آغاز طرح اوقات فراغت در مازندران با تاکید بر دوری از برنامه های آموزشی

 معاون پرورشی آموزش و پرورش مازندران با اعلام آغاز طرح اقات فراغت در استان گفت : تمام برنامه های تابستانی اوقات فراغت با تاکید بر دوری از درس و ، کلاس و آموزش است.

محمد شعبانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متأسفانه دانش آموزان ۹ ماه از سال را اسیر و در بند برنامه‌های آموزشی و گرفتار در درس و کتاب هستند که عملاً هرگونه نشاط، مهارت زندگی، و آرامش و تفریح را از آنان سلب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برخی طرح‌های اوقات فراغت را نیز همچون دیگر طرح‌های آموزشی تلقی می‌کنند، ادامه داد: این برداشت اشتباهی است زیرا آموزش و پرورش در طرح‌های فراغت تابستانی فقط متصدی فراهم آوردن فضای مناسب و شرایط ایده آل برای دست یابی دانش آموز به علایق شخصی خود بر مبنای انتخاب خودش است.

معاون پرورشی مازندران با بیان اینکه متصدی طرح اوقات فراغت ستاد ساماندهی اوقات فراغت اداره کل ورزش و جوانان است، گفت: اما طرح اوقات فراغت شامل فرصت‌های ورزشی، هنری، شامل هنر تجسمی، موسیقیایی، سینما، صنایع دستی، قرآنی، مهارتی و کلاس‌های بازی و سرگرمی می‌شود که دانش آموز، خود آنها را انتخاب خواهد کرد.

شعبانی با اشاره به اینکه هیچ اجباری و دخالتی از سوی آموزش و پرورش برای حضور در طرح اوقات فراغت یا انتخاب رشته و برنامه خاصی وجود ندارد، تاکید کرد: برنامه‌های اوقات فراغت به دانش آموزان این فرصت را می‌دهد در فضایی سالم، حتی همراه با خانواده، با هزینه کمتر، به دور از تنش‌های اجتماعی و مثبت از لحاظ آسیب‌های اجتماعی نه تنها به دنبال علایق خود بروند، بلکه از کتاب و درس نیز دور باشند.

وی همچنین اعلام کرد: طرح اوقات فراغت اکنون در مازندران اغاز شده است و علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به سامانه ” همگام ” به نشانی اینترنتی www.hamgam.medu.ir جهت ثبت نام دانش آموزان اقدام کنند.

او با بیان اینکه هزینه طرح‌های اوقات فراغت از سوی ستاد اوقات فراغت هر شهرستان تعیین و به صورت متمرکز در حساب‌های دستگاه‌های متولی می‌رود، افزود: برای جلوگیری از سو استفاده در دریافت هزینه‌های غیر مجاز تیم‌های بازرسی آموزش و پرورش و ورزش و جوانان به صورت گسترده از برنامه‌های بازدید خواهند کرد.

معاون آموزش و پرورش اعلام کرد که این اداره ۸۰۰ پایگاه را برای طرح اوقات فراغت تابستان امسال آماده کرده است و پیش بینی می‌کند امسال حدود ۲۰۰ هزار نفر از این طرح استقبال کنند.

وی مدت اجرای این طرح را حدود ۸ هفته عنوان کرد و گفت: این طرح شامل کانون‌های فرهنگی و تربیتی، دارالقرآن‌ها، مدارس، پایگاه‌های ورزشی، پژوهش‌سراها و اردوگاه‌های تربیتی می‌شود و می‌توانند از برنامه‌های جذاب و متنوع این پایگاها برخوردار شوند.

استان مازندران ۵۳۸ هزار دانش آموز دارد که ۹ ماه از سال را در بیش از چهار هزار و ۲۰۰ مدرسه سپری می‌کنند.