استاندار در اجلاسیه اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر مطرح کرد :
مازندران تمامی زیرساخت‌های لازم را برای ارتباط نزدیک با کشورهای حوزه خزر دارد

 استاندار مازندران با تشریح ظرفیت های این استان برای گسترش روابط با کشورهای حاشیه دریای خزر ، گفت : مازندران تمامی زیرساخت‌های لازم را برای ارتباط خوب و نزدیک با کشورهای حوزه خزر در اختیار دارد .

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد حسین زادگان روز دوشنبه در هیجدهمین اجلاسیه رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر در بابلسر با تاکید بر اهمیت مراوادت بین المللی به انعقاد قراردادهای خواهرخواندگی، امضای تفاهمنامه، برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های متعدد در جهت افزایش تعاملات با کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: حتی از سوی مازندران فراتر از ارتباطات منطقه‌ای، نشست ها و مراودات مختلف در حوزه آسیای میانه بویژه بعد از استقلال شوروی سابق با این کشورها صورت گرفته است.
وی گفت: متأسفانه علیرغم همه ظرفیت‌ها و نیاز همه کشورهای حوزه خزر و آسیای میانه به همدیگر، حجم مبادلات تجاری آن قدر بالا نیست و این مسائل می‌تواند در اجلاس کنونی آسیب شناسی و راهکارهای آن بررسی و مشخص شود که آیا دولت باید پای کار بیاید و یا کم تحرکی بخش خصوصی مسبب است و احتیاج به تحرک بیشتر در این بخش وجود دارد؟
استاندار مازندران تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که جمهوری اسلامی ایران بویژه استان مازندران در حوزه‌های مختلف صنایع، کشاورزی، خدمات، صنایع تبدیلی و غیره دارد و از سوی دیگر نیاز کشورهای حوزه خزر که در منطقه تأمین می‌شود، باید به فکر و دنبال افزایش تعاملات بود.
وی افزود: یکی از مسائل مهم در زمینه تعاملات که در منطقه با آن مواجهیم این است که ریسک تجاری در کشورهای همسایه ما بالاست و باید تلاش کنیم این ریسک را کاهش دهیم.
نماینده عالی دولت در مازندران بر نظم بخشی بیشتر در برگزاری جلسات اجلاس و پیگیری مصوبات تاکید کرد و گفت: چهار بندر تجاری در مازندران ظرفیت ارزشمندی است که مهیاست و در کنار آن وجود ارتباطات ریلی مناسب، موقعیت جغرافیایی، ظرفیت‌های تولیدی در بخش های مختلف بویژه کشاورزی، صنایع تبدیلی مرتبط و شیلات می تواندن نقطه اتکای مناسبی برای گسترش روابط تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر باشد.

**تجارت کشورهای حاشیه خزر امنیت منطقه را همراه دارد

رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: توسعه و تقویت تجارت میان کشورهای حاشیه دریای خزر، امنیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی منطقه را به همراه خواهد داشت.

ولی الله نانواکناری افزود: امروز امنیت سیاسی منطقه وابسته به همکاری تجاری- اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر است و باید از ظرفیت دریای خزر برای تأمین و استمرار صلح در آسیا غربی استفاده کرد.

وی حجم معاملات در میان کشورهای حاشیه دریای خزر را کم و غیرقابل قبول توصیف کرد و گفت: اینکه استکبار جهانی به فکر خدشه دار کردن اقتصاد و امنیت کشورهای حاشیه دریای خزر می افتد، نشانگر نبود همگرایی در میان این کشورهاست و رفع این مشکل به تلاش بیشتر کشورها برای جلوگیری از این فشار نیاز دارد.

نماینده مردم فریدونکنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی افزود: استان‌های شمالی ایران در ابعاد مختلف کشاورزی، صنعت و دامداری می‌توانند در تجارت با کشورهای منطقه نقش بزرگی ایفا کنند.

وی افزود: امروز تولید در استان‌های شمالی ایران به اندازه‌ای رسیده است که به راحتی می‌تواند نیازهای کشورهای منطقه و حاشیه دریای خزر را بر طرف کند.

نانواکناری ایجاد نگاه متمرکز و همسو میان کشورهای حاشیه دریای خزر را پیش نیاز گسترش تجارت در منطقه دانست و تاکید کرد: باید در ابتدا روابط تجاری مستمر بر اساس نکاه مشترک و نیاز و تعهد شکل بگیرد تا امنیت و رونق اقتصادی در حاشیه دریای خزر را شاهد باشیم.

رئیس مجمع نمایندگان اظهار داشت: باید خروجی این اجلاسیه تعمیق همکاری کشورهای حاشیه خزر، ایجاد نگاه همسو و تعهد در همکاری اقتصادی باشد.