنند.

حدود ۵۹ هزار مازندرانی دارای معلولیت

مدیر کل بهزیستی مازندران، به وجود حدود ۵۹ هزار معلول زیر پوشش این سازمان که خدمات حمایتی و مستمری دریافت می‌کنند، اشاره کرد و گفت، اکنون به ازای هر ۵۶ شهروند مازندرانی یک نفر دارای معلولیت کامل است.

باقری با بیان اینکه در هر صورت این رقم در استان بالا است و باید به واسطه طرح ملی غربالگری ژنتیک خدمات مشاوره‌ای در سال‌های آینده کاهش یابد، افزود: البته اجرای این طرح مهم در راستای طرح غربالگری اختلالات ژنتیک نیازمند همکاری و همراهی همه دستگاه‌های همسو، تشکلهای مردم نهاد و خود مردم است.

وی با اشاره به اینکه این طرح رویکرد مناسبی در مسیر آینده نگری و سالم سازی نسل بعد دارد، اضافه کرد: این طیف وسیعی از زوج‌ها در آستانه ازدواج و دانش آموزان مقطع دبیرستان را تحت پوشش قرار داده است که با ارائه آگاهی بخشی‌ها و مشاوره‌های کاربردی ضریب خطر را کاهش می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی مازندران اظهار کرد: سالانه در ایران ۳۰ تا ۳۵ هزار کودک معلول متولد می‌شود که مشکلات عمده‌ای برای فرد معلول، خانواده و جامعه ایجاد می‌کند و این آمار که بخشی از توانایی‌های جسمی و ذهنی، حرفه‌ای، اجتماعی یا روانی خود را از دست داده است یا این توانایی‌ها را به دست نیاورده اند.

افزایش ۹ درصدی کمک‌های مردمی به مددجویان بهزیستی

مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین از مشارکت خوب و همراهی شهروندان استان برای کمک به مددجویان زیرپوشش این نهاد در سال جاری قدردانی کرد و گفت: شهروندان مازندرانی امسال تاکنون حدود ۵۸ میلیارد ریال به مددجویان زیرپوشش بهزیستی کمک کردند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۹ درصد بیشتر بوده است.

باقری یادآور شد، با توجه به افزایش سطح خدمات خواهی معلولان وکاهش اعتبارها، بهزیستی نیازمند کمک و همراهی شهروندان است

کد خبر ۴۸۰۵۲۴۵

برچسب‌ها

.