طرح زهکشی ۴۰۰ هزار هکتار زمین های شمال کشور تهیه شد

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی از تهیه طرح زهکشی ۴۰۰ هزار هکتاری زمین های کشاورزی در سه استان شمالی مازندران، گیلان و گلستان خبر داد و گفت: این طرح یک میلیارد دلار برابر با هشت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی مراد اکبری روز چهارشنبه در نخستین نشست تخصصی زهکشی اراضی شمال کشور با هدف توسعه کشت دوم در محل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری افزود: با عملیاتی شدن این طرح حدود ۲۵۰ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری استان‌های شمالی زیر کشت دوم دانه روغنی کلزا می‌رود.

وی با بیان این نکته که با توجه به قیمت دانه روغنی کلزا در بازار جهانی و نیاز ۸۰ درصدی به واردات، گفت که با کلزاکاری به عنوان کشت دوم در استان‌های شمالی طی ۲ تا سه سال هزینه اجرای زهشکی در شمال بازگشت می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در صدد هستیم تا حمایت نمایندگان مردم استان‌های شمالی و مسئولان و مردم این طرح را به دفتر مقام معظم رهبری ارائه بدهیم تا بتوانیم از صندوق ذخیره ارزی استفاده کنیم.

وی توضیح داد: در حال حاضر از ۵۰۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان‌های شمالی فقط ۱۵۰ هزار هکتار زهکشی درجه ۲ و سه انجام شده است که نیاز به زهکشی مویرگی دارد.

اکبری ساماندهی و لایروبی آببندان های شمال در سطح ۳۰ هزار هکتار و اجرای طرح تسطیح و یکپارچه سازی در سطح ۲۵۰ هزار هکتار به عنوان طرح‌های مکمل زهکشی و شبکه ابیاری اشاره کرد و گفت: ساماندهی و لایروبی آببندان ها با ۷۶۰ میلیارد تومان از سال گذشته آغاز شده است و تا کنون مرمت و بهسازی یکهزار هکتار آببندان عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که زمین‌های کشاورزی کشور تاب توسعه به دلیل منشکلات منابع آبی ندارد، گفت: به همین دلیل با همت و توجه ویژه دولت تدبیر و امید آبیاری نوین و تحت فشار را در کشور با اعتبار ملی اجرایی و در دست اجرا داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به اهمیت تهیه نقشه حفاظت از خاک در استان‌های مختلف کشور اشاره کرد و گفت: آلودگی نوظهوری در خاک خواهیم داشت که اگر توجه نشود کشاورزی کشور دچار مخاطره خواهد شد.

زهکشی به خارج شدن طبیعی یا مصنوعی آب مازاد از یک منطقه گفته می‌شود.هدف از زهکشی زمین‌های کشاورزی، فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد ریشه گیاه از لحاظ تهویه و شوری است.
کنترل و جلوگیری از شور شدن زمین، کنترل و جلوگیری از ماندابی شدن، کننترل فرسایش، کنترل سیل، حفاظت محیط زیست، سلامت عمومی و بهداشت، جلوگیری از راکد شدن آب و ایجاد بوی تعفن و نامطبوع در محیط مزرعه، به زیر کشت بردن اراضی جدید، زودتر گرم شدن خاک در فصل بهار، شروع زودتر عملیات کشاورزی، کیفیت و کمیت بهتر محصولات، حفاظت از ابنیه و تأسیسات عمومی و توسعه روستایی و امنیت غذایی از جمله مزایای مهم اجرای طرح زهکشی است.