روحانی زاده گفت: واکسن در حد نیاز سنوات گذشته در استان مازندران وجود دارد و این افراد می توانند با مراجعه به داروخانه ها واکسن را دریافت و تزریق کنند تا بتوانند از شدت این بیماری بکاهند.

بیماری آنفلوانزا که از اوایل مهر ماه سال جاری در اکثر استان‌های کشور از جمله مازندران با شدت بیشتری در مقایسه با سال گذشته شیوع یافته بود، طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران تا حد زیادی با خودمراقبتی مردم و فعالیت های بهداشتی و درمانی تحت کنترل درآمده و سرعت شیوع آن کم شده است.

اگرچه بنا به گزارش و اظهار نظرهای مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران به دلیل بالا بودن شدت این بیماری احتمال ابتلاء افراد به این بیماری تا حدی در مقایسه با سنوات گذشته بالا بود، ولی در شرایط فعلی با اطلاع رسانی در باره خود مراقبتی، واکسن زدن افراد در معرض خطر و رعایت بهداشت فردی مرگ ناشی از این بیماری که از آن به عنوان ” آنفلوانزای H۱N۱ ” نام برده می شود، در این خطه شمال کشور کنترل شد.

بر اساس آخرین گزارش در این استان ۶ نفر که بیشترشان افراد مسن و در معرض خطر بودند، جان خود را از دست دادند و حدود ۵۴ نفر نیز به دلیل بالا بودن شدت بیماری در مراکز درمانی استان مازندران بستری شدند و تحت مراقبت های ویژه قرار گرفتند که باز هم بیشتر این بیماران از افراد مسن، زنان باردار و کودکان زیر ۶ سال و دیابتی های کنترل نشده و دیالیزی بودند.

تداوم بیماری آنفلوانزا تا پایان آذر

رئیس مرکز بهداشت مازندران در این باره به ایرنا گفت: شدت بیماری آنفلوانزای H۱N۱ در سطح کشور برای سال جاری نسبت به سنوات گذشته بالاتر بوده و به همین دلیل هم احتمال ابتلا افراد بیشتری به این بیماری در صورت عدم رعایت بهداشت فردی و خود مراقتبی وجود داشت و اینگونه هم شد.

دکتر حامد روحانی زاده افزود: البته با ورود بموقع مراکز بهداشتی و درمانی استان مازندران و اطلاع رسانی و آگاهی دهی به مردم و اجرایی شدن طرح های خودمراقبتی و بهداشت فردی از سوی آنها تا حد زیادی از گسترش بیماری در استان جلوگیری شد و این رویه باعث شد تا آمار مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا در مازندران کنترل شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که فاز اول این بیماری دو تا سه هفته آینده در سطح کشور ادامه خواهد داشت، همچنان خطر ابتلا افراد به این بیماری وجود دارد و همه ما برای جلوگیری از شدت بیماری باید خودمراقتبی ها را افزایش دهیم و افراد در معرض خطر شامل کودکان زیر ۶ سال، افراد مسن بالای ۶۰ سال، زنان باردار، بیماران دیابتی کنترل نشده، بیماران دیالیزی چنانچه تاکنون برای تزریق واکسن اقدام نکردند، هر چه سریع تر نسبت به این کار اقدام کنند.

روحانی زاده گفت: واکسن در حد نیاز سنوات گذشته در استان مازندران وجود دارد و این افراد می توانند با مراجعه به داروخانه ها واکسن را دریافت و تزریق کنند تا بتوانند از شدت این بیماری بکاهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین گفت که تزریق واکسن برای افراد عادی جامعه که احتمال ابتلا بیماری آنفلوانزا در آنها وجود دارد، ضروری نیست و چنانچه این رویه به فرهنگ تبدیل شود که همه بخواهند واکسن تزریق کنند، قطعا برای تامین واکسن کشورمان نیز دچار مشکل خواهد شد و امکان این که ما بتوانیم در یک مدت زمان کوتاه ۸۰ میلیون واکسن را تامین کنیم، وجود ندارد.

دکتر روحانی زاده افزود: علاوه بر این، افرادی که واکسن تزریق می کنند ایمنی بدن ۶۰ تا ۷۰ درصدشان دو تا سه هفته پس از تزریق به حد نرمال می رسد و احتمال این که این افراد نیز به بیماری آنفلوانزا متبلا شوند، وجود دارد، ولی شدت بیماری در آنها کمتر است.

