روابط ایران و ارمنستان باید از حالت تشریفاتی خارج شود

 استاندار مازندران ظرفیت‌های نهفته در این استان را برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان جمهوری اسلامی ایران با کشور ارمنستان فرصت بی‌نظیر توصیف و تاکید کرد: روابط دو کشور با آن همه سابقه دوستی و همکاری باید از حالت تشریفاتی خارج شود.

احمد حسین زادگان روز یکشنبه در دیدار با استاندار استان ” لوری ” ارمنستان در ساری گفت: باید از روابط نزدیک سیاسی و تاریخی که بین ایران و ارمنستان وجود دارد، برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری بیشتر بهره گیری کرد.
وی افزود: متاسفانه تاکنون نتوانستیم از ارتباط نزدیک و خوب سیاسی بین ایران و ارمنستان برای گسترش روابط اقتصادی استفاده کنیم و موفقیت زیادی در این زمینه نداشتیم ولی ارتباط دو استان مازندران و لوری می تواند این خلاء را تا حد زیادی پر کند.
حسین زادگان گفت: استان مازندران با داشتن پنج فرودگاه، سه بندر و منطقه آزاد ، تولید سالانه هفت میلیون تن محصولات کشاورزی با قابلیت صادراتی، داشتن سه هزار واحد صنعتی که با تولیدات صنعتی و معدنی صادراتی می تواند و دیگر ظرفیت های زیرساختی و تولیدی قادر است بخشی از نیازمندی کشور ارمنستان و استان لوری را تامین کند.
وی افزود: علاوه بر این، ما در تولید آبزیان و طیور نیز رتبه دار کشور و تامین کننده نیاز مصرفی و صادراتی هستیم و بخشی از این ظرفیت های مازاد می تواند با هماهنگی دو جانبه اقتصادی به استان لوری و حتی ایراوان صادر شود.
رئیس شورای توسعه صادرات مازندران یادآور شد : همچنین برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی نیازمند توسعه روابط در حوزه های اجتماعی  و گردشگری هستیم و در این  حوزه ها نیز استان مازندران از ظرفیت های خوبی برخوردار است .
حسین زادگان اظهار داشت :گسترش روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه همواره از اولویت های جمهوری اسلامی ایران بود و روابط ما با کشور ارمنستان در طول تاریخ با اعتماد سازی که از سوی هموطنان ارمنی در ایران صورت گرفت، مستحکم بود و در شرایط تحریم ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، گسترش روابط دو جانبه به کشورهای همسایه، از جایگاه مهمتری برخوردار است.
استاندار مازندران تاکید کرد: با شناسایی ظرفیت های دو جانبه بین ایران و ارمنستان بویژه استان لوری و مازندران می توانیم نسبت به گسترش روابط دو جانبه در آینده امیدوار باشیم و تحقق این اهداف نیازمند برنامه ریزی متوالی و مستمر در قالب کوتاه و بلند مدت است.
حسین زادگان افزود: افزایش سطح مبادلات تجاری و اقتصادی میان دو طرف نیاز به تلاش دو جانبه و پیگیری مسئولان دو کشور و حتی استان دارد و به نظر می رسد این حس نیت در داخل ایران و استان مازندران وجود دارد.

دعوت از سرمایه گذاران ایرانی
استاندار لوری ارمنستان هم در این دیدار خواستار سرمایه گذاری ایرانیان در کشورش شد و گفت : ایران و ارمنستان از تاریخ روابط سیاسی، فرهنگی و تاریخی چند صد ساله برخوردارند و ما از حضور سرمایه گذاران ایرانی برای حضور در کشورمان به خصوص در زمینه زیرساختی، معدنی و کشاورزی و دامپروری استقبال می کنیم و برای آنها احترام ویژه ای قایل هستیم.
“آندره فوکاسیان”  افزود: با تحولات سیاسی که در سال های اخیر در ارمنستان رخ داد، حاکمیت قانون در تمام سطوح در کشور برقرار است و تمام فعالیت ها نیز در چارچوب قانون انجام می شود و برای حمایت از سرمایه گذاران خارجی نیز قوانین خوبی تدوین شد.
وی گفت: با وجود تاریخی طولانی در ارتباطات سیاسی بین ایران و ارمنستان، روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور در حد قابل قبولی قرار نگرفته است و به نظر می رسد در شرایط فعلی به خصوص تحولات سیاسی اخیر در داخل کشورمان و ایران زمان گسترش روابط تجاری و اقتصادی نیز فراهم شده است.
فوکاسیان افزود: استان لوری برای گسترش فعالیت اقتصادی و تجاری، سرمایه گذاری دو جانبه ضمن دعوت از استاندارمازندران برای سفر به استان لوری، همزمان در طول این سفر نیز  نمایشگاه توانمندی های دو  کشور و استان به منظور آشنایی تجار و سرمایه گذاران با فرصت های تجاری دو جانبه برپا خواهد شد.
وی افزود: به هر حال ما برای گسترش روابط اقتصادی و سرمایه گذاری دو جانبه در ایران بویژه بین استان لوری و مازندران از آمادگی برخورداریم و باید گام اساسی برای توسعه روابط تجاری دو طرف از سوی دو استان برداشته شود.
فوکاسیان با اشاره به پیوستن ایران به سازمان  اقتصادی اوراسیا اظهار داشت : با پیوستن ایران به این سازمان اقتصادی،  به طور همزمان  تعرفه های گمرکی از بسیاری از کالاها و خدمات صادراتی  بین ایران و اعضای این اتحادیه برداشته شد و این اقدام نیز از لحاظ اقتصادی و تجاری شرابط خوبی برای توسعه روابط تجاری ایران با این کشورها از جمله ارمنستان است.
استاندار لوری از مس، طلا و بازالت  و جاذبه های گردشگری به عنوان فعالیت هایی نام برد که در حوزه زیرساختی آن کشور نیازمند سرمایه گذاری است و از سرمایه گذاران ایرانی با الویت مازندران خواست تا در این زیرساخت های مورد نیاز دست به سرمایه گذاری بزنند.
آندره فوکاسیان استاندار استان لوری کشور ارمنستان شنبه شب با برنامه ریزی سفر دو روزه وارد مازندران شد.
بازدید از مزرعه کشت و صنعت دشت ناز ساری وابسته به بیناد مستضعفان، نشست با تجار و صادرکنندگان مازنی در ساری، بازدید از نمایشگاه گل و گیاه در محمودآباد، بازدید از یک واحد صنعتی در بابلسر از برنامه سفر دو روزه استاندار لوری ارمنستان به استان مازندران است.
استان لوری که با نام استان گوکارک شهرت داشت در شمالی ترین قسمت کشور ارمنستان واقع است و سه هزار و ۷۹۷ کیلومتر مربع مساحت و ۲۲۴ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد.
در حال حاضر پرتقال ، کیوی  ، نباتات زنده  ، محصولات گل کاری ، مصالح ساختمانی ، کاغذ و مقوا ، شیر و محصولات حیوانی ، ماشین آلات و وسایل مکانیکی ،  محصولات سرامیکی ، مصنوعات چدنی وفولادی ، مواد پلاستیکی و وله و پروفیل از جمله مهم ترین اقلام صادراتی استان مازندران به کشور ارمنستان است.
ارمنستان یکی از همسایگان ایران است که ۹۰ کیلومتر با کشورمان مرز مشترک دارد . این کشور اروپایی که جزء پیمان اتحادیه اروپا نیست با بیش از سه میلیون نفر جمعیت یکی از مراکز مهم صنعتی منطقه قفقاز و از کشورهای نفت‌خیز این منطقه محسوب می شود.