آیا برجام خطر جنگ بر سر کشور را رفع کرد/ پاسخ تاج‌زاده را بخوانید

تسنیم نوشت: بررسی تأثیرات مثبت و منفی برجام در مناظره دانشگاه شریف با حضور مصطفی تاج‌زاده و محمود نبویان برگزار شد.

برجام خطر جنگ را رفع کرد 
تاج‌زاده با بیان اینکه از زمان تصویب برجام سایه شوم جنگ از سر ایران برداشته شد و این سایه زمانی بازگشت که ترامپ از برجام خارج شد، خاطرنشان کرد: «در دورانی که برجام اجرا می‌شد، تورم نرخ تک‌رقمی را تجربه کرد و ثبات اقتصادی در بازار ایران ایجاد شد».

وی گفت: «اصلا فرض کنیم برجام هسته‌ای ایران را نابود کرد؛ اگر این‌طور است چرا شما یک جا پیدا نمی‌کنید که ترامپ بگوید ما از برجام خارج شدیم و ایران نیز به دلیل بتون‌ریزی در تأسیسات خود نمی‌تواند به حالت سابق بازگردد و امروز نیز باز نگران این هستند که روند سابق برجام دوباره توسط ایران اجرائی شود».

تاج‌زاده اظهار کرد: «فرض کنیم برجام یک قانون ضددیپلماسی و ضددینی است؛ سؤال ما این است که رهبری چرا این توافق‌نامه را تصویب کرد؟ اصلا این قانون ضداسلام است؛ چرا یک سال است که پس از خروج ترامپ از برجام خارج نشدند. هیچ‌کس به اندازه نتانیاهو با برجام در این سال‌ها نجنگیده است. وقتی احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور شد گفتیم کاری نکنید که پرونده ایران به شورای امنیت برود و مذاکره با غرب را ادامه بدهید، ولی آن‌ها گفتند ما نگاه به شرق را تقویت می‌کنیم و ارتباط با غرب را نیز قطع می‌کنیم، نتیجه این سیاست این شد که پرونده ایران به شورای امنیت کشیده شد و چین و روسیه نیز ایران را محکوم کردند».

«اتفاقی که در آن دوره افتاد، این بود که تحریم‌های ایران جهانی و الزام‌آور شد تا نیمه دوم سال ۹۱ رهبری گفتند این اسمش تحریم نیست و جنگ تمام‌عیار اقتصادی است. ما در آن زمان به راحتی می‌توانستیم جلوی تحریم نفت و تحریم بانکی را بگیریم، ولی این‌طور نشد و قیمت دلار یکباره سه‌برابر شد؛ بنابراین سرنوشت تحریم‌ها یا جنگ است یا مذاکره چراکه پرونده ما بالاخره به شورای امنیت می‌رود بنابراین ما در همان دوره به این نتیجه رسیدیم که باید با آمریکا پای میز مذاکره برویم. برجام ایران را نجات داد و اگر نه همان شرایطی که امروز با آن درگیر هستیم، همان سال با آن درگیر می‌شدیم، بسیاری از مخالفان برجام پس از تحریم‌های آمریکا به این نتیجه رسیدند که باید با آمریکا تعامل کنیم. امکان ندارد که شیوه‌ای جز تعامل برد-برد یا باخت-‌باخت وجود داشته باشد».