استاندار مازندران در دیداری با رییس موسسه بین المللی فرهنگی اکو در تهران در باره گسترش همکاری های مشترک با این موسسه از جمله تحقق برخی از وعده های داده شده طی چند ماه گذشته رایزنی کرد.

رایزنی استاندار برای تحقق حضور فرهنگی اکو در مازندران

به گزارش  روابط عمومی استانداری مازندران، احمد حسین زادگان در دیدار با محمدمهدی مظاهری که در محل مؤسسه بین المللی فرهنگی اکو در تهران برگزار شد، در باره محورهایی چون مازندران پایتخت گردشگری کشورهای اکو، برگزاری اجلاس اتحادیه رسانه‌های کشورهای عضو اکو با حضور سفرای کشورهای عضو در مازندران و برگزاری اجلاس رادیو و تلویزیون‌های کشورهای عضو اکو در این استان گفت و گو کرد.

محمد مهدی مظاهری، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو هم در این دیدار با اشاره به قابلیت‌ها و داشته‌های فرهنگی و طبیعی مازندران گفت: ۱۰ کشور عضو این سازمان که جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ میلیون نفر را شامل می‌شود، فرصت مناسبی برای رونق دیپلماسی عمومی و فرهنگی محسوب می‌شوند.

مؤسسه فرهنگی اکو چیست؟

مؤسسه فرهنگی اکو که وابسته به سازمان همکاری اقتصادی متشکل از کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان است در سال ۱۹۹۵ با رویکرد ” تحکیم قرابت‌های فرهنگی، پیوندهای معنوی و روابط دوستانه میان ملت‌های کشورهای عضو از طریق روش‌های اجتماعی و فرهنگی به صورت تئوری و عملی ” آغاز به کار کرد.

تشویق و ترویج همکاری‌های نزدیک تر میان مردم منطقه به طور کلی و میان رسانه‌های گروهی، اندیشمندان و هنرمندان به طور خاص، انجام پژوهش‌هایی در زمینه میراث فرهنگی مشترک کشورهای منطقه، انتشار آثار برگزیده نویسندگان برجسته معاصر، نقاشان، عکاسان و غیره از کشورهای عضو به زبان انگلیسی و دیگر زبان‌های منطقه، فراهم کردن تمهیدات لازم برای آموزش زبان‌های منطقه در مؤسسه و شعب آن در صورت امکان، همچنین انجام اقدامات مؤثر جهت ترویج این زبان‌ها در دانشگاه‌ها و دیگر مؤسسات آموزش زبان در منطقه ازجمله اهداف تأسیس مؤسسه فرهنگی اکو است.

هماهنگی جهت برنامه‌های تبادل فرهنگی از قبیل بازدید از کشورهای منطقه توسط اساتید دانشگاهی، معلمان، نویسندگان، هنرمندان، سخنرانان مهمان، شخصیت‌های برجسته، دانشجویان، جوانان و اعضای مؤسساتی که برای بانوان فعالیت می‌کنند، توسعه همکاری‌ها میان دانشگاه‌ها و دیگر مراکز فرهنگی منطقه، سازماندهی برنامه‌های مبادلات دانشگاهی در زمینه فرهنگ، میزبانی و برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای ادبی، آموزشی و فرهنگی که جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی زندگی مردم منطقه را منعکس می‌کنند، رگزاری نمایشگاه‌های هنرهای فولکلور، سنتی و مدرن، فراهم کردن تمهیدات لازم جهت تبادل فیلم‌های مستند و برنامه‌های رادیویی – تلویزیونی که در ارتباط با زندگی، آداب و رسوم و فعالیت‌های اجتماعی منطقه باشند، توسعه همکاری در زمینه‌های تاریخ، جمعیت شناسی، مردم شناسی، باستان شناسی و حفظ میراث فرهنگی و معماری مشترک منطقه و برقراری شبکه ارتباطی میان مراکز فرهنگی، کتابخانه های ملی و موزه‌های منطقه به منظور تبادل کتب، نسخ خطی و آثار هنری ارزشمند و همچنین اسلاید و میکروفیلم کتب قدیمی هم از دیگر اهدافی است که این مؤسسه دنبال می‌کند.

