مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران با اشاره به عزم جدی دولت برای بازگرداندن میراث فرهنگی به منابع هویتی و گردشگری، گفت: عملکرد دولت تدبیر و امید میراث فرهنگی مازندران را در مسیر عزت قرار داد و سرمایه های میراثی استان را بازگردانده است.

سیف الله فرزانه روز دوشنبه در نشست هم اندیشی با اساتید و پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی استان در ساری افزود: عملکرد دولت در بخش احیای میراث فرهنگی امری تبلیغاتی نبوده، زیرا واقعیتی است که دیدنش برای هر بیننده ای آزاد است.
وی همچنین مسیر استفاده از ظرفیت های میراث استان و احیای تمامی منابع تاریخی مازندران را به دلیل کم لطفی های گذشته راهی طولانی توصیف کرد و گفت: اما قدم های بزرگی برداشته شده است و در این راه بر خلاف گذشته حتما از دانشگاه و فضاهای پژوهشی استفاده خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران همچنین در این نشست به گزارشی از عملکرد دولت در بخش احیای میراث فرهنگی استان پرداخت و اظهار داشت: اعتبارات ملی واستانی میراث فرهنگی در چند سال خدمت دولت تدبیر و امید بی دریغ بوده که با تمام مشکلات اقتصادی و منابع محدود، اقدامات مناسبی صورت گرفته است.
وی مطالعه دانشگاهی و پژوهشی بر روی ۱۲۹ اثر تاریخی و میراثی و محوطه باستانی و سایت موزه و بافت تاریخی مازندران با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال و تعیین عرصه، حریم و ضوابط تاریخی برای ۳۰ محوطه میراثی در سراسر استان را از دیگر اقدامات برای شناسایی و احیای منابع میراثی مازندران عنوان کرد.
** مرمت ۲۰۷ اثر تاریخی مازندران در دولت تدبیر و امید
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون تعداد ۱۱۹ اثر تاریخی استان که بخشی از هویت مازندران است مرمت شد.
فرزانه افزود: تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این آثار تاریخی هزینه شد که منبع این اعتبارات استانی و ملی بوده است.
وی طرح های مرمتی تنها در سال ۹۷ را ۷۷ اثر عنوان کرد و ادامه داد: ۳۸ مورد از این آثار ثبت ملی و مابقی نیز آثار تاریخی فرهنگی و بناهای میراثی استانی بودند.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران اظهار کرد: برای مرمت آثار تاریخی فقط در سال ۹۷ حدود ۱۵ میلیارد ریال اعتبار استانی در نظر گرفته شده است
فرزانه از آثار مرمتی در سال ۹۸ به مرمت پایگاه یوش ، موزه تاریخی بابل، موزه کلبادی های ساری ، سقانفارهای استان، مرمت موزه آلاشت، تجهیز سیستم حفاظتی موزه های آستان و مرمت موزه کندلوس اشاره کرد.
او بیان داشت که اکنون برای مرمت و یا بازسازی بناهای تاریخی با هیچ مشکلی مواجه نیستیم و تنها دغدغه ما همکاری برخی مالکان بناهای تاریخی هستند.
وی ادامه داد: همکاری مردم و مالکان بناهای تاریخی نه تنها کمک کارشناسانه و مالی میراث فرهنگی را در پی خواهد داشت بلکه منجر به معرفی این اثار به گردشگران می شود.
** ثبت ۱۱۴ پرونده میراث فرهنگی استان
مدیرکل میراث فرهنگی استان مازندران همچنین به ثبت ۱۱۴ پرونده میراث فرهنگی استان از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۷ خبر داد و گفت: این میزان در مقایسه با دوران گذشته غیر قابل قیاس است.
به گفته او در این مدت ۴۲ پرونده محوطه بنا تاریخی ، ۲۵ پرونده میراث معنوی ، ۴۵ پرونده میراث طبیعی و ۲ پرونده بافت تاریخی روستایی در استان ثبت شد.
وی به انجام مراحل ثبت جهانی جنگل های هیرکانی و کوه دماوند و باغ تاریخی عباس آباد خبر داد و گفت: تمامی این سه آثار تاریخی و طبیعی استان در مراحل خوبی قرار دارند و پیگیری ها و بازدید کارشناسان یونسکو مستمر بوده ، اما ثبت جهانی مرحله ای زمان بر است.
فرزانه همچنین ثبت ملی آثار تاریخی استان مازندران را در حفظ ، اشاعه هویت مردم و جلوگیری از دست اندازی سودجویان ضروری دانست و افزود : برخی از آثار استان مازندران در سالیان گذشته به دلیل عدم توجه و فقدان شناسایی تخریب و یا مورد دست اندازی واقع شدند.
** ۴۲۰ هزار بازدید عملیاتی حضور جدی میراث فرهنگی برای حراست
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت: از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۴۲۰ هزار مورد بازدید عملیاتی و میدانی توسط پرسنل یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران از تمامی آثار تاریخی استان انجام شد که نشان دهنده جدیت میراث و نیروهای انتظامی برای حراست از منابع تاریخی استان دارد.
فرزانه اعلام کرد: در پنج سال گذشته در عملیات های یگان حفاظت ۳۳۰ باند متخلف و متجاوزین به عرصه میراث فرهنگی استان شناسایی و منهدم شد و تمامی اعضای این باندها به مراجع قضایی تحویل شدند.
وی همچنین به کشف بیش از هفت هزارو ۲۰۰ قلم شی تاریخی از قاچاقچیان و سوداگران میراث فرهنگی در این مدت خبر داد و گفت: بیش از سه هزار و ۸۰۰ قطعه از این اشیا سکه های تاریخی بودند.
استان مازندران دارای ۲ هزار و ۸۰۰ اثر شناسایی شده تاریخی است که از این تعداد تاکنون ۷۰۰ اثر تاریخی، ۴۰ اثر معنوی، ۲۰ اثر طبیعی و یک اثر جهانی به ثبت رسیده است و بقیه در فهرست تشکیل پرونده و فرایند قانونی ثبت قرار دارد .