به منظور ارج نهادن به سال رونق تولید؛

اولین همایش ترویج و توسعه کشاورزی ارگانیک ایران در نکا برگزار شد

همزمان با سال رونق تولید،اولین همایش روز ملی ترویج و توسعه کشاورزی ارگانیک ایران با حضور معاون وزیر ورئیس سازمان تحقیقات کشاورزی کشور، معاون استاندار، جمعی از مدیران ملی استانی شهرستانی و مهمانانی از سایر استانهای کشور در ایستگاه تحقبقات کشاورزی روستای بایع کلا نکا برگزار شد.

دکتر رمضانپور رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران با اشاره به تلاش ۱۰ ساله مرکز تحقیقات برای حذف کود و سم از محصولات کشاورزی گفت: امروز با تلاش همکاران توانستیم از مزرعه ۱۰ هکتاری برنج ارگانیک در روستای بایع کلای نکا رونمای کنیم. که با استفاده از ارقام مناسب و مقاوم و بدون استفاده از کود و سم و مبارزه با آفات و بیماریها به روش صددرصد بیولوژیک عملکرد خوبی داشته است.

مهندس شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به سابقه ۶۰ ساله کشاورزی ماشینی در کشور گفت: طی این مدت در ۳۰ سال اول با روند صعودی استفاده از کود و سم روبرو بودیم و در اواخر دهه ۶۰ حدود ۱۲ میلیون کیلو انواع سموم در مزارع استان طی یک سال مصرف می شد و در همان سالها اولین جلسات کاهش مصرف سموم تشکیل شد و از آن زمان تاکنون این میزان  به مصرف ۴میلیون کیلو سم در سال کاهش یافت. و اکنون خوشحالیم که در سال رونق تولید، اولین همایش روز ملی کشت ارگانیک برگزار می شود.

دکتر مویدی رئیس موسسه آموزش و ترویج کشور در این همایش ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این همایش گفت: کشور ایران اکنون با ۳۴ هزار هکتار کشت محصولات ارگانیک رتبه ۸۵ جهان را داراست و اگر فقط بتواند ۱۰ درصد به سمت کشت ارگانیک حرکت کنیم جز رتبه های زیر ۱۵ دنیا می رسیم. وی افزود وجود ظرفیت های سنتی و عشایری تنوع اقلیم و… از ظرفیتهایست که می تواند نقش ایران در تولید محصولات ارگانیک جهان را پررنگ تر نماید.

خیریان پور معاونت اقتصادی استانداری مازندران هم در این همایش با اشاره به تولیدات بالای محصولات کشاورزی در مازندران و تولین ۱٫۲میلیون تن برنج در این استان اهمیت استراتژیک این استان و لزوم برنامه ریزی برای کشاورزی استان را مهم دانست. وی گفت اکنون در این استان پایانه صادراتی برنج، پایانه صادراتی گل و گیاه، پایانه صادراتی محصولات شیلاتی در دست احداث است. و بزودی سه میز تخصصی صادرات مرکبات، میز تخصصی صادرات محصولات خاویاری و میز تخصصی صادراتی کیوی در استان در حال شکل گیری است و مقرر گردید تا پایان برنامه ششم توسعه میزان صادرات از مازندران را به ۳ میلیارد دلار برسانیم.

حجت الاسلام سعیدیان نماینده ولی فقیه در مرکز تحقیقات کشاورزی کشور هم در این همایش با اشاره به آیات قرآن افزود خداوند در قرآن توصیه می کند که از محصولات طیب استفاده کنند که این به معنی ارگانیک بودن و استفاده از غذاهایی عاری از هرنوع آلودگی است.

عبدالجواد توحیدی مقدم فرماندار نکا در ابتدای این مراسم به ظرفیتهای تولیدات کشاورزی شهرستان نکا از جمله هلو و شلیل، مرکبات برنج تمشک و.. اشاره کرد. وی افزود: ۱۰ درصد هلو و شلیل کشور و بخش عمده تمشک صنایع غذایی کشور در این شهرستان تولید می شود.

لازم به ذکر است در کنار این همایش نمایشگاه محصولات ارگانیک بخصوص برنج ارگانیک چند شرکت در استان و کشور برگزار شد و شرکت کنندگان در ابتدا از نزدیک از مراحل کاشت و داشت و برداشت مزرعه برنج ارگانیک در ایستگاه تحقیقات بایع کلا آشنا شدند.

این مراسم با همت مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران و همکاری مدیرت ترویج سازمان جهاد کشاورزی مازندران برگزارشد.

ونگ وا- اکبر مقدسی