چشم مازندران به بازار اقتصادی و فرهنگی اکو

گسترش تبادل فرهنگی و اقتصادی با کشورهای عضو اکو از جمله برنامه‌هایی است از سال گذشته به صورت جدی در مازندران در دستور کار قرار گرفت که یکی از نتایج آن افتتاح دفتر منطقه‌ای مؤسسه فرهنگی اکو در این استان همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی فیلم وارش بود.

رئیس مؤسسه بین المللی فرهنگی اکو در مراسم افتتاح این دفتر در بابل از جشنواره وارش به عنوان فرصتی برای توسعه روابط فرهنگی کشورهای عضو اکو یاد و تاکید کرده بود: هنر و فیلم یکی از شاخص‌های اساسی دیپلماسی فرهنگی و زبان ملت‌هاست و مؤسسه اکو می‌تواند نگاه بین‌المللی به این جشنواره را تقویت کرده و با حضور کشورهای عضو اکو و کشورهای ناظر همکاری خوبی برای توسعه روابط فرهنگی داشته باشد.

به دنبال این رخداد فرهنگی هم دبیر نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش از برنامه ریزی برای برگزاری هفته‌های فیلم وارش در کشورهای عضو اکو خبر داده و گفته بود: در نظر داریم با توجه به مستقر شدن دفتر منطقه‌ای اکو در مجتمع فرهنگی سینمایی وارش، فیلم‌های برگزیده وارش را در کشورهای عضو اکو نیز اکران کنیم.

مهدی قربانپور تاکید کرده بود که این اقدام با هدف جاری بودن جشنواره وارش تا دوره بعدی انجام می‌شود و به بیشتر دیده شدن جشنواره کمک زیادی خواهد کرد.

میزبانی از نشست شورای نمایندگان اکو

مازندران همچنین آبان ماه سال گذشته برای نخستین بار شاهد برپایی نشست شورای نمایندگان دائم عضو کشورهای اکو در ساری بود.

دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی اکو در آن نشست هدف از برگزاری شورای نمایندگان اکو در مازندران را بهره گیری مناسب از ظرفیت‌های این خطه شمال کشور اعلام کرده و گفته بود: مازندران ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌ای در حوزه حمل و نقل، گردشگری، کشاورزی و صنعت دارد ومی تواند از این ظرفیت‌ها در اکو بهره برداری کرد.

هادی سلیمانپور افزود: کشورهای اکو با داشتن ۸ میلیون کیلومترمربع مساحت و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت و بازاری با حدود ۷۳۳ میلیارد دلار قابلیت خوبی برای همکاری اقتصادی و مشترک دارد و در مقابل مازندران هم علاوه بر سرمایه اقتصادی دارای سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی بزرگی نیز است که نیاز است تا تمام کشورهای عضو اکو به آن توجه داشته باشند.

سازمان اکو دارای تشکیلات مختلف از جمله نشست سران، شورای وزیران، شورای نمایندگان دائم و شورای برنامه ریزی منطقه‌ای است. نشست شورای سران هر ۲ سال یک بار برای اتخاذ رهنمودهای کلی برگزار می‌شود و شورای وزیران که بالاترین رکن تصمیم‌گیری و سیاستگذاری سازمان است، سالی یک بار تشکیل جلسه می‌دهد.

شورای نمایندگان دائم بازوی اجرایی شورای وزیران است و هر ماه در سطح سفرا عمدتاً در تهران تشکیل جلسه می‌دهد و تنها در صورتی که نیازمند شناخت ظرفیت‌های منطقه‌ای باشد نشست خود را به مناطق مختلف کشور می‌کشاند.

پیش از مازندران هم شورای نمایندگان دائم اکو نشست‌هایش را در استان گیلان و بوشهر برگزار کرده بود و مازندران سومین استان کشور بود که از نشست این شورای میزبانی کرد.

سازمان منطقه‌ای اکو سال ۱۹۸۵ توسط دولت‌های ایران، پاکستان و ترکیه به منظور توسعه همکاری‌های اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو تأسیس شد. در حال حاضر علاوه بر سه کشور مؤسس این سازمان بین المللی، کشورهای ازبکستان، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان نیز عضو اکو هستند./ ایرنا