انرژی ، اولویت اول همکاری روسیه - ایران است

 رایزن بازرگانی روسیه در ایران گفت: انرژی اولویت همکاری های دو جانبه بین ایران و روسیه است و این همکاری ها با قوت بدون تاثیر گذاری بیرونی ادامه خواهد یافت.

 رستم ژیکانشین روز دوشنبه در هیجدهمین اجلاسیه روسای اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر که در بابلسر در جریان است، افزود: بزودی برای گسترش همکاری انرژی بین ایران و روسیه نشست مشترکی با حضورشرکت های دولتی و خصوصی روسیه در ایران برگزار می‌شود که می‌تواند روابط دو جانبه را عمق ببخشد.
وی ادامه داد: همچنین دومین کنفرانس بین المللی قفقار شمالی نیز با حضور ایران و روسیه برگزار خواهد شد و این نشست‌ها نشان می‌دهد که دو کشور اراده قوی برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو جانبه دارند.
ژیکانشین اظهارداشت: شرایط برای برقراری روابط تجاری و اقتصادی سودمند بین ایران و روسیه بیش از گذشته فراهم است و باید از این فرصت‌ها برای اهداف دو جانبه اقتصادی بهره مند شویم.
وی تهاتر را بهترین راهکار برای گسترش تجاری دو جانبه برشمرد و خواهان بهره گیری از این روش برای توسعه روابط دو جانبه در حوزه صادرات و واردات شد.
رایزن بازرگانی روسیه در ایران گفت: ما برای گسترش روابط دو جانبه نیاز به شناسایی بازارهای دو جانبه، توانمندی و ظرفیت‌های و نیازمندی‌ها دو جانبه براساس آمار و اطلاعات دقیق داریم و این کار از سوی بخش خصوصی در حال انجام است.

** نزدیکتر شدن کشورهای حاشیه خزر با اقتصاد
معاون اتاق بازرگانی کشور آذربایجان نیر در این نشست گسترش روابط و نزدیکتر شدن کشورهای حاشیه خزر به یکدیگر را منوط به افزایش روابط تجاری و اقتصادی دانست و گفت: هر چقدر بتوانیم روابط تجاری و اقتصادی بین کشورهای حاشیه دریای خزر را افزایش دهیم؛ روابط دو جانبه ما در حوزه سیاسی و فرهنگی نیز افزایش خواهد یافت.
وقار زینال اف افزود که کشورش آمادگی کامل دارد تا این ارتباط تجاری و فرهنگی را با کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله جمهوری اسلامی ایران افزایش دهد و راه اندازی بندر باکو را نقطه عطفی برای افزایش این روابط معرفی کرد.

وی گف: هم اکنون کشور آذربایجان روابط بین استانی را با استان های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و گلستان جمهوری اسلامی برقرار کرد و این آمادگی برای افزایش روابط تجاری با استان مازندران نیز وجود دارد.
زینال اف افزود: با آمادگی که در بین کشورهای حاشیه خزر برای گسترش همکاری های اقتصادی وجود دارد به نظر می رسد در آینده شاهد گسترش این روابط باشیم و این کار ما را بیش از گذشته نزدیک می کند.
معاون اتاق بازرگانی آذربایجان گفت: ساختار اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر در حال رشد و توسعه است و ما باید از امکانات همدیگر برای این توسعه بیش از گذشته بهره مند شویم.
** اراده قوی روسیه برای گسترش همکاری
معاون استاندار استان ولگاگراد روسیه نیز در این اجلاسیه گفت: تشکیل کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران – روسیه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که دو کشور خواهان گسترش همکاری های اقتصادی- تجاری و فرهنگی دو جانبه هستند.
ولادیمیر شکارین افزود که رئیس جمهوری روسیه و مقامات ارشد ولگاگراد به تمامی برنامه ها و تفاهمنامه های دو جانبه همکاری بین ایران- روسیه پایبند هستند و به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران نیز این اراده قوی ما را برای روابط دو جانبه به درستی درک کرده است.
هیجدهیمن اجلاسیه روسای اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر صبح امروز دوشنبه با حضور بیش از ۱۰۰ مهمان خارجی و تعداد زیادی شرکت های خصوصی داخلی در بابلسر در مازندران گشایش یافت.
این اجلاسیه همه ساله در یکی از کشورهای حاشیه دریای خزر برگزار می‌شود و امسال مازندران میزبانی از آن را بر عهده گرفته است.

هفدهمین اجلاسیه روسای اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر در ولگاگراد روسیه با هدف گسترش روابط تجاری دو جانبه برگزار شد.
این دومین باری است که این اجلاسیه در جمهوری اسلامی ایران و در استان های حاشیه دریای خزر برگزار می‌شود.

دو سال پیش این اجلاسیه در بندرانزلی در استان گیلان برگزار شد.