ویلموتس: امنیت ایران از اروپا هم بالاتر است

 سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: استعدادها و امکانات مرکز ملی فوتبال ایران در کنار امنیت این کشور که حتی از اروپا هم بالاتر است، من را شگفت زده کرد.

مارک ویلموتس امروز چهارشنبه در گفت و گویی که سایت اسپورتسا منتشر کرده است درباره حضورش در فوتبال ایران افزود: رئیس فدراسیون فوتبال ایران به بلژیک آمد تا مذاکره کنیم و ۳ روز بعد من به تهران رفتم تا امکانات آنجا را از نزدیک ببینم. اما وقتی به ایران آمدم شگفت زده شدم و دهانم از تعجب بازماند. البته در آغاز کمی احتیاط کردم ولی مسئولان فدراسیون فوتبال ایران تلاش زیادی کردند که من را جذب کنند.

وی گفت: ورزشگاه صد هزار نفری آزادی، زمین چمن خوبی به مانند میز بیلیارد دارد و یک مرکز ورزشی مانند توبک که زمین تمرینی تیم ملی بلژیک است هم بود تا کاملاً غافلگیر شوم.

سرمربی بلژیکی تیم ملی فوتبال ایران افزود: در گذشته «کارلوس کی‌روش» سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران به نتایج خوبی رسیده بود. او با ایران دو بار به جام جهانی رفت. اما آنها مرا می‌خواستند که تا تیم ملی فوتبال ایران را تبدیل به تیم ملی بلژیک کنم که قابل رقابت با بزرگان است.
ویلموتس درباره استعدادهای فوتبال ایران گفت: ایرانی‌ها عاشق فوتبال هستند و در اینجا پدیده جوان زیاد است. اینجا دروازه‌بانی دارم که هیچکس او را نمی‌شناسد اما قادر است در تیم درجه یک اروپایی بازی کند.

وی ادامه داد: مهاجم ۱۸ ساله‌ای را نیز شناسایی کردم و به او اجازه دادم نخستین حضورش را در تیم ملی جشن بگیرد. زیرا او با تیم زیر ۱۷ ساله‌ها دومرتبه مقابل آلمان گلزن کرده بود. او به تیم ملی بزرگسالان آمد و در دیدار دوستانه با تیم ملی سوریه یک گل زد.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران افزود: بازهم چنین استعدادهای در این فوتبال وجود دارد و فقط باید برویم آنها را پیدا کنیم. به عنوان سرمربی تیم ملی هم با شور و علاقه دنبال معجونی عالی برای تیمم هستم. البته سوال اینجا است که چطور می‌خواهیم بازی کنیم؟ بدیهی است که بعد از ۳ جلسه تمرینی نمی‌توان همه چیز را تغییر داد اما در بازی تدارکاتی با کره جنوبی صاحب ۱۶ موقعیت گل شدیم و این حالت را پیش از این از تیم ملی ندیده بودیم.

ویلموتس با تاکید بر اینکه بازی رو به جلو فلسفه کاری خود در تمام تیم‌ها بوده، اظهار داشت: عاشق و کنجکاو کشف استعدادها در کشورهای جدید هستم. پیش از این نیز در اروپا و آفریقا کار کرده بودم و اکنون در آسیا حضور دارم و باید با فرهنگ ایران سازگار شوم.

وی با تمجید از تهران افزود: در زمان حضورم در تهران متوجه شدم آنجا بسیار تمیز است و در همه جا گل می‌بینید. فکر می‌کنم مانند یک شهر اروپایی و واقعاً عالی است. همچنین مرکز تمرینی تیم ملی جادویی است و در جایی اعجاب‌انگیز مشرف به کوه‌ها است.

ویلموتس در خصوص اینکه رسانه‌های خارجی می‌گویند ایران کشور نا امنی است، خاطر نشان کرد: نمی‌خواهم درباره سیاست حرف بزنم چرا که من یک چهره ورزشی هستم. اما اصلاً متوجه نمی‌شویم چرا می‌گویند ایران ناامن است. زیرا به دلیل کنترل‌های زیاد، حتی از اروپا هم امن‌تر است. همچنین احترام زیادی در تمام سطوح وجود دارد و من مجبور نیستم در طول تمرینات تیمم نقش یک پلیس را بازی کنم.
ویلموتسدرباره ارتباط کلامی با ملی پوشان ایران اظهار داشت :۷۰ درصد بازیکنان انگلیسی متوجه می‌شوند. به آن ۳۰ درصد بقیه نیز از طریق دستیارانم کمک می‌گیرم. این در حالی است که «وحید هاشمیان» فوتبالیستی است که سابقه ۵۰ بازی ملی دارد و چندی قبل هم تیم زیر ۱۷ ساله‌های هامبورگ را تمرین داده است و بسیار کمک کننده است. من به آلمانی با او حرف می‌زنم و او نیز حرف‌هایم را به فارسی ترجمه می‌کند.