حذف دلار ، هدف ایران در تجارت با کشورهای حاشیه دریای خزر

 رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت : هدف مشترک اصلی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دیگر حاشیه دریای خزر، حذف تجارت بر پایه دلار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هادی تیزهوش تابان روز دوشنبه در هیجدهمین اجلاسیه رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر در بابلسر افزود: هدف جمهوری اسلامی ایران در حذف دلار همواره با همراهی کشورهای حاشیه دریای خزر با هدف کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشورهای منطقه پی گرفته شده است.

وی با اعلام اینکه کشورهای حاشیه دریای خزر در طول تاریخ روابط تجاری مستمر و وابسته‌ای با یکدیگر داشته اند، گفت: تجارت مبتنی بر دلار تاکنون هیچ منافعی برای کشورهای منطقه در پی نداشته است.

تیزهوشان از پیشرفت خوب در این زمینه حذف دلار در روابط تجاری میان ایران و روسیه و برخی اتاق‌های دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر خبر داد ولی تاکید کرد که هنوز تا رسیدن به هدف فاصله وجود دارد.

وی افزود: انتظار ما این است که در آینده نه چندان دور تمامی اتاق های بازرگانی استان‌های ایران و استان‌های دیگر کشورها به اجلاسیه بپیوندند تا شاهد استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشورهای حاشیه دریای خزر باشیم.

رییس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: تا کنون ایران و روسیه قدم‌های مثبتی برای حذف دلار از تجارت فی مابین برداشتند و برای توسعه تجارت و تجارت کم خطر میان کشورهای حاشیه خزر، می‌طلبد دیگر کشورها نیز ورود جدی به حذف دلار داشته باشند.

وی افزود: تا به امروز پس از گذشت ۲۳ سال از آغاز فعالیت اجلاسیه اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر، اعضاء هنوز نتوانسته اند تجارتی در حد تونایی و ظرفیت‌های کشورهای عضو انجام دهند.

تیزهوشان انتظار از اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر را بیشتر دانست و تاکید کرد: تنها راه برون رفت کشورهای حاشیه خزر از آسیب پذیری اقتصادی، تقویت روابط تجاری و اقتصادی فی مابین است و این کار هم به شناسایی نیازها در کنار موانع و بر طرف کردن آنها نیاز دارد.

هیجدهیمن اجلاسیه روسای اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر صبح امروز دوشنبه با حضور بیش از ۱۰۰ مهمان خارجی و تعداد زیادی شرکت های خصوصی داخلی در بابلسر در مازندران گشایش یافت.
این اجلاسیه همه ساله در یکی از کشورهای حاشیه دریای خزر برگزار می‌شود و امسال مازندران میزبانی از آن را بر عهده گرفته است.

هفدهمین اجلاسیه روسای اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر در ولگاگراد روسیه با هدف گسترش روابط تجاری دو جانبه برگزار شد.
این دومین باری است که این اجلاسیه در جمهوری اسلامی ایران و در استان های حاشیه دریای خزر برگزار می‌شود.

دو سال پیش این اجلاسیه در بندرانزلی در استان گیلان برگزار شد.