نمایندگان سیاسی ۱۵ کشور در نشست روسای اتاق های بازرگانی حاشیه دریای خزر شرکت می کنند

استاندار مازندران گفت که بر اساس برنامه ریزی تاکنون سفرا و رایزنان بازرگانی ۱۵ کشور برای شرکت در اجلاس روسای اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر در ساری اعلام آمادگی کرده اند..

به گزارش خبرنگارایرنا، این نشست قرار است به صورت همزمان در کنار برگزاری نمایشگاه توانمندی صادراتی و نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری به منظور جلب نظر سرمایه گذاران داخلی و خارجی به ظرفیت‌های مازندران از بیستم خرداد ماه جاری در ساری برپا شود.

احمد حسین زادگان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران همتچنین خبر داد که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان مهمانان احتمالی داخلی در مراسم آغازین یا پایانی این برنامه‌های سه گانه شرکت می‌کنند.

وی توضیح داد: در این رویدادهای مهم اقتصادی که با برپایی نمایشگاه صادرات و فرصت‌های سرمایه گذاری همراه می‌شود افزون بر ۲۲۰ فرصت سرمایه گذاری برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی ارائه می‌شود.
نماینده عالی دولت در مازندران برگزاری این نشست را موقعیت مناسبی برای شناساندن ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری و سرمایه گذاری این استان برشمرد و خواهان بهره گیری از این موقعیت اقتصادی شد.
حسین زادگان گفت: مازندران ظرفیت‌های زیادی برای توسعه دارد و باید از نشست‌های بین المللی مانند نشست‌های پیش رو برای توسعه زیرساخت و سرمایه گذاری بهره برداری شود و رسانه‌ها می‌توانند برای معرفی توانمندی‌ها کمک کار باشند.
وی افزود: ۱۲۳ غرفه نیز برای معرفی توانمندی‌های استان مازندران در نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری و صادراتی در حوزه صنعت، گردشگری و کشاورزی ساماندهی شده است.
حسین زادگان همچنین از معرفی توانمندی‌های فرهنگی و هنری مازندران به عنوان یکی از برنامه حاشیه‌ای این رویدادهای بین المللی یاد کرد و گف: که در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی و معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری مازندران از تعدادی از چهره فرهنگی و هنری استانی نیز تجلیل می‌شود.
رئیس شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی افزود: مازندران با داشتن بنادر و و زیرساخت‌های لازم در این بخش از ظرفیت‌های مهم اقتصادی برای سرمایه گذاری است و بخش زیادی از این ظرفیت‌ها به دلیل نبود سرمایه گذار به فعل نرسیده است.
وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری نشست‌های سه گانه بین المللی بتواند باعث جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی برای توسعه بنادر و دریانوردی مازندران شود.
** مغفول ماندن ظرفیت اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر
استاندار مازندران همچنین گفت: با وجود ظرفیت‌های خوبی که برای تجارت با کشورهای شمال دریای خزر به خصوص در زمان تحریم وجود دارد، تاکنون این ظرفیت‌ها به دلایل نامعلومی از جمله عدم شناخت ازار این کشورها مغفول مانده است.
حسین زادگان همچنین برخی موانع صادراتی را هم مشکل دیگر تجار و بازرگانان مازندران برای ورود به بازار کشورهای حاشیه دریای خزر برشمرد و اظهار داشت: در شرایط فعلی از لحاظ سیاسی ارتباط خوبی با این کشورها داریم و باید از این پیش زمینه خوب سیاسی برای ارتقا مبادلات تجاری بهره بگیریم.
وی اضافه کرد: اینکه با همه ظرفیت‌های خوب تجاری کشورهای حاشیه خزر مجموع صادرات مازندران در سال گذشته کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار بوده است قابل قبول نیست، برای اینکه شناسایی بازار هدف در این کشورها که مشکلی در روابط تجاری و سیاسی با ایران ندارند، می‌تواند میزان صادرات غیر نفتی ما را افزایش دهد و بخشی از مشکل تأمین ارز کشور را رفع کند.
نماینده عالی دولت در مازندران برخی موانع زیرساختی را دلیل عمده پایین بودن میزان صادرات استان با وجود داشتن ظرفیت‌های زیادی تولیدی از جمله تولید سالانه هفت میلیون تن محصولات کشاورزی دانست و توضیح داد: برخی از این موانع سیاسی و تجاری است که باید از سطوح ملی پیگیری شود و این موانع در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی شناسایی و در سطوح ملی مطرح شد و امیدواریم تا با دیپلماسی سیاسی بتوانیم روند توسعه تجارت و صادرات را پیگیری کنیم.
همایش بین المللی رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر ۲۰ خردادماه در ساری با حضور سفرای کشورهای خارجی مقیم ایران و سفرای ایرانی مستقر در این کشورها گشایش خواهد یافت.
این رویداد بین المللی به همراه نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری و توانمندی‌های صادراتی تا ۲۳ خردادماه به مدت سه روز در ساری ادامه خواهد داشت.