ورود کمباین ساقه خردکن به ناوگان کشاورزی مازندران

ساری – ایرنا – پروژه پایان دادن به کابوس آتش زدن کاه و کلش باقی مانده در مزارع مازندران با ورود کمباین‌های ساقه خردکن به ناوگان کشاورزی استان کلید خورد.

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد که برای نخستین بار این نوع کمباین ها که مجهز به دستگاه ساقه خردکن هستند، در شهرستان بابلسر به کار گرفته شدند.

این ماشین کشاورزی قادر است ساقه هایی را که پس از برداشت محصول بر روی زمین باقی می ماند، برداشت و پس از خرد کردن به تریلری که به پشت آن متصل است منتقل کند.این وسیله جهت برداشت و خرد کردن ساقه گندم، جو، شالی ، یولاف، سویا، یونجه و محصولات مشابه کاربرد دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر هم اعلام کرد که کمباین های مجهز به ساقه خرد کن علاوه بر اینکه جایگزین مناسبی برای سوزاندن کاه و کلش است، به حفظ مواد آلی، رطوبت، حشرات مفید و میکروارگانیسم ها و در مجموع به افزایش بهره وری و بازدهی خاک کمک بسیاری می کند.

رحمانی افزود: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، نسبت به ارائه درخواست اقدام و برای دریافت تسهیلات خرید تا ۸۰ درصد قیمت ماشین آلات به بانک کشاورزی معرفی شوند.

آتش زدن کاه و کلش باقی مانده در مزارع گندم، جو و شالیزارها در مازندران همه ساله سبب بوی بد، سردرد، تنگی نفس، سوزش چشم، مه گرفتگی در جاده ها و افزایش خطر تصادف می شود.

فرسایش خاک، کاهش قوت زمین ( حاصل خیزی زمین)، پوشیده شدن روزنه خاک برای نفوذ آب و از بین رفتن حشرات خاک ساز از دیگر مضرات مهم اقتصادی ناشی از آتش سوزی کاه و کلش است.

آتش زدن کاه و کلش مزارع بر اساس قانون نیز ممنوع است و پیگیرد دارد. ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی تصریح دارد ” هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید، ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه‌ها، زباله در خیابانها و کشتار غیرمجاز دام استفاده ی غیرمجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه خانه های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع می باشند و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد”.

علاوه بر این بر اساس ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها “سوزاندن پسماند در محیط آزاد و یا در پسماند سوزهای غیر استاندارد و مغایر با ضوابط و شیوه نامه های مربوط، ممنوع است”.

جهاد کشاورزی مازندران امسال برای مقابله با آتش زدن کاه و کلش اقدام به راه اندازی گشت های شبانه روزی کرد که نتیجه آن تشکیل دهها پرونده قضایی برای متخلفان بوده است.

بر اساس اعلام رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، اگر چه امسال میزان آتش زدن کاه و کلش در مزارع استان کاهش یافته بود ولی دستکم در ۱۰ درصد مزارع کشاورزی استان رخ داد که معادل از ۴۰ هزار هکتار بوده است.