وی اضافه کرد : در شرایط فعلی تمام مراکز درمانی و بهداشتی مازندران با آمادگی کامل برای خدمات رسانی به بیماران فعالیت شبانه روزی دارند و هماهنگی لازم با مراکز بهداشتی برای پذیرش افراد و تزریق واکسن به گروههای در معرض خطر انجام شد و بیمارستان ها نیز آماده پذیرش بیماران نیازمند به بستری هستند.

خودمراقبتی ختم کلام

رئیس مرکز بهداشت مازندران خود مراقبتی را بهترین راهکار برای کنترل این بیماری در سطح استان بیان کرد و این خود مراقبتی را شامل خودداری از دست دادن در دیدارهای روزمره به خصوص با افراد بیمار، شت و شوی چندباره دست و صورت در روز، استفاده از ماسک برای بیماران مبتلا به آنفلوانزا، استراحت پس از ابتلا به بیماری و خوردن مایعات فراوان اعلام کرد.

وی گفت: در این ارتباط با آموزش و پرورش و دستگاههای دولتی هماهنگی لازم انجام شد تا در صورتی که این افراد به آنفلوانزا دچار شدند ، حداقل دو تا سه روز از رفتن به مدرسه، کلاس درس و ادارات خودداری کنند تا سایر افراد به این بیماری دچار نشوند.

این مسئول بهداشتی توصیه کرد تا افرادی که به آنفلوانزا مبتلا شدند، هر چه سریعتر به پزشکان خود مراجعه کنند و دستورات پزشک را در ارتباط با خود مراقبتی و سایر مراحل درمان رعایت نمایند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: با پزشکان خانواده در استان نیز رایزنی صورت گرفته تا توصیه های لازم را به بیماران در ارتباط با این بیماری و چگونگی جلوگیری از گسترش آن داشته باشند و در مجموع تمام استان برای کنترل بیماری بسیج شد و ما همچنان نیازمند همکاری رسانه ها برای اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه هستیم.

وی افزود: پیش بینی وزارت بهداشت این است که از اوایل دی ماه از شدت بیماری آنفلونزا کاسته می شود و فاز دوم این بیماری نیز تجربه سنوات گذشته نشان داده که به میزان مرحله اول نخواهد بود.

توزیع واکسن در داروخانه ها

معاون دارو غذا دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت که واکسن آنفلوانزا از نوع فرانسوی با قیمت ۴۱۰ هزار ریال برای مصرف کننده در داروخانه های سطح استان به خصوص داروخانه های دولتی اعم از ۱۳ آبان و هلال احمر به میزان نیاز وجود دارد.

دکتر محمدرضا شیران افزود: اولویت ما تامین واکسن برای افراد در معرض خطر شامل اطفال زیر ۶ سال، مادران باردار، بیماران دیابتی ، دیالیزی و از این دست است که برای جلوگیری از وارد شدن فشار به داروخانه ها، فروش واکسن منوط به تجویز پزشک است و از لحاظ پزشکی و درمانی نیز برای افراد عادی در شرایط زمانی فعلی ضرورتی برای تزریق وجود ندارد.

وی گفت: پیش بینی ما این است که اکثر افراد در معرض خطر ما با تجربه سنوات گذشته تاکنون نسبت به تزریق واکسن اقدام کرده باشند، ولی برای اطمینان بیشتر مردم تعداد قابل توجهی از این دارو را در داروخانه ها نوزیع کردیم تا در دسترس افراد باشد.

دکتر شیران اظهار داشت: ما برای تامین دارو و سایر تجهیزات مورد نیاز بیماران در سطح استان مازندران مشکلی نداریم و دارو و تجهیزات به میزان مورد نیاز و بعضا فراتر از آن در داروخانه ها و انبار معاونت دارو و غذا وجود دارد .

در فاز اول شیوع بیماری آنفلوانزا در استان مازندران که همخ ساله از مهرماه شروع می شود، حدود ۳۵۰ نفر در استان به این بیماری مبتلا شدند که کار بیش از ۵۴ نفر به بیمارستان و بستری کشیده شد و ۱۰ نفر مشکوک به این بیماری جان خود را از دست دادند که پس از نمونه گیری، نمونه ۶ نفر مورد تایید قرار گرفت.

براساس آمار وزارت بهداشت و درمان تاکنون در سطح کشور ۱۹ نفر براثر ابتلا به بیماری آنفلوانزا کشته شدند.