روحانی:آماده مذاکره‌ایم در این ۶۰ روز اما بعد غنی‌سازی را از سر می‌گیریم

رئیس جمهور امروز در جلسه هیئت دولت اعلام کرد که ما آماده مذاکره‌ایم در این ۶۰ روز اما بعد غنی‌سازی را از سر می‌گیریم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سخنانی در حاشیه جلسه هیات دولت که مستقیم پخش می‌شد با گفتن این جمله که ۷ ماه قبل در شورای امنیت گفتم سیاست ما تعهد در برابر تعهد، تصمیم در برابر تصمیم، تعهد در برابر تعهد و تهدید در برابر تحریم است.
او گفت:« امروز روز پایان برجام نیست، روز گام جدید در برجام است. ما یکسال صبر کردیم . حالا موقع گام جدید در برجام است.»
حسن روحانی رو به مردم گفت:«یک سال از خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام و زیر پا گذاشتن قطعنامه شورای امنیت ملل است و امروز مصمم هستیم تا یک تصمیم راهبردی را به عرض ملت ایران برسانیم.»او ادامه داد:«اساس برجام یک تصمیم راهبردی بود نه تصمیم جناحی و دولتی و فردی.تصمیم ملی و کل نظام بود و مردم ما هم بعد و قبل از برجام پای صندوق رای امدند و این را تایید کردند هم در سال ۹۲ که از دولت خواستند خلاقیت جدیدی را برای مسایل سیاسی به وجود آورد که اسمش را ما تدبیر می‌گذاریم.»
او سپس دشمنان خارجی برجام را شفاف معرفی کرد و گفت:«از آغاز توافق برجام دشمنان ایران با این توافق مخالف بودند. یعنی تندرو امریکا و صهیونیسم و ارتجاع منطقه همه آنهایی که ضد برجام بودند را تشکیل می‌دادند. اما دشمنی با برجام مخصوص صهیونیسم ها و ارتجاع و تندرو های امریکا بود و برجام به نفع منطقه و به ضرر دشمنان ایران بود.»
روحانی با به چالش کشیدن نوع انتخاب ترامپ در انتخابات آمریکا گفت:«بعد از روی کار آمدن دولت جدید که مجموعه ی انتخابات که شرایط نامتعارف در امریکا بود . همین ها با  شعار صلح از مردم رای گرفتند. با شعار این که ما به نفع ملت امریکا کار می‌کنیم ،رای گرفتند اما متاسفانه به تعهدات خودشان هم عمل نکردند. »
روحانی با اشاره به گروه «ب» در کاخ سفید گفت«گروهی تندرو در کاخ سفید حتی اختیار کار را از شخص رییس جمهور گرفته است نه تنها از شیوه فعلی امریکا مردم منطقه رنج می برند که بلکه دوستان آنها یعنی کانادا و اروپا و مکزیک هم در رنج هستند .همه شرکت های تجاری و همه کارافرینان در رنج اند و صهیونیسم  و گروه ایپک و این تندروها هستند که دارند خوشحال می‌شوند.»
او سپس از این گفت که چرا ایران تصمیم به اقدام جدید در برجام گرفته است:«آمریکا یک سال قبل از برجام خارج شد که تابستانی سخت برای ایران بسازد.نقطه عطف شان فشار ۱۳ آبان بود. می خواستند کریسمس را بدون این که جشن ۴۰ سالگی انقلاب وجود داشته باشد در ایران جشن بگیرند. ولی ایران در زمین امریکا بازی نکرد . تمام برنامه‌های‌شان شکست خورد.»
او ادامه داد:«وقتی دوستان با پیام و حضوری درخواست کردند به  آنها مهلت دهیم . پاسخ مثبت دادیم . ما به آنها مهلت دادیم به دلیل آنکه اتمام حجت کنیم و مردم بدانند حساب شده عمل می کنیم .می‌دانیم برجام چقدر مهم است و ویرانی برجام چقدر خسارت بار است . ما پاسخ مثبت دادیم و قرار بود چند هفته و چندماه صبر کردیم و باز مهلت دادیم به آنها و بر اساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ۴ نوبت با ۵ کشور باقی مانده در برجام مذاکره کردیم. پس ساز و کار برجام را استفاده کرده و مذاکره کردیم و قدم ها را برداشتیم.دوستان ما قدم ناکافی برداشتند و اروپاییان با زبان مواضع خوبی داشتند. من یک بار درباره سال‌های ۸۲ هم گفتم چیزی که باعث شد توافق نکنیم، این بود که اروپایی ها آمریکا را کدخدا می‌دانند.»

