ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) امروز یکشنبه طی مراسمی در ساری یک هزار راس دام سبک به دامداران مازندرانی که دام خود را در سیل نوروزی از دست دادند، اهدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بارندگی شدید و سیلی که از ۲۷ اسفند سال ۹۷ تا دوم فروردین ۹۸ در مازندران جاری و در ۱۲ فروردین هم دوباره تکرار شد به حدود هفت هزار واحد مسکونی و صنعتی، عرصه های کشاورزی و باغداری و زیرساخت های بخش های مختلف در ۱۳ شهرستان و حدود ۷۰۰ روستا بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال خسارت زد.
همچنین براساس آخرین بررسی ها،کشاورزی و دامداری مازندران بیشترین میزان آسیب را متحمل شد که سیل بیش از ۶ هزار میلیارد ریال به این بخش خسارت وارد کرد و از این میزان ۲ هزار و ۳۳۱ راس دام به ارزش ۱۷۴ میلیارد ریال تلف شدند.
بیش از نیمی از دام های اسیب دیده مازندران جزو دام سبک بودند که شامل بز و گوسفند می شد و آسیب جدی به اقتصاد مالکان این دام ها که عمدتا روستایی و کم برخوردار نیز بودند وارد کرد.
اما امروز طی مراسمی با حضور مسئولان استانی و کشوری، یک هزار راس دام سبک از سوی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) به دامداران خسارت دیده استان اهدا شد.
به گفته مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام هر یک از این دام ها به ارزش ۲۰ میلیون ریال بوده و همگی مولد و سازگار با محیط مازندران هستند.
علاوه بر این بیش از یک هزار قلم انواع وسائل آشپزخانه نیز به مردم سیل زده استان اهدا شد که شامل فرش، یخچال ، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و دیگر وسائل مورد نیاز آشپزخانه بود.
گفتنی است که این اقلام امروز با نظارت مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام و استانداری مازندران به اسیب دیدگان سیل تحویل داده می شود.
**ستاد اجرایی فرمان امام به تمامی وعده های خود در قبال سیل زدگان عمل می کند
معاون هماهنگی های اقتصادی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در این مراسم تاکید کرد: این نهاد به تمامی وعده های خود در قبال مردم سیل زده مازندران عمل خواهد بود و از هیچ یک از وظایف خود پا پیش نمی کشد.
سید مصطفی سیدهاشمی با بیان اینکه ما به مردم و دولت تعهد داده ایم افزود: نخستین تعهد ما کمک به مرمت و ساخت خانه های آسیب دیده و تامین لوازم خانگی آسیب دیده سیل زدگان بود که در حال حاضر در حال تامین تدریجی آنها هستیم .
وی با اشاره به اینکه انتخاب تمامی کالا بر اساس کیفیت و خدمات پس از فروش آن بوده است افزود : در این مسیر برخی از کارخانه های کم کارکرد و در حال ورشکستگی را فرا خواندیم و با عقد قرارداد آنها را به روند تولید بازگرداندیم.
به گفته هاشمی دومین تعهد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تامین بخشی از خسارت دام سیل زدگان است که این تعهد را نیز امروز با اهدای یک هزار راس دام به سیل زدگان مازندرانی عمل کردیم.
وی با بیان اینکه سیاست ما اهدای کالا به جای پرداخت پول است،افزود: متاسفانه تجربه پرداخت پول نتیجه خوبی نداشته و منجر به انحراف شده است.
معاون ستاد اجرایی فرمان امام (ره) حسن پرداخت کالا بازگشت مردم به زندگی پیش از سیل عنوان کرد و گفت: حسن دیگر آن ایجاد اشتغال برای تولید کنندگان محصولات مصرفی است.
هاشمی ایجاد اشتغال را نیز از دیگر تعهدات ستاد اجرایی فرمان امام اعلام کرد و گفت: بر اساس برنامه ستاد، به ازای هرشغل ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شود که در قالب های مختلف خواهد بود.
وی آخرین وعده ستاد اجرایی را نیز پرداخت ۴۰ میلیون تومان بلاعوض به آسیب دیدگان ۱۰۰ درصد سیل اخیر که بیمه برکت بودند عنوان کرد و گفت: در سراسر کشور ۳۵۰ هزار نفر بیمه برکت هستند.
** اجرای ۷۲۱ طرح توسط بنیاد برکت مازندران
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مازندران گفت: این ستاد در مجموع ۷۲۱ طرح را با مجموع سرمایه گذاری ۳۲۴ میلیارد تومان در ۱۲ شهرستان، ۲۵ بخش و ۱۱۰ روستای استان از طریق بنیاد برکت اجرایی کرده است.
سید رضا هادیان مهمترین طرح های اجرایی این ستاد را توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی شامل ۱۸ طرح اقتصادی با سرمایه گذاری مشترک با سرمایه گذاران بخش خصوصی شامل ۴۹ درصد سرمایه گذاری از سوی بنیاد برکت و ۵۱ درصد از سوی سرمایه گذار به ارزش ۲۴۵ میلیارد تومان در ۱۲ شهرستان استان اعلام کرد.
وی افزود: همچنین ساخت ۴۸ باب مدرسه برکت ، مشارکت در ساخت ۱۰۳ باب مسجد، پروژه های فرهنگی ، زیربنایی، عمرانی و ساخت مساکن محرومان از دیگر اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در جهت محرومیت زایی و آبادانی در نقاط مختلف استان بوده است.
هادیان گفت: همچنین سال گذشته طرح های اشتغال محور از سوی این ستاد در منطقه هزار جریب بهشهر در شرق استان اجرا شد که به ۷۰۶ نفر از طریق این طرح تاکنون وام اشتغالزایی به ارزش ۱۶ میلیارد تومان اهدا شده و ۱۰۹ نفر هم در شرف دریافت تسهیلات هستند که این وام به مرز ۲۰ میلیارد تومان خواهد رسید.