۱۰ هزار تن سیمان رایگان بین سیل زدگان مازنی توزیع شد

 مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران گفت: تاکنون ۱۰ هزار تن سیمان رایگان برای کمک به ساخت و بازسازی خانه های خسارت دیده از سیل استان توزیع شده است.

محمد خانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سیل اخیر به حدود ۶ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی مازندران خسارت وارد شد به طوری که حدود ۸۰۰ واحد تخریبی و مابقی خسارتی از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد دیدند و به تناسب میزان خسارت‌ها مصالح ساختمانی از جمله سیمان رایگان در اختیار سیل زدگان قرار داده می‌شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن دولت برای کمک به سیل زدگان در قالب تسهیلات بلاعوض حدود ۴۱۰ میلیارد ریال و تسهیلات قرض الحسنه ای نیز حدود یک هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال برای مازندران مصوب و به استان ابلاغ کرد.
مدیرکل بنیاد مسکن مازندران افزود: تاکنون ۲۲۵ میلیارد ریال از تسهیلات بلاعوض به خسارت دیدگان ناشی از سیل پرداخت شد و مابقی خسارت دیدگان مشمول نیز می‌توانند با تکمیل پرونده از این تسهیلات بلاعوض مصوب دولت برخوردار شوند.
خانی اظهار داشت: در مجموع سه هزار و ۵۴۲ خانوار سیل زده استان به میزان ۷۲ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض تعمیراتی و ۵ هزار و ۷۲۰ خانوار نیز تسهیلات بلاعوض معیشتی دریافت کردند و چنانچه سیل زده‌ای مشمول این مصوبه دولت قرار گیرد، مشکلی در پرداخت تسهیلات بلاعوض وجود ندارد.
وی در مورد برخی اختلاف آماری در دریافت تسهیلات گیرندگان با میزان خسارت دیدگان اظهار داشت: بررسی آماری نشان می‌دهد که برخی از سیل زدگان به دلیل حجم پایین خسارت ناشی از سیل صرفاً تسهیلات بلاعوض معیشتی را دریافت کردند و برخی با وجود پایین بودن کارمزد این تسهیلات مراجعه نکردند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران اظهار داشت: پیش بینی می‌شود این خانوارها که گفته می‌شود به حدود یک هزار خانوار می‌رسد، مشکلات خود را با تسهیلات بلاعوض رفع کردند و به احتمال نیازی به دریافت تسهیلات مرمت ساختمانی نداشتند و در صورت نیاز نیز می‌توانند مراجعه کنند و تسهیلات این بخش را طبق مصوبه به تناسب میزان خسارت دریافت کنند.
**** انعقاد قرارداد با سه هزار خانوار سیل زده مازنی برای پرداخت تسهیلات
خانی افزود: تاکنون بر اساس آمار سه هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی مشمول تسهیلات تعمیراتی، ۲ هزار و ۱۶۰ واحد مسکونی مشمول تسهیلات معیشتی و ۱۶۰ واحد نیز تخریبی بود و تاکنون نیز پرونده حدود سه هزار خانوار (واحد مسکونی) خسارت دیده برای دریافت وام به بانک معرفی و بانک‌ها نیز قرارداد برای پرداخت منعقد کردند.
به گفته وی تعدادی از این سیل زدگان نیز تسهیلات تعمیراتی خود را برای مرمت مسکن خود و یا پی ریزی واحد تخریبی دریافت کردند.
خانی خاطرنشان کرد: برای ساخت مسکن جدید واحدهای تخریبی حدود ۲۷۰ واحد کار آواربرداری خاتمه یافت و برای ۲۰۷ واحد نیز پروانه برای ساخت صادر شد.
سیل اواخر اسفندماه ۹۷ و فروردین ۹۸ حدود یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به مازندران خسارت زد.