در سازمان ملل اعلام کردم استراتژی نظام تعهد در برابر تعهد و نقض در برابر نقض است و امروز میگوییم در چهارچوب برجام امروز اولین قدم قاطع را برمیداریم. در ۱۴ نوبت از  سال ۹۴ تا به الان آژانس بین المللی  انرژی اتمی اعلام کرده ایران به تعهدات خود عمل کرده و ۵ کشور هم بارها گفته اند  عدم توازن را همه قبول دارند و تکالیف در برابر حقوق است. نمیشود کشوری به تکالیف عمل کند و مدعی حقوقش نشود و لذا طبق تصمیم شورای عالی ۵ نامه به  سران ۵ کشور فرستاده شد.

او درباره گام‌های جدید در برجام گفت:«سیاست ما این بود.تعهد دربرابر تعهد، تحریم در برابر تحریم و تصمیم در برابر تصمیم.»روحانی در طول سخنانش بارها تاکید کرد که ایران بنای خروج از برجام را ندارد و سپس درباره هزینه‌هایی گفت که ایران در راه مقابله با ترانزیت مواد مخدر به عنوان صف اول می دهد.او در ادامه گفت که دو تصمیم از امروز توسط ایران گرفته شده، یکی عدم فروش اورانیوم غنی شده و دیگری و عدم فروش آب سنگین.
او سپس در بخش پایانی سخنانش به عنوان اتمام حجت گفت فرصتی ۶۰ روزه به طرف مقابل می دهیم. اینکه آماده مذاکره هستیم اما بعد از این ۶۰ روز ایران گام بعدی را بر می دارد و غنی‌سازی از سر گرفته می شود.

رئیس جمهور افزود: در بند ۲۶ و ۳۶ برجام به ما اجازه داده اگر طرف مقابل نقض کرد ما کمیسیون مشترک گذاشته و مهلت دهیم. امروز ما به سران ۵ کشور اعلام کردیم که از دو اقدامی که تا کنون انجام میدادیم صرفه نظر خواهیم کردیعنی هر وقت مواد غنی شده ما به ۳۵۰ گرم رسید میفروختیم و کیک زرد میگرفتیم و فروش دوم اب زرد بود که وقتی از ۱۳۰ تن میرسید میفروختیم که حال متوفقشان کردیم .
این اقدام برای ۶۰ روز است که اگر ۵ کشور امدند پای میز مذاکره و به نفت و بانک اگر دست یافتیم برمیگردیم به نقطه اول یعنی تا ۶۰ روز دیگر که میریم جلو ما برمیگردیم به شرایط قبل ولی در پایان ۶۰ روز به نتیجه نرسیدیم دو اقدام دیگر اعاز میکنیم

در برجام توافق بر این بود غنی سازی  را در سطح ۳.۶۷ نگه می داریم  اما بعد از ۶۰ روز دیگر سدی ندارد و آب سنگین اراک که قرار بود نوسازی شود و به نتیجه نرسیده بعد از ۶۰ روز ما تصمیم میگیرم که توافقات قبل برجام را انجام داده و اگر به نتیجه نرسیدیم اقدام بعدی مورد نظر است

روحانی تاکید کرد: ما به صراحت گفتیم که اگر بخواهند از این اقدام ما بهانه جویی کنند با یک اقدام بسیار قاطع مواجه میشوند و برای ما مشخص است و مردم بدانند از برجام خارج نشدیم و پابرجام است و ما ان روی سکه را نشان میدهیم در صورت تخلف طرف مقابل ما تعهدات خود را کاهش دادیم و احساس کردیم برجام جراحی لازم دارد و قرص های مسکن لازم است و ما مرد صلح هستیم و اغاز گر نقض جنگ نخواهیم بود اما هیچ گاه تسلیم قلدری نشده و نخواهیم شد این فرهنگ ماست.

