عبور از تجارت سنتی، لازمه همکاری اقتصادی کشورهای حاشیه خزر است

  رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این که روابط اقتصاد کشورهای حاشیه دریای خزر باید از تجارت کالا به کالا عبور کرده و به سمت تجارت سرمایه ای پیش رود، گفت : عبور از تجارت سنتی لازمه گسترش همکاری های اقتصادی میان این کشورها است .

به گزارش خبرنکار ایرنا، غلامحسین شافعی روز دوشنبه در هیجدهمین اجلاسیه اتاق های بازرگانی حاشیه دریای خزر در بابلسر افزود: متاسفانه هنوز تجارت کشورهای حاشیه خزر مبتنی بر تبادل کالا و دور از انتظار و مقبولیت است.

وی گفت: کشورهای حاشیه خزر علاوه بر مراودات اقتصادی، به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و فرهنگی نیز به یکدیگر پیوستگی و وابستگی کامل قرار دارند ولی اینکه خروجی همکاری‌های اقتصادی و تجاری این کشورها در حد قابل قبولی نیست باید در اینگونه نشست‌ها مورد نقد و کنکاش قرار گیرد.

شافعی حرکت کشورهای حاشیه خزر به سمت سرمایه گذاری های مشترک، ایجاد مناطق آزاد تجاری و تاسیس بانک مشترک را مقدمه‌ای برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری و پیوستگی و همبستگی بیشتر دانست و تاکید کرد: این اجلاس و همکاری با کشورهای همسایه می تواند در شرایط فعلی کارنامه اقتصادی کشور را تغییر دهد و شاید بتوان با تعالی روابط اقتصادی نتایج خوبی کسب کرد.

وی با اعلام اینکه کشورهای حاشیه خزر با ۲۵۰ میلیون نفر جمعیت، گردش تجاری ۷۰۰ میلیارد دلاری دارند، گفت: باید پذیرفت رقم ناچیزی از این تجارت عظیم با کشورهای حاشیه خزر است و اکثر آن با بیرون از منطقه صورت می‌گیرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: باید بازنگری در تجارت و روابط اقتصادی کشورهای حاشیه خرز صورت گیرد تا موانع و نواقص برطرف شود، زیرا زیبنده نیست که با توجه به توان تولید و تجارت منطقه، نیاز های کشورها و مردم حاشیه خزر در جایی دیگر تامین شود.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی باید دولت های خود را تحت فشار قرار دهند تا موانع تجاری کشورهای حاشیه را برچینند و در این زمینه مطالبه گر باشد.

شافعی بر ضرورت آینده نگری با نگاه درست به تحولات بین المللی تاکید کرد و توضیح داد: بزرگ ترین اتفاق حال حاضر و آینده آسیا و دریای خزر، احیای جاده ابریشم است که به سرعت در حال انجام است و تاهمینجا نیز ۶۷ کشور به احیای این کریدور تجاری پیوسته‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خواستار تجدید نظر نگاه کشورهای حاشیه خزر به اقتصاد جاده ابریشم شد و افزود: باید تمام کشورها در احیای جاده ابریشم جایگاه اقتصادی خود را مشخص کنند و موفقیت در این کوریدور مستلزم همکاری با همسایگان و همپوشانی تجاری است.

شافعی همچنین از پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا به عنوان یک اتفاق مهم یاد کرد و گفت: یکی از دلایلی که باعث شد تا کشورهای حاشیه خزر نتوانند تا کنون مراودات تجاری خود را به حد انتظار برسانند این است که قراردادهای تجارت تلفیقی بر اساس قرار داد تجارت آزاد انجام نشده است.

شافعی افزود: متاسفانه کشورهای عضو این اجلاسیه نتوانستند قواعد تجارت آزاد را اجرایی کنند که این خود بزرگ ترین ضعف تجاری – اقتصادی منطقه خزر محسوب می شود.

وی تاکید کرد: تا زمانی که همه ما به قراردادهای تجاری فی مابین پایبند نباشیم و آن را اجرایی نکنیم هیچگاه به اهداف تجاری خود دست نخواهیم یافت.

هیجدهمین اجلاسیه اتاق های بازرگانی حاشیه دریای خزر صبح امروز با شرکت بیش از یکصد مهمان داخلی و خارجی در هتل میزبان بابلسر آغاز به کار کرد.