بیمارستان‌های کوچک و غیر استاندارد، مشکل خدمات‌دهی در مازندران

 رئیس علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مازندران گفت که ساخت تعداد زیادی بیمارستان بدون توجه به استاندارهای لازم، ارائه خدمات مطلوب به بیماران را دچار مشکل می‌کند.

 دکتر سید عباس موسوی روز پنجشنبه در نشست شورای اداری شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چالوس برگزار شد، افزود: امروز رویکرد و نگاه دولت توجه به استاندارد سازی و متمرکز کردن امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی منوط به دسترسی آسان به این خدمات است نه آنکه بیمارستان‌های متعدد ۱۰۰ تختخوابی یا کمتر از آن در جای جای استان ساخته شود و به علت رعایت نشدن استانداردهای لازم مورد اقبال عمومی مردم قرار نگیرند.

بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون در مازندران ۴۰ بیمارستان با افزون بر چهار هزار و ۱۰۰۰ تختخواب وجود دارد که ۲۵ بیمارستان مربوط به دانشگاه علوم پزشکی است و بقیه در تملک بخش خصوصی و تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح قرار دارد.

چهار بیمارستان در مقیاس نسبتاً بزرگ هم در حال حاضر در شهرستان‌های بهشهر، ساری، قائمشهر و تنکابن در دست ساخت است که پیشرفت فیزیکی خوبی دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از خواسته‌های مسئولان و مردم غرب مازندران ساخت مرکز تخصصی و جراحی قلب معرفی کرد و گفت: در توان دولت نیست که چنین امکانات و تجهیزاتی را مهیا سازد بلکه باید با همکاری فرمانداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بهره گیری از بخش خصوصی این امکانات را مهیا و خواسته‌های مربوط به این بخش را مهیا ساخت.

موسوی افزود: اینکه گفته می‌شود امکانات و تجهیزات درمانی به شکل عادلانه در مازندران توزیع نمی‌شود، اینگونه نیست چرا که با بررسی‌های به عمل آمده حدود ۷۵ درصد تخصص‌ها در غرب مازندران پیش بینی شده و هم اکنون پزشکان متخصص در این منطقه فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: براساس آمار مستند دستکم ۱۶۰ پزشک متخصص در ۳۰ بیمارستان دولتی این استان همکاری دارند، اگر چه به علت گردشگرپذیری و ورود چشمگیر مسافران و گردشگران با مشکلاتی هم در ارائه خدمات مواجه هستیم و باید بتدریج برطرف شود.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران نیز در این نشست خواستار استقرار یک اداره کل بیمه سلامت مجزا در غرب این استان شد و گفت که دستکم ۴۳۰ هزار بار مردم این منطقه درسال به اداره کل بیمه سلامت مرکز این استان مراجعه دارند و بنابراین با توجه به بعد مسافت، اتلاف وقت و پیشگیری از خطرات جاده‌ای و نیز دسترسی آسان مردم به چنین زیرساختی از نیازهای ضروری این منطقه است.

رسول ظفرمند همچنین خواستارتخصیص اعتبار مستقل برای بخش پایه پزشک خانواده شهری در این استان شد و تاکید کرد که حدود نیمی از جمعیت سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفری مازندران زیر پوشش بیمه سلامت هستند و طبق اسناد موجود به طور متوسط در سال حدود شش میلیون بار به مراکز درمانی مراجعه دارند و برای ارائه خدمات مطلوب و بهتر، ضرورت دارد اعتباری مشخص برای پزشک خانواده شهری در نظر گرفته شود.

وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی  ‏‬پنجشنبه / ‏‬ از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مزگا، نوشهر، چالوس و مرزن آباد بازدید و همچنین در نشست شورای اداری این شهرستان‌ها در چالوس شرکت کرد./ ایرنا