روحانی تاکید کرد: ما اماده مذاکره ایم و در قالب برجام و برجام تغییر نکرده است و ما پای میز مذاکره خواهیم نشست و ان را ترک نکردیم و ان قلدری که قرار بود میز مذاکره را برهم زند موفق نبودهو این که همه شما به نقش ایران در امنیت منطقه از دریای خلیج فارس تا  دریای مدیترانه و درای خزر تا دریای سرخ مطلع هستید و شما میدانید نقش ایران در مبارزه با تروریسم چطور است شما میدانید نقش ما در سیر مهاجر و پذیرایی مهاجر بوده و ما بزرگترینسنگر مبارزه با مخدر بودیم و با شهیدانمان نگذاشتیم مخدر به کشورتان برسد و میلیاردها دلار مخارج دارد و ما قادر به پرداخت آن نیستیم و نمیشود برجام باشد و هزینه اش را ما بپردازیم.

روحانی خطاب به کشورهای دوست جمهوری اسلامی ایران و ۵ کشور باقیمانده در برجام، اظهار کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران با زبان جدیدی مذاکره را آغاز کرده است؛ ما امروز میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم اما با زبان حقوقی با شما سخن می‌گوییم. این در حالی است که دیروز بیشتر با زبان دوستانه و سیاسی با شما حرف می‌زدیم؛ این حق ما است که از زبان سیاسی و حقوقی برای منافع ملتمان استفاده و بهره برداری کنیم.

وی تصریح کرد: دوستان عزیز ما در دنیا و منطقه بدانند که ایران به خوبی قادر است کشور خود را اداره کند و نظام جمهوری اسلامی نظامی پایدار و ملت ما ملتی منسجم است و اگر هم اختلاف سلیقه‌ای داشتیم به خاطر فشار آمریکا این اختلاف سلیقه را کنار گذاشته و خواهیم گذاشت. امروز بیشتر از هر روز دیگری قوای سه گانه، نیروهای مسلح و ملت تحت هدایت‌های رهبری، متحدتر و منسجم‌تر باشیم.

روحانی خاطرنشان کرد: راهی که امروز انتخاب کردیم راه جنگ نیست بلکه راه دیپلماسی است و من به عنوان کسی که در این مسئله آشنایی دارم و همچنین به عنوان نماینده ملت ایران به مردم ایران عرض می‌کنم راه امروز ما راه درگیری و جنگ با دنیا نیست بلکه باز هم راه دیپلماسی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما دیپلماسی را با زبانی جدید دنبال می‌کنیم، گفت: ما بر اساس قانون و منطق عمل خواهیم کرد. من تاکید دارم که برجام یک توافق برد برد است و آمریکا نمی‌تواند آن را به برد و باخت تبدیل کند. اگر به فرض هم این گونه بشود، باخت باخت می‌شود. برجام یا برد برد است یا باخت باخت.

رئیس جمهور تصریح کرد: راه ما مشخص است و در چارچوب برجام از حق قانونی خود برای یک مرحله استفاده می‌کنیم، ۶۰ روز هم به طرف مقابل مهلت داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم در این ۶۰ روز با مذاکرات سازنده به نقطه مطلوب برسیم.وی تاکید کرد: اصل برجام درست، صحیح و راهبردی است. صبر یک ساله ما هم راهبردی و استراتژیک است. آغاز مرحله جدید هم راهبردی است و به نفع ملت است که این مسیر را ادامه دهیم.

روحانی در پایان گفت: خداوند ما را یاری خواهد کرد؛ اتحاد، وحدت، یکپارچگی، تلاش همه جانبه و امید به آینده ما را پیروز خواهد کرد.