واقعا معلوم نیست اگر «FATF» بد است و کشور را درچار مشکلات اساسی می‌کند، چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظر رسمی خود را در این زمینه اعلام نمی‌کند؟

ماجرای «FATF» تبدیل به یکی از کش‌دار ترین داستان‌های کشور شده است. دولت و مجلس این لایجه را تصویب کرده‌اند. شورای نگهبان مخالفت کرده و مجمع تشخیص سکوت کرده است.

امامان جمعه هم به این لایحه می‌تازند و آن را بازی در زمین دشمن می‌دانند. به طور مثال حجت‌الاسلام صدیقی امام جمعه تهران می‌گوید:«تأسف‌آورتر این است که هنوز هم عده‌ای پیگیر تصویب لوایح مرتبط باFATF هستند و گاهی هم دروغ می‌گویند. گفتند در جلسه سران قوا توافق شده است و آن را به بیت رهبری مرتبط کردند که بعد هم تکذیب شد. آیا برجام کافی نبود که آقایان می‌خواهند مضیقه‌های بیشتری را به ملّت تحمیل کنند؟»

واقعا معلوم نیست اگر «FATF» بد است و کشور را دچار مشکلات اساسی می‌کند، چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظر رسمی خود را در این زمینه اعلام نمی‌کند؟

«FATF» یک داستان کش‌داری که مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرند

 

مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص می‌گوید:« همین‌قدر هم که بخواهیم اعلام کنیم این لایحه را رد می‌کنیم، هزینه‌ساز خواهد شد و به همین دلیل ترجیح‌مان این است که مساله در شرایط فعلی بماند.» این سخنان نشان می‌دهد که اعضای مجمع می‌دانند که رد کردن این لایحه برای کشور هزینه ایجاد می‌کند، پس چرا به دنبال رد کردن آن هستند؟

یک بام و دو هوا که نمی‌شود. یا با این لایحه مخالف هستید یا نه. اگر مخالف‌اید که سینه سپر کنید و بگویید رای ما به لایحه مورد تایید دولت و مجلس، منفی است. رای خود را هم علنی اعلام کنید و مسئولیت آن را به عهده بگیرد.

مردم باید بدانند در صورت بروز مشکل در آینده، از چه کسی سوال کنند و چه کسانی را بازخواست کنند. دولت و مجلس به عنوان دو قوه‌ای که کشور را اداره می‌کنند، موافق این لایحه هستند. البته بماند که مصباحی مقدم اعلام کرده است:« این دو قوه در جایگاه تعیین مصالح نظام نیستند. تعیین مصلحت نظام بر عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است.»

اگر این‌گونه است دولت و مجلس را تعطیل کنیم و امور کشور را مجمع به عهده بگیرد. مجمعی که مصلحت نظام را هم تشخیص می‌دهد. به شرطی که مسئولیت تصمیم‌های خود را هم به عهده بگیرند.

نمی‌شود کسانی دیگر تصمیم بگیرند و پاسخ‌گویی با دولت و مجلس باشد. منظور از دولت و مجلس، دولت روحانی و مجلس دهم نیست. این معنا شامل همه دولت‌ها و مجلس‌ها می‌شود.

این دو قوه مسئول اداره کشور هستند و باید به مردم پاسخ‌گو باشند. اگر بعد از «FATF» مشکلات اقتصادی گریبان کشور را گرفت، همین آقایان طلبکار دولت و مجلس می‌شوند که شما نمی‌توانید کشور را اداره کنید.

همین الان فدراسیون فوتبال نمی‌تواند به دلیل تحریم‌های بانکی، پول سرمربی بلژیکی تیم ملی را پرداخت کند. پس چگونه انتظار می‌رود بدون پیوستن به سیستم جهانی، مبادلات بانکی انجام داد. آن‌هم با وجود تمام فشارهایی که آمریکا به کشورهای جهان برای عدم رابطه با ایران دارد.

مسئله خیلی ساده است. دولت و مجلس مسئولیت قبول «FATF» و مجمع تشحیص و شورای نگهبان مسئولیت عدم تصویب این لوایح را به عهده بگیرند و به مردم پاسخ‌گو باشند. نمی‌شود هم بگوییم بد است و هم از پذیرش مسئولیت فرار کنیم و از زیر بار آن شانه خالی کنیم.

عصرایران؛ مصطفی داننده-