سهم ناچیز ایران از بازار کشورهای همسایه: فقط ۲.۵ درصد!

ایرنا نوشت: مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت: سهم صادرات ایران در بازار وارداتی ۱۵ کشور همسایه ناچیز و فقط ۲.۵درصد است.

افروز بهرامی روز چهارشنبه در نشست بررسی توسعه خدمات صندوق ضمانت صادرات در اتاق بازرگانی اصفهان افزود: باید از طریق توسعه صادرات مبتنی بر جغرافیا، تعامل اقتصادی با دنیا و بویژه کشورهای همسایه را در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان این که یکی از راهبرد های مهم کشوردرشرایط تحریم تمرکز روی کشورهای همسایه است، افزود: بسیاری از فعالان اقتصادی با خدمات این صندوق آشنا نیستند که این امر ناشی ازکوتاهی مسوولان صندوق واطلاع رسانی ناکافی است.

وی اضافه کرد: وقوع هر کدام از ریسک های سیاسی و تجاری در روند صادراتی، امنیت مالی صادر کنندگان و وصول مطالبات حاصل از صادرات خدمات یا کالاها را به خطر می اندازد.

بهرامی با بیان این که موسسه های بیمه اعتباری درهمه جای دنیا به منظور حمایت همه جانبه از صادرکنندگان و پوشش ریسک های صادراتی ایجاد شده است، تصریح کرد: صندوق ضمانت صادرات ایران هم از سال ۱۳۵۲ تاسیس شده و وظیفه پوشش ریسک های سیاسی و تجاری صادرکنندگان را برعهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: این صندوق در ۲۰ سال اخیر ۱۷ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی را پوشش داده و در سال ۹۷ هم ۲.۲ میلیارد دلار از صادرات غیر نفتی کشور را پوشش داده است.